Den tillverkar man utan större problem. Lite rör och en bit plåt.
 
  • skrapa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
joflopp skrev:
Nog måste du ha räknat med en viss snölast när du byggde huset? Speciellt om du valde en takplåt som du inte enkelt kan skotta. Än kan det väl inte vara någon fara på taket, om ordvitsen tillåts. ;)
Nej ingen fara än så länge, men det känns inte bra, om där skall vara en onormal extra tyngd på taket under lång tid. De flesta limträbalkarna har flera stöd av väggar , men några har inte det med den öppna planlösning huset har. Känns bra att jag även valde den kraftigare råsponten 21X95

IMG_0652.jpg
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Den tillverkar man utan större problem. Lite rör och en bit plåt.
Jodå, men jag är rädd om ytan på plåttaket, så jag får jobba från en stege, och då blir allt begränsat.
50mm aluminiumrör hade inte varit fel, men var hittar man dessa. Fick en idé när jag nu har ett 50mm telerör, orange, 6m. Men plast håller ju inget, och knappast när det är kallt heller, men kan man spruta fogskum i det, och täpper till ändarna med byggtejp. Hade idèn med fogskum, till en av bilarna här, som har ett däck som läcker luft hela tiden.
 
Om jag minns rätt, säljer Jula färdiga 6m skrapor! Teleskop! Annars kan du göra det snabbt av 2 stk 45 reglar. Och en planka/råspont. Det hade jag förra vinter! Du skrapar inget sönder!Mitt garagetak /tunn ByggMax plåt klarade sig.

Ja. Snöraka 706-019 a 379kr. 2kg. 6.4m!
 
Redigerat:
Tack kamilenski, jag skall prova en sådan
 
Snörakorna på Jula är slut! Pratade med en säljare i V-ås i veckan. De ska få in 3000 (!) st i mitten på januari
 
Tillverka en själv. Det tar en kvart!

Är det så svårt att använda dom där gråa cellerna? ;)

T.ex.
Såga ut en 50 cm lång bit av 17x95 mm råspont
Tag den längsta 23x36 läkt ( 5.2?)
Skruva fast med 2 skruvar 4,3x58 el dyl biten i läkten.

Vips har ni en.
Man kan använda annat material. Vill man ha den längre kan lite snöre och motsträva användas.

Den blir lite tyngre än Julas, men fungerar hur bra som helst.

:p

p.s. det tar tid med den. Men det går utan att klättra på taket!
Hellre 2 timmar på marken än evighet under :)

Får jag Nobelpriset nu?

d^_^bd^_^bd^_^b

/hoppas ni märker ... ;)
 
Kamilenski,
Du får inget Nobelpris, då min snöraka med tillhörande presenning redan är presenterad igår i detta ämne ;)Påminner om din, men min får man hjälp av presenningen att få snön att glida ner
 
Grop skrev:
Kamilenski,
Du får inget Nobelpris, då min snöraka med tillhörande presenning redan är presenterad igår i detta ämne ;)Påminner om din, men min får man hjälp av presenningen att få snön att glida ner
Din skär snön underifrån.

Men min skrapar man ner den.

Din MÅSTE vara styv då man ska tvinga in den och pressa.

Min kan vara hur som. Man bara drar ner det. Den ska bara orka att lyfta framdelen.


Bäst blir Julas...
 
Det var det jag menade när jag startade tråden; - det är inte enkelt. Men Grop s kostruktion ligger nog närmast, vad som är bra. Men det förutsätter ändå att man kan stå på marken, och se taket. Presseningen gör också att snön glider lätt ned...om nu snön är av den beskaffenheten, att den vill dela sig i lagom stora bitar, och av egen tyngd, kasa ned på presseningen. Det har med all säkerhet funnits uppfinningar under de senaste 100 åren, om hur man får ned snön enklast, både bra och tokiga. Jag har letat på nätet, men inte funnit något ännu.
 
Redigerat:
Jag tror på Grops konstruktionsförslag, men jag befinner mig 22 mil från huset och verkstaden just nu
 
Saturnus,
Jag fixade mitt hus, sutterängvilla där 6m stege precis når upp. Så vad jag ser av din bild, ska det nog lösa sig för dig med med en stege, även om du har dubbelt så lång spännvid mot vad jag har. Jag hade nog lite hjälp ockå av att ha glaserat tegeltak. Samtidigt är det mitt bekymmer- när det töar, ja då kommer det farande ifrån taket...
 
När vi skulle skotta lagårdstaket förr i norrlan (60M LÅNGT..) Tog man en grov ståltråd (från en hässja) En gick uppe på nocken och en på marken med ståltråden mellan sig. Sen började man längs ena kanten och "skivade snön" precis som man gör med vissa ostskärare med tråd. Man kunde gå några meter sen drog man ståltråden upp till ytan så lossnade en sjok av snön. Vill man göra det riktigt spektakulärt så gick man kanske 10m innan man drog upp tråden då blev det som en lavin! Sen tog man jordbrukstraktorn och bar bort snön med skopan.d^_^b
 
Jag har sedan nyår gått in på Julas hemsida varje dag och kollat lagerstatus på deras 6m snöraka. Igår dök de upp i några få Jula butiker i Stockholmsområdet. Men när jag ringde runt hade de tagit slut på några timmar. I Södertälje t.ex. hade man fått 60st som var slut på 2 timmar.
Ringde runt på morgonen idag och fick tag på ett ex i Barkarby som man lade undan. När jag hämtade den berättade personalen att det har varit helt hysteriskt. ALLA som ringer vill ha en snöraka (innan man la ut på hemsidan att snöslungorna var slut så var varannan om snöslungor...).
Har rensat mitt tak redan men den här rakan verkar vara optimal när man kan stå på marken och jobba.

/putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.