Husfrun har tröttnat på sprickorna i handfatet, och domino-spelet är igång...

Badrummet är helkaklat och byggt början av 2000-talet, så med byte av handfat så åker kommoden då den är anpassad till porslinet, och med den det tillhörande lågskåpet och givetvis spegelskåpet.
Med nytt, fräscht, handfat och tillhörande kommod så kan givetvis inte duschen stå orörd.

Nu var det ju det där med upphängning av den nya badrumsinredningen - sannolikheten att någon av de gamla håltagningarna skall passa den nya inredningen är ju lika med noll. Att ta upp nya fästen är ju en smal sak, det är nu vi kommer till den verkliga utmaningen: hur kan vi hantera de gamla, det är ju inte bara att spackla, slipa och måla över...

Hål som hamnar bakom nya spegeln kan man tänka sig att de klarar sig med att fyllas med silikon och sedan förseglas med flytande emalj, men borta vid duschen? Nuvarande infästning sitter för en 90x90 modul, önskemålet för den nya är en 100x100, så där kommer ett än så länge okänt antal hål hamna på insidan.

Teknisk ålder på badrum har diskuterats i en del andra trådar här - men vi upplever inte att detta har nått dit och att det därför skulle vara dags att kakla om med nytt spärrskikt - det var ju bara ett handfat som skulle bytas ut!
Ljust kaklat badrum, duschhörna, handdukstork, spegel, växter, toalettartiklar, badrumsmatta, träbänk, mysig belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver NEJ. Byta ett fullt fungerande badrum för någon/några kosmetiska detaljer är ju inte riktigt klokt. Om inte dominoteorin funkar som argument kan du ju försöka spela på dåligt miljösamvete. Någon kan säkert räkna ut CO2 belastningen för hela kalaset och inte vill väl frun orsaka en sådan miljökatastrof ;)
 
  • Gilla
Helena_Gavle och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Nu var det ju det där med upphängning av den nya badrumsinredningen - sannolikheten att någon av de gamla håltagningarna skall passa den nya inredningen är ju lika med noll. Att ta upp nya fästen är ju en smal sak,
Det är inte så lätt om du inte är helt säker på vad som finns bakom kaklet. Numera har man gips och OSB bakom kaklet och då är det lätt att sätta upp ny inredning i OSB-skivan. Men för 20 år sen var det inte normalt utan det kan vara en kortling mellan reglarna just exakt där kommod, spegelskåp och duschdörren sitter, vilket innebär att man inte kan sätta upp ny inredning hur som helst.

Sen tycker jag att det låter vansinnigt att investera så mycket pengar i ett badrum som är så gammalt att det kan börja läcka om 1 år (även om det kan dröja 10 år också). Teknisk ålder handlar om skicket på tätskiktet och det går förstås inte att veta hur tätskiktet är innan det börjar läcka.
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Hål som hamnar bakom nya spegeln kan man tänka sig att de klarar sig med att fyllas med silikon och sedan förseglas med flytande emalj, men borta vid duschen?
Det är silikonet som är förseglingen och färg brukar inte fästa på silikon.
 
Vad har du för material i väggarna?
 
Kör med plugg om du är osäker på vad som sitter under kakel. Se till att använda silikon i nya och gamla hål så klarar badrummet 40 år till eller mer ;)
 
  • Gilla
Helena_Gavle och 4 till
  • Laddar…
Kan berätta att jag skulle göra en hel del arbete som innefattade håltagningar i mitt badrum som är byggt -99. När jag insåg att denna utbyggnad hade leca i väggarna försvann all ångest över det målade tätskiktet, det håller i 20 år till utan problem.
Kolla vad det är i väggarna först.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
G guggen skrev:
Vad har du för material i väggarna?
Det är gips med träfiberskiva bakom.

När vi plockar ned handfat + kommod borde vi kunna undersöka om det sitter kottlingar bakom också.
 
G guggen skrev:
Kan berätta att jag skulle göra en hel del arbete som innefattade håltagningar i mitt badrum som är byggt -99. När jag insåg att denna utbyggnad hade leca i väggarna försvann all ångest över det målade tätskiktet, det håller i 20 år till utan problem.
Kolla vad det är i väggarna först.
Jag borde ha nämt att det är gips + träfiberskiva redan i första inlägget.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kör med plugg om du är osäker på vad som sitter under kakel. Se till att använda silikon i nya och gamla hål så klarar badrummet 40 år till eller mer ;)
Nu är det lätt att gilla det som passar in redan förutfattade ståndpunkter.

