H hul skrev:
tycker bara de är konstigt när man bara slänger ut massa påståenden utan att ha en aning om vad man pratar om. Kan ju vara väldigt negativt på ett sånt här forum.

betong karbonatiseras i uppvärmd miljö med snarare karbonatiseras den snabbare i uppvärmd miljö.
De som krävs för processen är fukt, syre och koldioxid.
Jag vet inte om du är dyslektiker eller bara slarvig, men du skriver inte särskilt tydligt (och på sina ställen ganska otrevligt).
 
H hul skrev:
Sedan är de klart att de inte ska se ut så är, får ju sämre isolerförmåga.
Ta och titta på bilderna så ser du att det är kantelementens ytskikt vid hörnan som träffats och tagit med lite av gjutningen i hörnan. Och det är ju därför man putsar igen med lite putsbruk, isolerförmågan är i princip oförändrad. Vi kan väl hålla det på en rimlig nivå? Lite puts på utsidan och jämna till ovansidan så är det fixat.
 
H
A AndersS skrev:
Ta och titta på bilderna så ser du att det är kantelementens ytskikt vid hörnan som träffats och tagit med lite av gjutningen i hörnan. Och det är ju därför man putsar igen med lite putsbruk, isolerförmågan är i princip oförändrad. Vi kan väl hålla det på en rimlig nivå? Lite puts på utsidan och jämna till ovansidan så är det fixat.
då förstår du inte hur ett kantelement fungerar helt uppenbart
 
H hul skrev:
då förstår du inte hur ett kantelement fungerar helt uppenbart
Jodå, har byggt plattor med dem till olika huskonstruktioner. Ta nu och titta på bilderna igen så ser du ts skada.

Och ett tips är att fokusera på hur du anser man ska göra och kanske inte kommentera så mycket vad andra inte "förstår", tonen blir då mycket trevligare ;)
 
  • Gilla
7ender och 2 till
  • Laddar…
hade varit mer orolig då det ser ut ( kanske synvilla ) som om mark nivå ligger nära överkant platta. Men som alla andra skriver så är det rätt enkelt att fixa, men håll koll på mark nivå i förhållande till platta.
 
S
H hul skrev:
armering rostar pga karbonatisering som du uppenbart inte visste.

jag säger säger ju flera gånger vad du sagt som är fel.
du sa att armering inte rostar i i varm betong vilket är helt fel.
Jag som trodde att armering (stål) rostade vid närvaro av vatten och syre. Rostandet kan göras snabbare eller långsammare vid gynnsamma PH-värden och salthalter. Mitt antagande var att det inte skulle vara tillräckligt med fukt i den aktuella plattan, även om armeringen skulle kommit fram så att den inte täcktes av någon betong alls. Karbonatisering i sig gör inte att armering rostar, men möjliggör att fukt kan komma till och att PH-värdet sänks till nivåer då rostandet går snabbare.

Du har fortfarande inte kommit med någon konkret information om vad TS bör göra för att undvika det som du säger är ett problem. Om du bara kastar skit omkring dig utan att hjälpa TS så tycker jag du lika gärna kan hålla tyst.
 
H
S STB skrev:
Jag som trodde att armering (stål) rostade vid närvaro av vatten och syre. Rostandet kan göras snabbare eller långsammare vid gynnsamma PH-värden och salthalter. Mitt antagande var att det inte skulle vara tillräckligt med fukt i den aktuella plattan, även om armeringen skulle kommit fram så att den inte täcktes av någon betong alls. Karbonatisering i sig gör inte att armering rostar, men möjliggör att fukt kan komma till och att PH-värdet sänks till nivåer då rostandet går snabbare.

Du har fortfarande inte kommit med någon konkret information om vad TS bör göra för att undvika det som du säger är ett problem. Om du bara kastar skit omkring dig utan att hjälpa TS så tycker jag du lika gärna kan hålla tyst.

haha du har läst på lite och fortfarande har du inte förstått.

jag citerar dig
"Betongen i bottenplattan är normalt uppvärmd så problem med rost i armeringen borde det rimligtvis inte kunna bli även om armeringen är nära ytan."

