Hej

Kort beskrivning av problematiken och våra solceller.

Hösten 2021 installerade vi solceller på vårt hustak.

Solcellsprojektören rådde oss att låta dem demontera taksäkringar längs med nocken.

Detta för möjliggöra att solceller kunde placeras så långt upp mot nock som möjligt. Om jag minns rätt så var detta för att minska risken för snöras. Tyvärr hittar jag ingen skriftlig information om dessa diskussioner.

På takets östsida monterades solceller mot taknock. Men på Västsidan valde man att flytta alla solceller nedåt. Detta har leverantören senare motiverat med att detta var för att kunna klämma in en extra panel (helt ok). Men jag är frågande till varför de inte vred denna panel 90 grader för att möjliggöra montage upp mot nock? De har lite luddigt svarat att solcellerna hade hamnat för nära takets kortsida med denna metod. Oklart om det finns lagkrav på mått till takytterkanter vid montage av solceller?

De tog på östsidan även bort ett snörasskydd ovanför vår entré. Tyvärr minns jag inte hur dialogen gick kring snörasskyddet och jag saknar skriftlig dokumentation på detta.

Sedan kom vintern…

Snö samlades på taket och rasade helt utan förvarning ned och riskerade att skada min familj, min son och våra vänner som var på besök.

Nu vintern 2022 med de stora mängderna blötsnö som kommit har problemen kommit tillbaka.

Pga vikten i snön som rasat har vårt entrétak dessutom delvis lossnat från fasaden.

Leverantören av solcellerna har sagt att de kan åtgärda solcellera på min bekostnad. De skulle då ta bort en panel och flytta upp de övriga mot nock. Detta skulle möjliggöra återmontage av snörasskydd.

Jag undrar vad för ansvar leverantören för solceller har kring detta? Får de montera solceller hur som helst på taken? Har de inget ansvar för att beakta risk för tex snöras och skada på människa och egendom?

Jag hoppas på att någon här kan hjälpa oss i den juridiska djungeln kring solcellsentreprenader och ansvar.
Är det så illa att jag själv är ansvarig för allt detta?

Finns det någon smart lösning på snörasskydd man kan montera på solcellspanelerna?

Jag har sökt på internet utan framgång.
 
  • Blå ytterdörr, träfasad, nummer 24, snötäckt tak, snöig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på balkongreling med snö, fotograferad underifrån med fokus på metallen, grå himmel och husvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvällsvy över hustak med solpaneler, skogsbakgrund och upplysta fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solpaneler monterade på ett bostadshus tak, överlag med röda markeringar runt vissa områden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
K
Står ju så här på Boverket, att man ska ha snörasskydd om det finns risk för skada.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggregler/sakerhet-vid-anvandning/taksakerhet/

Sedan är ju frågan om du valt att plocka ner dem på deras inrådan eller tagit beslutet själv.

Tänker att det kanske även behöver vara ett högre skydd när det ligger solceller och att det istället skulle vara något som de skulle tagit i beaktning istället
 
Rickard.
Har dom utan tillåtelse tagit bort något så ligger det nog på dom men i övrigt så är nog allt på dig som fastighetsägare, du lär inte ha beställt något mer än bara just solceller. Att plocka bort ovanför entré är lite extra dumt men inget som förvånar mig då solcellsföretagen generellt arbetar inom sin egen bubbl, för panelerna är det såklart bäst om snön faktiskt åker av så fort som möjligt.

Att något i nocken skulle ha något med snö att göra är fånigt och stämmer såklart inte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för svar. Tyvärr har jag i godtro godtagit deras förslag på lösningar. Det vill säga, de har föreslagit demontage av snörasskydd samt taksäkringar. Jag har varit korkad och litat på och uttgått ifrån att entreprenören har sakkunskap om taksäkerhet då det enligt mig torde ingå i deras åtagande. Att snö rasar ned från taket är väl ingen överraskning. Men att det är så krafitgt vid snöras, att entretaket lossnar från fasaden hade jag inte kunnat föreställa mig.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
K
J Joono skrev:
Tack för svar. Tyvärr har jag i godtro godtagit deras förslag på lösningar. Det vill säga, de har föreslagit demontage av snörasskydd samt taksäkringar. Jag har varit korkad och litat på och uttgått ifrån att entreprenören har sakkunskap om taksäkerhet då det enligt mig torde ingå i deras åtagande. Att snö rasar ned från taket är väl ingen överraskning. Men att det är så krafitgt vid snöras, att entretaket lossnar från fasaden hade jag inte kunnat föreställa mig.
Det har du rätt i. Att ni har ett entretak har säkert spelat in i att man tagit bort skyddet eftersom det taket hjälper till att skydda er.

Det är rejält tungt med blötsnö som accelererar ner från taket. Men det har de nog inte tänkt på. Vet inte om det ingår i utbildningen till snickare. Men de som sätter solceller är nog en varierad kompott med folk.

Det var kanske lättare för dem att installera så här om det var ritat så som de ligger nu från projektören. Annars skulle de behöva frångå ritningen?
 
  • Gilla
Joono och 1 till
  • Laddar…
https://innos.no har ett genialiskt system för avisning via backström i solpanelerna. Jag har förgäves försökt få dem att ta fram ett förenklat system för privatmarknaden. Jag har själv testat på en panel, som lägger sig på 40 grader efter 10 minuter. Jag beräknar att avisning skulle öka årsproduktion 10% i mellan-Sverige. Kanske om vi är många som mailar dem?
 