Jag är inte speciellt orolig över handfat/kommod, lite värre med de än så länge okända hålen som blir i duschen. Att den skulle vara limmad, som man kan göra idag, är jag skeptisk till. Det är bara att hoppas att man var återhållsam när den skruvades upp. Men det är väl bara ta mod till sig och sätta yxan i väggen, så att säga.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte så lätt om du inte är helt säker på vad som finns bakom kaklet. Numera har man gips och OSB bakom kaklet och då är det lätt att sätta upp ny inredning i OSB-skivan. Men för 20 år sen var det inte normalt utan det kan vara en kortling mellan reglarna just exakt där kommod, spegelskåp och duschdörren sitter, vilket innebär att man inte kan sätta upp ny inredning hur som helst.

Sen tycker jag att det låter vansinnigt att investera så mycket pengar i ett badrum som är så gammalt att det kan börja läcka om 1 år (även om det kan dröja 10 år också). Teknisk ålder handlar om skicket på tätskiktet och det går förstås inte att veta hur tätskiktet är innan det börjar läcka.

Det är silikonet som är förseglingen och färg brukar inte fästa på silikon.
Jag vill minnas vi fick 18 eller 20mm plywood innanför gipset när vårt badrum renoverades 2018, för att styva upp väggarna innan kaklet.
 
ullet
Trevligt att fräscha upp. Jag skulle inte vara orolig för dom gamla hålen efter skåp och spegel, fyll dom bara med silikon.

Däremot i duschen skulle jag vara med tveksam till att sätta in en större - det borde bli säkrare att välja en duschhörna som åtminstonde har väggfästena på ett sätt som gör att dom gamla hålen hamnar utanför.

Finns ju duschar som har en rundare form än den ni har idag (att den alltså svänger ut utanför själva väggfästena), det borde göra så att ni får känslan av att duschen är större än den ni har idag med ändå ge er en större dusch.
 
  • Gilla
Helena_Gavle och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Det är gips med träfiberskiva bakom.

När vi plockar ned handfat + kommod borde vi kunna undersöka om det sitter kottlingar bakom också.
Det finns inget behov av kortlingar när det är en träfiberskiva bakom. En träfiberskiva är bra att skruva fast saker i.
 
BirgitS
FredrikR FredrikR skrev:
Jag vill minnas vi fick 18 eller 20mm plywood innanför gipset när vårt badrum renoverades 2018, för att styva upp väggarna innan kaklet.
Det är skillnad på vad som gjordes för 5 år sen och för 20 år sen.
ullet ullet skrev:
Finns ju duschar som har en rundare form än den ni har idag (att den alltså svänger ut utanför själva väggfästena), det borde göra så att ni får känslan av att duschen är större än den ni har idag med ändå ge er en större dusch.
Bara att välja raka duschdörrar i stället för att ha dagens med en diagonal kommer ju att göra stor skillnad.
 
ullet ullet skrev:
Trevligt att fräscha upp. Jag skulle inte vara orolig för dom gamla hålen efter skåp och spegel, fyll dom bara med silikon.

Däremot i duschen skulle jag vara med tveksam till att sätta in en större - det borde bli säkrare att välja en duschhörna som åtminstonde har väggfästena på ett sätt som gör att dom gamla hålen hamnar utanför.

Finns ju duschar som har en rundare form än den ni har idag (att den alltså svänger ut utanför själva väggfästena), det borde göra så att ni får känslan av att duschen är större än den ni har idag med ändå ge er en större dusch.
Det är runda dörrar i prospektet, men med ökad ålder på oss brukare även önskemål om lite mer rörelseutrymme, varför de nya önskemålen ligger på 100x100 istället för 90x90.
3D-modell, minimalistiskt badrum, dusch, handfat, toalett, spegel, transparenta ytor, vita väggar, designskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En duschhörna med en vikbar dörr och trähyllor på väggen i ett enkelt ritat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullet
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Det är runda dörrar i prospektet
Jag tänkte att det finns andra typer av dörrar än dom som ansluter med 90 grader mot väggen, typ så här:
Enkelt geometriskt diagram bestående av en ofullständig cirkel och två linjer som skapar en kvadrant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det borde ge större plats men hålla hålen utanför väggarna.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.