Har blivit med en liten verkstad, så i framtiden hoppas jag på att kunna lära mig finsnickeriets ädla konst, vill lära mig göra snygga fogar o skrin m.m :)

men jag har inte hållts med sånt sedan skolslöjden så skulle vilja ha hjälp med:
1. Vilka verktyg KLARAR man sig inte utan
2. Vilka verktyg UNDERLÄTTAR för att göra arbetet roligt o exakt
3. Vilka verktyg är ÖVERKURS att skaffa, dvs vilka behöver jag INTE ha.
4. Konkreta tips på vilka verktyg av varje sort som är BRA köp (y)


Hoppas detta kan bli en trevlig guide, för erfarenheten och kunskapen finns bevisligen här på forumet!
 
Om det är "handarbete" vi pratar om (tex. sinkning och liknande) så är väl en fin såg (Japan såg eller rygg såg) samt en uppsättning fina (läs dyra) stämmjärn ett måste.

Är det lite mer rationellt (läs maskinbearbetat) så är en bra Justersåg det första på min lista

Sen skull jag säga att en Överhandsfräs är kanske inte det du använder varje dag, men när du väl använder den så känns den nästan oumbärlig.

Bra maskiner/verktyg för putsning (allt du gör måste för eller senare putsas)

Sist men inte minst bra tvingar.
listan kan nog göras hur lång som helst... Det är en material sport, om man vill att det ska vara det:D
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Hej
Är det mera handsnickeri du vill lära dig eller bygga enklare förvarings lösningar som tv bänk i skivmatreal.
Det är lite olika verktyg för respektive jobb.

Mvh Pär H
 
  • Gilla
Pådenhalaisen
  • Laddar…
En putshyvel (No 4 förslagsvis) och en stöthyvel är väl minimum. Ska du rikta och dimensionera virke bör du ha en kort (No 5) och en lång rubank (No 7) också. Sedan behöver du en uppsättning verktyg för att mäta och markera: en kombinationsvinkel är bra inte bara till att ta ut vinklar utan även till att flytta över mått (större precision än att mäta); ett ritsmått, en märkkniv, och en smygvinkel tillhör väl också basutrustningen. En bra sliputrustning för eggverktygen är ett måste. Det är inte ett dugg kul att jobba med slöa verktyg och de måste vara vassa - och då menar jag rakbladsvassa (mindre duger inte) - om det skall vara kul att arbeta och gå lätt.

And on it goes...

Sist men inte minst: köp hellre få och bra grejer, det blir mycket roligare med bra verktyg (ssk om man är nybörjare och ska lära sig använda verktyget är det svårt att lära sig något, eller förstå vad man gör fel om man tex har en hyvel som inte har en plan sula, en vinkel som inte visar rätt etc)

/Woodchuck
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
woodchuck skrev:
Sist men inte minst: köp hellre få och bra grejer, det blir mycket roligare med bra verktyg (ssk om man är nybörjare och ska lära sig använda verktyget är det svårt att lära sig något, eller förstå vad man gör fel om man tex har en hyvel som inte har en plan sula, en vinkel som inte visar rätt etc)
/Woodchuck
Detta är enligt min menning verkligen sant, jag gick den långa omvägen och köpte sämmre kvalitet och mycket riktigt så tar det bort det roliga i det hela. Kvalitetsverktyg ger en skön kännsla att jobba med, oavsett om dom är handverktyg eller elektriskt drivna.
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
pär h skrev:
Hej
Är det mera handsnickeri du vill lära dig eller bygga enklare förvarings lösningar som tv bänk i skivmatreal.
Det är mer handsnickeri jag syftar på. att bygga förvaringsmöbler går ju att fixa med lite mer amatörmetoder som plåtvinklar m.m. ;)
 
oj det var en dyr bok - får ju en bra 10V skruvis för den summan! men å andra sidan kanske man får valuta för pengarna?
 
Man kan få den från 700 har jag sett. Men man vill gärna ha tredje eller fjärde upplagan som är kompletterad med lite färgbilder och då 1938 uppdaterad och i fint skick.
Vist kan man hitta precis lika bra eller bättre böcker på engelska som avhandlar konstruktioner och dessutom är mycket billigare.
Men det är härligt med svensk historia i boken finns det sprängskisser på bland annat kontors rum från klara kvarteren i stockholm och andra svenska klassiker och för mig är det guld värt att bara bläddra i den.

Pär
 
pär h skrev:
Men det finns bara en "snickarbibeln"
Kul! Har den. 3:e upplagan. Arv efter farfar.
 
Fantastiskt fin bok Magnu. Som jag skrev tidigare, det finns hur många bra böker som helst på engelska.

Pär
 
Redigerat:
pär h skrev:
Fantastiskt fin bok Magnu. Som jag skrev tidigare, det finns hur många bra böker som helst på engelska.
Den är ju dessutom helt fri att kopiera eftersom Copyright-skyddet har gått ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.