  • Gilla
Joono och 2 till
  • Laddar…
Har inga synpunkter på ansvar etc men borde det inte räcka att flytta upp just den solpanelen över entrétaket och sätta nytt snörasskydd där?
 
  • Gilla
Joono och 1 till
  • Laddar…
H
Det ser ut som grannen har satt panelerna högre och har kvar snörasskyddet över entrén
 
Anledningen att man inte ville vrida den sista panelen med motiveringen att man kommer för långt ut på kanten kan kanske ha med vindhållfasthetsberäkningar att göra.

I övrigt är jag varken jurist eller därvid kunnig, men jag skulle tro att det hela ligger på dig. Det är du som äger fastigheten. Det är klart att man skulle önska att de man anlitar för att utföra arbete på fastigheten informerar bättre om si eller så konsekvenser av beslut, men det är trots allt du som accepterar eller nekar ett förslag att göra på ett eller annat sätt.
 
  • Gilla
Joono
  • Laddar…
Cheesen
Alltså, ni kan ju också bygga ett riktigt entretak.. men det kräver tyvärr bygglov. Jag förstår inte varför det inte är konstruerat ordentligt från början.
Snö och is som ramlar ned från taket är fastighetsägarens problem och ansvar. Att du som fastighetsägare låtit ta bort skydden minskar inte ditt ansvar. om nu firman har gjort detta utan medgivande så är det ju läge att reklamera installationen. om medgivande funnits så kommer det att ligga på fastighetsägaren att rätta till skydden så att ingen skadar sig.

Sen var det det där om det är snickare som sätter upp solpaneler.. det hoppas jag verkligen inte då snickare sällan är elektriker. Vilket är det lagstadgade kravet när man gör en nyinstallation av en elektrisk anläggning. Elektriker är enligt min erfarenhet väldigt dåliga snickare.
 
  • Gilla
Joono
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Sen var det det där om det är snickare som sätter upp solpaneler.. det hoppas jag verkligen inte då snickare sällan är elektriker. Vilket är det lagstadgade kravet när man gör en nyinstallation av en elektrisk anläggning. Elektriker är enligt min erfarenhet väldigt dåliga snickare.
Det är väl inte riktigt sant. "Elinstallationsarbete i samband med installation av solceller får endast utföras av någon som omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram" säger elsäkerhetsverket. Så i teorin kan väl snickare omfattas där också.

Vidare från elsäkerhetsverket:
"Ett elinstallationsföretag kan låna eller hyra in personal från andra företag, exempelvis snickare eller takläggare, för vissa elarbeten. Det kan till exempel handla om ihopkoppling av solpaneler. Om detta sker ska även den personalen ingå i företagets egenkontrollprogram, annars räknas arbetet som olagligt elinstallationsarbete. Elinstallationsföretaget måste också säkerställa att alla som utför elinstallationsarbete har rätt kompetens för uppgiften. Även detta ska finnas dokumenterat i egenkontrollprogrammet."
Så snickare kan mycket väl vara inblandade i montering av solceller.
 
Kanske jag som tänker som en struts och stoppar huvudet i sanden men skulle det inte vara möjligt att du försöker skruva dit entreskärmen lite bättre och hoppas det håller? Ser ju ut som några skruvar som lossnat och det är ju inte omöjligt att de satt lite dåligt från början. Sen beror det ju kanske lite på vilket klimat ni har där du bor hur stor risken är för personskada från avsaknad av snörasskydd.
 
  • Gilla
Joono och 1 till
  • Laddar…
Vi har själva ett tvåplanshus med omfattande snörasskydd då det inte krävs mycket snö eller is från taket för att det ska sluta riktigt illa.

Tråkigt att ni blev rekommenderade att montera bort snörasskydden men de borde snabbt monteras på plats igen.

/Krister
 
Tack för all input. Jag har nu fått ett något positivt svar från Solcellsentreprenören. Denna har sagt att de ska skruva tillbaka entrétaket samt att de kan plocka bort några paneler för att installera snörasskydd.
Lite mer detaljerat vad det innebär är oklart.

Jag försökte skruva dit taket igen på egen hand. Jag bytte ut husskruven till längre varianter samt skruvade dit en 3e skruv på respektive sida. Dock så lossnade allt igen vid ett senare ras. Gissningsvis sitter entrétaket endast fast i panelen. Så för att få en bra infästning behöver man öppna upp delar av panelen och regla upp bakom. Jag hoppas på att solcellsentreprenören går med på denna åtgärd.

Det ursprungliga snörasskyddet sträckte sig i ett område över 2-3 st paneler.
Jag har frågat entreprenören varför man inte monterade alla utom den solcell som är under skorsten mot nock. Detta hade sannolikt gjort så att delar av det ursrunliga snörasskyddet hade varit kvar. Samt att snö som glider av solcellerna delvis hade fastnat i hängrännan och fördröjt och delat upp snöras. Men jag får inget svar på dessa frågor.

Spännande med Innos! Jag ka läsa på lite mer om det och maila dem.
 
  • Solig vy över hustak i förort med träd och klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solpaneler installerade på ett tak av ett bostadshus. Hållbar energi. Solenergi. Takplattor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så att dom drog ner panelerna från nocken för att man skulle komma åt att sota?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.