Hej,

Vi bygger hus på totalentreprenad med en hustillverkare. Vi pratade med hustillverkaren och berättade att vi ville bygga garage och frågade om det var okej att beställa garageplatta av byggentrepenören samtidigt som dom gjorde plattan för huset (garaget skulle inte beställas från husleverantören). Husleverantören sa att det inte var några problem. Plattan gjöts i höstas och allt var bra.

Vi var förbi huset idag och såg att byggnadsentrepenören hade plogat hela vår uppfart eftersom det var dags för dom att börja bygga entrétrappen. Då ser vi att den som har kört plogbilen har kört över kanten på vår garageplatta och den är nu trasig i hörnet. Skadad kant på garageplatta med sprickor och brutna betongbitar i snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en nygjuten garageplatta med skadat hörn, omgiven av snö och plogspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påverkar detta garageplattan så det kan börja krackelera? Kan vi kräva något?
 
H
P Paulina123 skrev:
Hej,

Vi bygger hus på totalentreprenad med en hustillverkare. Vi pratade med hustillverkaren och berättade att vi ville bygga garage och frågade om det var okej att beställa garageplatta av byggentrepenören samtidigt som dom gjorde plattan för huset (garaget skulle inte beställas från husleverantören). Husleverantören sa att det inte var några problem. Plattan gjöts i höstas och allt var bra.

Vi var förbi huset idag och såg att byggnadsentrepenören hade plogat hela vår uppfart eftersom det var dags för dom att börja bygga entrétrappen. Då ser vi att den som har kört plogbilen har kört över kanten på vår garageplatta och den är nu trasig i hörnet. [bild] [bild]

Påverkar detta garageplattan så det kan börja krackelera? Kan vi kräva något?
ser inte riktigt hur omfattande de är?
Är de kantelement som använts?

du måste ju säkerställa så täckskiktet är ok enligt k-handlingarna. skulle säga att de är 30mm på utomhus konstruktion och 20mm på inomhuskonstruktion.
Men bara be entreprenörern att åtgärda skadan, man är ansvarig för sitt fram till de är besiktigad så de spelar ingen roll om de är dom själva ellernågon annan som skadat plattan
 
Ni kan kräva att de ska åtgärda skadan.
Jag tror inte att det är någon fara för plattan. Vi får se vad experterna kommer fram till. Jag kan ha fel.
 
@hul
Lite svårt att beskriva men det är ena hörnet av plattan som är "borta". Jag har försökt markera och zoomat in vilken del som är borta. Jag har precis mailat vår kontrollansvariga för att kolla om det kan ha någon påverkan.

Närbild av betongplatta med ett bortbrutet hörn och synlig isolering, markerat med röda linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen ser jag även att betongen inte har täckt "frigoliten" på alla ställen heller, samma sak var det på plattan till huset också. Vet inte riktigt om om det spelar någon roll men tycker det ser styggt ut.
 
Frigoliten ska vara ända upp, det är den som isolerar, det ska inte vara några större mängder betong ovanpå.
Syllring och utregling kommer att täcka över både frigolit och ”skadan” på betongen så vad jag kan se på bilderna så är det ingen fara. Jag tror att KA kommer att lugna er på tisdag.

Protte
 
  • Gilla
Touchofred och 3 till
  • Laddar…
H
P Paulina123 skrev:
@hul
Lite svårt att beskriva men det är ena hörnet av plattan som är "borta". Jag har försökt markera och zoomat in vilken del som är borta. Jag har precis mailat vår kontrollansvariga för att kolla om det kan ha någon påverkan.

[bild]

Sen ser jag även att betongen inte har täckt "frigoliten" på alla ställen heller, samma sak var det på plattan till huset också. Vet inte riktigt om om det spelar någon roll men tycker det ser styggt ut.
de är klart att de inte ska se ut så
be entreprenören att åtgärda, är ju ändå såpas enkelt att åtgärda
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L
Jag tycker precis som de flesta andra här.
Skadan verkar inte vara allvarlig på något vis, men den måste givetvis repareras.

Den som körde på och/eller entreprenören ska ju ta på sig detta, och se till att det fixas utan kostnad för er.

När det fixas till är det 3 saker att tänka på.
Beroende på hur mycket betong som spruckit/försvunnit så kan man bli tvungen att gjuta i med lite reparationsbetong eller motsvarande. För armering får inte komma för nära ytan för att inte riskera att börja rosta med tiden. Och har armering blivit synlig ska det repareras för att inte hållfastheten ska bli lidande.
Men beroende på hur djupt armeringen ligger och hur djup skadan är samt hur bred syll det ska vara så är det inte helt säkert att det alls behöver repareras med betong.

