Hej
Har ett falsat plåttak som läcker. Var uppe på taket och vinden och inspekterade. Läckaget är nära ytterväggen. Efter att skottat rent där det läcker visade det sig att det är tjock is över hängrännan och en bit in på taket. Innanför isen är det vatten som hindras rinna bort av isen. Vattnet går över plåttakets fals.
Vinden är isolerad med sågspån och glasull, men närmast ytterväggen är det så lågt i tak att det bara får plats med sågspån och det är där det läcker.

Jag vågar inte hugga bort isen, men har lagt på lite salt. Är det någon som har något tips?
 
Se till att ha en ordentlig luftspalt mellan taket och isoleringen så det inte går upp så mycket värme på taket. Kanske byta ut sågspånet närmast ytterväggen mot något som isolerar bättre.
 
Låter som vilket tak som helst i stockholms innerstad. Ojoj vad det läcker in överallt. Se till att få bort isen och snön så att vattnet kan rinna av och inte bli stående och trycka in i falserna. Stoppet börjar när hängrännan blir full och sen växer iskakan sig bara längre och längre upp. Denna bistra jvla kalla vinter...
 
mulpac> Jag förstår inte: Om man tar bort isolering för att få bättre luftspalt mellan tak och isolering blir det väl ännu mindre isolering där det behövs mer?
Jag trodde isoleringen höll värmen kvar i huset men enligt vad jag förstår på dig så leder den värmen till taket?

Hur löser man det bäst med litet avstånd mellan yttertak och innertak i kallvind, vilken är den effektivaste isoleringen?
 
Redigerat:
Bambi skrev:
mulpac> Jag förstår inte: Om man tar bort isolering för att få bättre luftspalt mellan tak och isolering blir det väl ännu mindre isolering där det behövs mer?
Luftspalten ventilerar med uteluft så man får ungefär samma temperatur under taket som det är ute. Temperaturgradienten från innetemperatur till utetemperatur går alltså bara genom isoleringen. Går isoleringen ända mot taket får man i och för sig tjockare isolering, men när det blir snö på taket bildar snötäcket också ett isolerande skikt, som sitter ihop med den riktiga isoleringen och temperaturgradienten från innetemperatur till utetemperatur går hela vägen genom isoleringen och snöskiktet. Det håller i och för sig värmen bra, men risken är att snön isolerar så bra att det blir noll grader på taket i nedersta skiktet av snön, så den smälter och ger isbildning. Eftersom de flesta har runt 20 grader inne och det kan vara ganska milt ute behöver det inte vara så speciellt märkvärdigt snölager för att det ska bli nollgradigt längst ner i snöskiktet.

Sågspån kräver rätt tjocka skikt, så med t.ex. glasull eller mineralull skulle man kunna få bättre isolering än med sågspånet där det är som lägst och ändå kunna kosta på sig en luftspalt.
 
Redigerat:
Tack för det svaret!

Då är frågan hur man vill ha det, vad gör det egentligen om det blir isbildning om man har carport under så ingen skaderisk finns från istappar. Det isolerar ju bra och ger väl bättre värmeekonomi med isolering hela vägen mot yttertaket än om man har luftspalt och mindre isolering och slipper isen, frågan är då vilken skada isen gör, kan det ge fuktskador, påverkan på plåttaket?
 
Hej!

Jag skulle koncentrera mig på att få bort vattnet, smältvattnet.
Skotta taket.

Då läcker det inte genom falsen och din vind får chansen att torka ut.
Då kanske det torkar upp och du behöver inte byta allt.

Mvh
k
 
Ville förtydliga mig lite...
Det är kanten av is längst ut på taket som orsakar problemet.
Den måste du nog få bort.
Den dämmer upp pölar av vatten som därmed läcker in genom falsarna!

K.
 
Är det stor risk att taket rostar om det kommer vatten in i falsen?
 
Ta och slå bort isen,slå med undersidan på en spade,det kan ju vara dumt att hugga rakt ner i plåten.Eller skjut en spade längs med plåten så du kommer åt där isen börjar och jobba dig framåt.
 
Bambi skrev:
Är det stor risk att taket rostar om det kommer vatten in i falsen?
Att det rinner in vatten under plåten är nog oftast ett större problem (eftersom det riskerar att leta sig ner i den träkonstruktion som tak ofta består av och den isolering som finns under taket).
 
Men om det är gjort enligt konstens alla regler så rinner det på pappen som ligger ovanpå fotplåten/språngblecket
 
Jag har 2 dm hög isblock i min stupränna har dock börjat hugga bort den med yxa, man får så klart vara försiktig och slå med baksidan när man närmar sig plåten.
Skyddsglasögon är oxå en bra ide.
 
rost behöver du inte oroa dig för plåten är galvaniserad på bägge sidor
 
En gammal tråd jag förnyar. Jag har bytt från tegeltak till falsat plåttak och samtidigt tilläggsisolerat. Jag har nu isbildning och fukt på vinden vintertid. Dessutom så läcker taket in dagar som det töar. Jag upptäckte idag då jag hackade bort isen att det bildats is under råsponten längst ut vid takfoten. Taket här är svagt sluttande och falsen är sluten (åtklämd) på falsarna. Jag tror definitivt inte det läcker in utan jag tror att kondenserad fukt har frusit på den del av råsponten som är närmast ventilationsöppning vid takfoten och när det töar så droppar detta ned i taket.

Jag har sedan en tid installerat en avfuktare på kallvinden och i samband med detta fick jag rådet att stänga in hela kallvinden. dvs bygga igen inluften vid takfötter samt ventiler i nock vid gavlarna. Det är ännu inte gjort. Om jag bygger in så kommer det att vara svårare att inspektera, men är det ändå lämpligt?

Några råd?!

Ska jag riva innertak och öka isoleringen från 35cm till 50? Annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.