B Bernt Ö97 skrev:
Ca 3 kg/st
ca 10-12 st/m2
100m2 ==> 100x3x11=3300 kg.
400-500 kg/vända ==> ca 8 vändor
Jag jar räknat i huvudet, kan vara fel.
Rätta mig om jag har fel.
Räknat på Lertegel,betongtegel är tyngre
Själv har jag en Skoda Fabia bensinare som får dra drygt ett ton, jag får alltså med mig drygt 800kg last på en vanl bromsad släpkärra
 
TRJBerg
B Bernt Ö97 skrev:
Ca 3 kg/st
ca 10-12 st/m2
100m2 ==> 100x3x11=3300 kg.
400-500 kg/vända ==> ca 8 vändor
Jag jar räknat i huvudet, kan vara fel.
Rätta mig om jag har fel.
Räknat på Lertegel,betongtegel är tyngre
Ok, då förstår jag. Du skrev 400kg/m2 och 100m2. Det räknade jag till 400 x 100 = 40000kg. Vilket förstås inte är rimligt med 400kg tegel per m2.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Själv har jag en Skoda Fabia bensinare som får dra drygt ett ton, jag får alltså med mig drygt 800kg last på en vanl bromsad släpkärra
"Lyllo"
Min bromsade vagn lastar max 500 kg.
Vad jag menar är att det är förenat med mycket arbete och tid att köpa tegel på begagnatmarknaden.
Alla har inte möjligheten, tiden och resurserna.
Köpa begagnat är inget råd jag vil ge till någon jag inte känner och har förutsättningarna klart för mig. Passar kanske någon men definitivt inte alla.

Jag har själv sålt begagnat lertegel till kund som överlastade släpvagn ca 100% och körde 15 mil tur och retur x 2 vändor. Totalt 60 mil. Orsaken var att de sökte patinerat gammalt lertegel till renovering av gammalt hus i kulturmiljö.
Jag vågar inte tänka på kalkylen.
 
  • Gilla
Cosmosp
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Vad jag menar är att det är förenat med mycket arbete och tid att köpa tegel på begagnatmarknaden.
Det finns gott om beg lertegel, Hedenstet i Trosa säljer på taktegel.se åt alla de som inte har bil, släp, tid, ork och kraft att plocka ner och transportera själva.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja precis, på den nedre bilden ser dom skeva ut på något sätt
Har själv köpt vittinge lertegelnock som skevade på 3 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.