ricebridge ricebridge skrev:
Eftersom problemet uppstår även när det är mildväder med regn talar detta emot att det handlar om enbart frysstopp. Sen kan det ju vara både och.
Gamla gjutjärnsrör är tyvärt inte kända för sitt goda "glid". Med åren har de fått en skrovlig yta på insidan som effektivt bromsar upp allt, som är på genomfart i röret. Det bildas avlagringar, som snart byggs på till ett stopp. Är det kallt blir det som jag förklarade i förra inlägget.
Men, det som kan hända är att det blir stopp i röret ändå tillslut. Det fasta fastnar, men vattnet går förbi ner till brunnen. Någonstans har det dock gått hål rören, eller så har de glidit isär. När det sen regnar riktigt mycket fylls rören med vatten. Detta hamnar sedan i din källare.
Jag hade nästan exakt samma problem. Men jag hade Höganäsrör. Jag fick det inte heller att gå ihop. Tyckte symotomen tydde på något annat. Men det var frost, och spruckna rör som gjorde stopp. Som vid vissa tilfällen gjorde övervämning
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
C
ricebridge ricebridge skrev:
Eftersom problemet uppstår även när det är mildväder med regn talar detta emot att det handlar om enbart frysstopp. Sen kan det ju vara både och.
Är också inne på tipset att se till att du kan rensa dessa återkommande stopp själv.
Har du en högtryckstvätt är en spolslang en investering som återbetalar sig redan vid första användningen.
Som en bonus lär du känna problemet bättre - du kan måtta ut stoppet, känna hur hårt det sitter, är det alltid på samma ställe, kommer det upp sand eller rötter, osv. Dessutom kan du spola vid första symptom och slipper att det utvecklar sig till en otrevlig översvämning.

Vi har också problem med återkommande stopp någon gång per år, alltid på samma ställe strax innan utloppet i brunnen. I mitt fall händer det dock inte nödvändigtvis på vintern. Är rätt säker på att det är en svacka på röret, och det går ju att gräva upp lokalt den dagen man ids ta tag i det. Antar att en svacka där vatten blir stående också kan bli en potentiell punkt där det fryser.

Höjden kan du förmodligen bedöma genom att mäta djupet på ev. spolrör samt i brunnsänden kika vilken höjd utloppet kommer ut på.
 
  • Gilla
Jörgen63 och 3 till
  • Laddar…
Hur ser avluftningen till avloppet ut?
Kan det på något vis "rinna" in kyla bakvägen från 3kammarbrumnen och orsaka propp? Annars kan det nog vara så att det endera inte ligger på frostfritt djup alternativt att rören "satt sig" någonstans vilket orsakar propp?
En rensslang till högtryckstvätt är en sjukt bra investering
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Och filmningen gav ingenting?
 
C
Tänker förresten på detta att det skulle gurgla vid blött väder. Kolla flöde och nivå i brunnarna när detta händer, för ett sådant samband är en klar indikation på att något är fel. Det skall inte komma in dagvatten någonstans i systemet.
 
  • Gilla
StefanMJ och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Eftersom problemet uppstår även när det är mildväder med regn talar detta emot att det handlar om enbart frysstopp. Sen kan det ju vara både och.
Tycker du ska kolla infiltrationsbädden. Det spelar ingen roll om det är nytt material i den och den har tilltagen storlek om den ligger för djupt/ har dålig genomsläpplighet till underliggande mark. Grundvattennivån flukturerar och man vill lägga bädden ca 1 m ovan ”högsta” grundvattennivå.
Du borde kanske kunna se ner genom luftningsrören på bädden om det står vatten. Annars går det ju att se om vattnet är för högt i tanken.

Lägg upp filmen på spillen förresten./
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P pette skrev:
Grundvattennivån flukturerar och man vill lägga bädden ca 1 m ovan ”högsta” grundvattennivå.
Ska vara 1 meter över högsta grundvattennivå enligt gällande regler. Därav att man gräver provgropar och får godkänt från kommunen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
LudvigC LudvigC skrev:
Och filmningen gav ingenting?
Nej.
 
P pette skrev:
Lägg upp filmen på spillen förresten./
Filmen inifrån rören med allt bajs? 😬😬
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ska vara 1 meter över högsta grundvattennivå enligt gällande regler. Därav att man gräver provgropar och får godkänt från kommunen.
Kommunen var här och godkände, den som anlade bädden är mycket erfaren och vet hur det ska vara. Så jag tror ff inte på att det är markbädden.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Kommunen var här och godkände, den som anlade bädden är mycket erfaren och vet hur det ska vara. Så jag tror ff inte på att det är markbädden.
Filmade man efter spolning?
 
J jonaserik skrev:
Ska vara 1 meter över högsta grundvattennivå enligt gällande regler. Därav att man gräver provgropar och får godkänt från kommunen.
Ja, precis. Så är det ju, men tror inte att provgrävning allltid garanterar rätt nivå heller. Visst är det väl så att kommunen ofta kräver foton på provgropar, men sällan åker ut?

Men i övrigt så är ju detta knappast förklaringen om det är så att de lyckas spola bort stoppet. Då känns det mer som grunnt förlagd ledning, förmodligen i kombo med svackor på ledning/sträckor med bakfall
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Filmen inifrån rören med allt bajs? 😬😬
:) ja, nu vet jag inte i detta fall, men det brukar inte va så farligt. (Om det inte är stopp då. ) tittade faktiskt på en spillavloppsfilm förra veckan. Snustorrt och skulle lika gärna kunnat varit dagvatten. Däremot syns ju svackor, rötter som letat sig in och sprickor mm och ev påkopplingar/grenar.
Jag antar att filmningen är gjort efter att stoppet åtgärdats?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Nej.
Har du skickat efter spolbil varje gång som det har varit stopp? Det troliga är att det blir stopp på samma ställe varje gång. Försök hitta vart det är/blir stopp. Hittar du det, så finns det iallafall bättre möjligheter att rensa på egen hand, tills du har råd att lägga nya rör. Kanske märker du att röret ligger ytligt just där. Då kan du lägga några skivor med markisolering så länge.
Köp en riktig rensslang, med munstycke. Förhoppningsvis har du en renslucka/inspektionslucka på röret. Helst bakom stoppet.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Är det stopp så borde ju en filmning innan spolning berätta en hel del? Hade ett par stopp själv för nåt år sen och de vill gärna spola och greja först dock.........De tycker liksom saken är löst bara för att stoppet försvinner för då tjänar de ju mer pengar nästa gång de får åka ut......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.