Armering rostar även om den är uppvärmd de påskyndar snarare processen om något.
så du menar att armeringen inte skulle rosta om den inte hade något täckskikt alls?

de rostar självklart då både betongen samt omgivande luft innehåller tillräckligt med fukt.
 
H hul skrev:
ajaj, då har du gjort fel.
Så du menar att de ska vara betong över cellplasten?
Min tolkning av vad man ser är att ytskiktet, fibercementskivan, som är utanpå cellplasten, EPS, har gått sönder och ramlat bort. Det kan återställas genom att man putsar upp sockeln på nytt, ev. slammar man först cellplastytan för bättre fäste. Sedan kan man dra till ytan ovanpå om den blivit lite tilltuffsad för att få den slät, men det kommer ändå att hamna en syll ovanpå. Så svar Ja, det blir puts utanför cellplasten som ersätter det trasiga på fibercementskivan.
 
H hul skrev:
svara på frågan istället
Ska de vara betong över cellplasten på ovankant kantelement alltså?
Jag har beskrivit hur man åtgärdar skadan i tidigare svar utifrån vad jag kan se på ts bilder. Sedan hur man gjuter en platta och utför armering är en annan fråga och även beroende av vilka kant/balkelement som används, det får du nog acceptera. Jag ogillar fortfarande din ton i inläggen citat "svara på frågan istället".
 
H
A AndersS skrev:
Jag har beskrivit hur man åtgärdar skadan i tidigare svar utifrån vad jag kan se på ts bilder. Sedan hur man gjuter en platta och utför armering är en annan fråga och även beroende av vilka kant/balkelement som används, det får du nog acceptera. Jag ogillar fortfarande din ton i inläggen citat "svara på frågan istället".
jag skrev att isoleringsförmågan är försämrad

du svarade följande:
"Och det är ju därför man putsar igen med lite putsbruk, isolerförmågan är i princip oförändrad.."

vilket är fel för så ska de inte se ut ovan ett kantelement, försämrar isolerförmågan.
 
H hul skrev:
armering rostar pga karbonatisering som du uppenbart inte visste.

jag säger säger ju flera gånger vad du sagt som är fel.
du sa att armering inte rostar i i varm betong vilket är helt fel.
Dom kanske har gjutit med lågt Vct för att undvika karbonatisering, så det kanske inte är ett problem :)
 
H hul skrev:
jag skrev att isoleringsförmågan är försämrad

du svarade följande:
"Och det är ju därför man putsar igen med lite putsbruk, isolerförmågan är i princip oförändrad.."

vilket är fel för så ska de inte se ut ovan ett kantelement, försämrar isolerförmågan.
Och jag anser att den lilla skadan kan putsas igen utifrån ts bild, dvs även dra till överkanten och att det "i princip oförändrad isolering". Allt är inte rätt eller fel utifrån att man ibland måste vara pragmatisk och lösa problem som uppstår och då kanske inte den mest optimala lösningen är tillämpbar, utan på ett acceptabelt sätt utifrån varje situation.
 
H
D daugaard skrev:
Dom kanske har gjutit med lågt Vct för att undvika karbonatisering, så det kanske inte är ett problem :)
du förhindrar inte karbonatisering genom att gjuta med lågt VCT utan du förlänger enbart processen
 
hul.
Räkna lite på det vetja. Vi säger att garage plattan är 50m2. För att göra det enkelt. 10+5+10+5 meter.
Vi säger att betongen är 1cm tjock över cellplasten.
Vi antar att deltat är 40 grader för bilarna tycker om värme.
Vi vet att betong har en värmekonduktivitet på 1.7.
Räkna på det och fundera sen om det är värt att vara otrevlig för den förlusten.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
H
Maxwells demon TotalControl skrev:
hul.
Räkna lite på det vetja. Vi säger att garage plattan är 50m2. För att göra det enkelt. 10+5+10+5 meter.
Vi säger att betongen är 1cm tjock över cellplasten.
Vi antar att deltat är 40 grader för bilarna tycker om värme.
Vi vet att betong har en värmekonduktivitet på 1.7.
Räkna på det och fundera sen om det är värt att vara otrevlig för den förlusten.
spelar väl ingen roll?
v
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.