Frebbe skrev:
Låter som vilket tak som helst i stockholms innerstad. Ojoj vad det läcker in överallt. Se till att få bort isen och snön så att vattnet kan rinna av och inte bli stående och trycka in i falserna. Stoppet börjar när hängrännan blir full och sen växer iskakan sig bara längre och längre upp. Denna bistra jvla kalla vinter...
Funderar på en lösning för att hålla hängrännan isfri: en värmekabel längs hängrännans botten. Kan den hindra isbildning så att vattnet rinner bort? Behövs kanske en kabel ner i stupröret också. Eller tänker jag fel?
 
mamuth skrev:
Funderar på en lösning för att hålla hängrännan isfri: en värmekabel längs hängrännans botten. Kan den hindra isbildning så att vattnet rinner bort? Behövs kanske en kabel ner i stupröret också. Eller tänker jag fel?

http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/161627-vaermekabel-i-haengraennor-stuproer.html

Min erfarenhet att det kan fungera, men inte säkert. Många faktorer som spelar in, väder, värmeläckage, väderstreck mm. Ibland gör kablarna mer skada än nytta när de inte orkar med. Men vid vissa tillfällen fungerar det jättebra.
 
plåtslagarn skrev:
rost behöver du inte oroa dig för plåten är galvaniserad på bägge sidor
Jo, må så vara, men ligger den dikt till taket/underlagspappen, har den svårt att ventilera bort fukten, det är ju inte småytor precis= ett tak.
Jag är övertygad om att de falsade taken kommer att uppvisa allvarliga skador på husen, vad det lider, om 20-30 år. Att det skall behöva komma in vatten genom falsen, är också märkligt, det går väl att trycke ihop denna. Normalt skulle behövas att hela taket stod under vatten, om det skall läcka in den vägen
 
du har helt rätt det ska inte komma in vatten i falsen den skall vara tät men frågan var ju vad som hände OM det kom in vatten, håller inte med dig om att allvarliga skador kommer uppstå. har rivit flera gamla tak från början av 1900 talet som har varit täta. MEN dom har oftast haft kallvind. Rev ett tak från 1920 talet i sthlm år 2000. där var det kallvind men ingen papp. underlaget var av brädor utan spont såklart som hade torkat isär så det glipade ungefär en centimeter. inget fel på virket men dom gamla obehandlade spikarna började på att rosta av... tror att med underhåll på dagens plåt och med rätt utförnade kommer de hålla lika länge
 
enligt plåtslagaren, kan man vika falsen på 2 sätt, No 2 viker man falsen in och upp igen, så blir den helt tätt, något att fundera på om man beställer ett falsat tak.

Vi har gjort en hel del dubbelfalsade
plåttak under våra år som plåtslageri. Ett falsat tak innehåller INGA
skruv eller spikhål. All plåt är penslad med falsolja(rå och kokt linolja)och omvikt 2 ggr i varja fals.
Taket fästas med klammer som man viker in i falserna.

En dubbelfals ser ut så här i genomskärning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.