Har funderat lite över att bygga en altan, tror den kan bli i domänen 45-50m2.
Min tanke är att bygga i vanligt trä, alltså inte tryckimpregnerat. Själva stommen blir i 45x195 el liknande konstruktionsvirke. Planen är att täcka med obehandlad gran som är hyvlad med brutna kanter. Jag skulle kort sagt önska mig en obehandlad trallbräda som är processad som en tryckimpregnerad minus impregneringen då. Går det att köpa? Tror inte det finns i bygghandel iaf?

Är det annars till att beställa hyvlade "fasadbrädor" med kantbrytning hos nån aktör som har maskin för det?
 
Har du läst artikeln på första sidan på byggahus?

gör det annars ;)
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Har du läst artikeln på första sidan på byggahus?

gör det annars ;)
Läste nån tråd om val av trall, i den stod det väl mest om tryckt och lärk. Du kanske menar en annan tråd?
 
S
Det du tänker på kallad för kärnfurutrall och det omskrivet i den där artikeln.
Obehandlad gran ruttnar rätt snabbt.
 
H hilife skrev:
Har funderat lite över att bygga en altan, tror den kan bli i domänen 45-50m2.
Min tanke är att bygga i vanligt trä, alltså inte tryckimpregnerat. Själva stommen blir i 45x195 el liknande konstruktionsvirke. Planen är att täcka med obehandlad gran som är hyvlad med brutna kanter. Jag skulle kort sagt önska mig en obehandlad trallbräda som är processad som en tryckimpregnerad minus impregneringen då. Går det att köpa? Tror inte det finns i bygghandel iaf?

Är det annars till att beställa hyvlade "fasadbrädor" med kantbrytning hos nån aktör som har maskin för det?
Min brygga brukar hålla 8-20 år och jag kör obehandlat hemsågat virke, bredden är viktigare än träslaget är min erfarenhet.
Du kan säkert använda 45x90mm hyvlat regelvirke i gran om du vill det
 
  • Gilla
hilife
  • Laddar…
Vad är den näst bästa behandlingen, om man inte vill ha tryckt? Träolja en eller två gånger om året?

F fribygg skrev:
Min brygga brukar hålla 8-20 år och jag kör obehandlat hemsågat virke, bredden är viktigare än träslaget är min erfarenhet.
Du kan säkert använda 45x90mm hyvlat regelvirke i gran om du vill det
 
Roslagsmahogny? Tjära?
 
Tjära kanske är bra. Såg nyligen reklam för tjära som "färg" för ytterväggar. Borde ha läst hela annonsen.
 
Förutom själva trallens ovansida är det inte mycket man kan skydda med olika former av ytbehandlingar. Man kan öka på konstruktionens varaktighet genom att undvika vissa situationer och välja rätt virkeskvalitet i känsliga lägen. Vanlig fur och gran tål inte kontakt med jord. Det måste undvikas till varje pris. I springor mellan olika trästycken där det samlas fukt uppstår alltid röta förr eller senare. T.ex. där en trallbräda ligger an mot en bjälke. Det går att isolera kontaktytan med syllpapp eller liknande material.

Personligen skulle jag använda ek, kärnfur eller lärkträ (av hög kvalitet), om jag vill utesluta tryckimpregnerat virke. Men det beror ju också på hur länge man vill att det ska hålla.
 
Det är inget som hindrar att man ytbehandlar åtminstone en gång, när man bygger, både på ovansida, undersida och sidsidor.

Själv la jag trallbrädorna löst (i block om ca 10 st, hopsatta med tvärgående reglar) när jag byggde verandagolv för 40 år sen. Det var mest för att kunna komma ner och hämta sånt som tappats genom springorna, eftersom det är mur runt verandan. Men gör man så kan man också behandla undersidorna nån gång då och då.

Håller med om att det är trist med skräpet som samlas i springorna, ovanpå reglar/balkar. Man dränker skräpet med olja och hoppas på det bästa. Om man inte skrapar bort det.

J justusandersson skrev:
Förutom själva trallens ovansida är det inte mycket man kan skydda med olika former av ytbehandlingar.
 
Tror ni hållbarheten blir så mycket bättre med ytbehandling?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.