Sen ska isoleringen återställas på något vettigt sätt. Kanske frigolit eller fogskum eller nåt.

Slutligen ska det se snyggt ut, så om man putsar på eller sätter på lite minerit eller vad man nu gör för att återställa utsidan så ska det naturligtvis inte se katastrofalt ut. Att det inte går att få helt osynligt får man nog leva med, men det ska inte vara iögonfallande fult i alla fall.
 
  • Gilla
robbanonline och 1 till
  • Laddar…
Det där går att fixa till. Men jag tänker så här. Snö ute, plattan översnöad och plogbil skall snöröja. Var plattan utmärkt på något vis så att plogbilsföraren såg den? Om inte så är det nog väldigt lätt att köra på plattan.
 
  • Gilla
leffeisala och 4 till
  • Laddar…
P Paulina123 skrev:
Hej,

Vi bygger hus på totalentreprenad med en hustillverkare. Vi pratade med hustillverkaren och berättade att vi ville bygga garage och frågade om det var okej att beställa garageplatta av byggentrepenören samtidigt som dom gjorde plattan för huset (garaget skulle inte beställas från husleverantören). Husleverantören sa att det inte var några problem. Plattan gjöts i höstas och allt var bra.

Vi var förbi huset idag och såg att byggnadsentrepenören hade plogat hela vår uppfart eftersom det var dags för dom att börja bygga entrétrappen. Då ser vi att den som har kört plogbilen har kört över kanten på vår garageplatta och den är nu trasig i hörnet. [bild] [bild]

Påverkar detta garageplattan så det kan börja krackelera? Kan vi kräva något?
Plattan måste bli fri från snö så det går bedöma hur omfattande skadan är ! Förmodligen är det bara i hörnen som den skadats, men helt säker kan man inte vara.
 
Hej, jag skulle påtala skadan och föreslå att dom lämnar lite material till garaget istället för att laga. En pall Leca, sylltätning eller kanske en ytterdörr? Lite win-win..
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
S
På min bottenplatta gick jag och knackade bort en del betong som hamnat ovanpå frigoliten. Det var i ärlighetens namn ganska lite, men jag kände mig petig. Frigoliten i kantelementen skall ju möta isoleringen i väggen och det skall inte vara någon betong eller annat som skapar en köldbrygga.
Jag tycker du skall ifrågasätta om det inte lagts på för mycket betong och om det inte behövs tas bort en del.

Betongen i bottenplattan är normalt uppvärmd så problem med rost i armeringen borde det rimligtvis inte kunna bli även om armeringen är nära ytan.
EDIT: Ifrågasatt av Hul. Ovanstående antagande kan vara fel.

En reparation är förmodligen mindre hållfast än ursprungsmaterialet så ett alternativ är att låta det se ut som det gör nu vilket minskar risken för att en snickare sätter något bärande ovanpå reparationen.
 
Redigerat:
H
S STB skrev:
På min bottenplatta gick jag och knackade bort en del betong som hamnat ovanpå frigoliten. Det var i ärlighetens namn ganska lite, men jag kände mig petig. Frigoliten i kantelementen skall ju möta isoleringen i väggen och det skall inte vara någon betong eller annat som skapar en köldbrygga.
Jag tycker du skall ifrågasätta om det inte lagts på för mycket betong och om det inte behövs tas bort en del.

Betongen i bottenplattan är normalt uppvärmd så problem med rost i armeringen borde det rimligtvis inte kunna bli även om armeringen är nära ytan.

En reparation är förmodligen mindre hållfast än ursprungsmaterialet så ett alternativ är att låta det se ut som det gör nu vilket minskar risken för att en snickare sätter något bärande ovanpå reparationen.
varför skulle inte en uppvärmd platta kunna karbonatiseras?
 
S
H hul skrev:
varför skulle inte en uppvärmd platta kunna karbonatiseras?
Förmodligen en mycket bra fråga. Eftersom du ställer den på ett sådant sätt antar jag att du egentligen vet svaret själv men väljer att inte dela med dig av din kunskap. Om jag har fel i någon del av mitt tidigare inlägg så får du gärna rätta mig så blir både jag och andra läsare kunnigare.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Totem Totem skrev:
Det där går att fixa till. Men jag tänker så här. Snö ute, plattan översnöad och plogbil skall snöröja. Var plattan utmärkt på något vis så att plogbilsföraren såg den? Om inte så är det nog väldigt lätt att köra på plattan.
Plattan var inte utmärkt men den ligger inne på vår uppfart. Det är inte den "vanliga" plogaren som har plogat utan någon från firman. Tycker dom borde ha vetat att den fanns där men men, nu är skadan skedd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.