En liten fundering bara - hur stort utrymme har ni ekonomiskt? Låter lite tokigt för mig att renovera så mycket och dessutom bygga ut. Blir det inte billigare i slutändan att bara riva/sälja huset ni har nu och bygga nytt? Man slipper fastighetsskatt vid nybygge och värdet på slutprodukten blir förmodligen högre.

Vi gick i samma tankar som er fram tills för några månader sedan och då har vi bott i vår skokartong i 2 år. Huset är från 1930talet och är renoverat och tillbyggt på 70-talet. Vi kollade upp en mängd olika alternativ bland annat taklyft, men har nu valt nybygge då det 1) blir mindre jobb 2) bättre ekonomi. Precis som er är vårt hus litet 50 kvm och har en del skavanker. Dock inget mögel. En fördel som ni har är att ni kan eventuellt sälja/skänka nuvarande hus för avhämtning. Tyckte det såg ut som att huset stod på plintar eller? Då slipper ni dessutom rivningskostnaden som kan hamna på mellan 50' och 100'.
 
Som sagt så måste ju fukten åtgärdas snarast. Om inte för husets skull så för er egen hälsa så ni inte blir sjuka av det sjuka huset. Kanske räcker de fläktar ni har på G eller så kan ni kanske köpa en begagnad frånluftsvärmepump och sätta in? Typ denna med redan bytt kompressor NIBE FIGHTER 310P (frånluftsvärmepump) Mest för ventilationens skull men också för att få litet besparing. Bara för att "köpa tid" tills frugan får jobb och ni kan se projektet men gladare ögon.

Sedan undrar jag som sjutumfyra om det inte blir bättre ekonomi i att bli av med det gamla huset och sätta dit ett nytt modulbygge. De är väl inte så hiskeligt dyra i den storleksklassen och hade ni tänkt renovera/bygga ut så kan ni ju göra väldigt mycket själva också på ett nybygge. Alltså mer eller mindre köpa ett "skal" som ni färdigställer invändigt.

Givetvis svårt att råda i andras situationer men så hade jag nog gjort i alla fall. Planerar man "bytet" under årets varma månader så kanske det fungerar med "baracker" trots djuren.

Lycka till
 
Okej, läste lite för fort sist. Du skrev ju faktiskt att ni inte kunde ta lån för nybygge. Så var det med den saken. Jag blev dock förvånad vilken skillnad det blev att prata med banker när man pratade om utbyggnad eller nybygge så om ni inte gjort det så kan jag starkt rekommendera er på att tänka en gång till. Vår bank gav tveksamt lån på 900' för utbyggnad, men hoppade gärna på 1800' för nybygge så...
 
jo, jag har hört mig för bland fler banker men det blir tufft..

Helst av allt skulle jag ju vilja riva och bygga nytt men det som hindrar detta är;
Ekonomin... Nuvarande hus står idag på en plats som vi tycker är ultimat, det
ligger dock närmare grannen än 4.5 meter, river vi och bygger nytt får vi enl. kommunen inte bygga lika nära igen även fast det då gamla huset stått närmre!?

En liten detalj som ändå känns viktig är det estetiska, har aldrig gillat dem traditionella utseenden på svenska hus och bygger jag ut kan jag få det som jag vill.

Vad som mer talar för en utbyggnation är att det kan göras i etapper, vilket bli lättare ekonomiskt.

Har precis byggt färdigt en gäststuga (dock endast 10 kvm) som är fullt vinterbonad och det blev riktigt braa, ger mig lite hopp om att kunna bygga ut och göra stora delar av bygget själv.

Ang. fuktigheten så har jag nu fått ner inomhusluften från 85-90% till 50-60 % luftfuktighet, där spelar väl iofs vädret in en hel del men håller det sig så här så är luften riktigt bra inomhus!
Frånluftspumpen du hänvisar till på blocket skulle säkert vara jättebra men vi har tyvärr inte plats för ett sådant chabrak inomhus!
 
Skönt att höra att ni börjar få ordning (kanske) på fukten i alla fall - det är ju viktigast att få "stopp på förfallet" så att säga.

Vad har ni för uppvärmning i dagsläget? Är det vattenburet så kanske man ska överväga att offra 60x60 golvyta för att kunna köra kraftig ventilation utan att ruinera sig. Det kostar ju en massa pengar att värma luften som man sedan vill ventilera ut så mycket som möjligt och i.o.m. att ni vill ha så mycket ventilation som möjligt nu (väl?) så blir det många tusenlappar per år. Och även om det inte är vattenburen värme så får man ju i alla fall varmvatten "gratis" till stor del.

Har ni möjlighet att lägga upp en bild på planlösningen så kanske folk här kan tipsa om lämplig placering eller enklast/billigast möjliga utbyggnad av ett provisoriskt "pannrum" på halvannan kvadratmeter eller så.

Argumentet att bygga ut nuvarande hus för att få vara kvar så nära grannfastigheten är ju mycket starkt så det sätter saker i en helt annan dager så att säga. Det och givetvis att bygger man själv så kan man ju mycket friare välja utseende.
 
i dagsläget har vi direktverkande el som uppvärming, inte optimalt... men känns inte som någon större idé att ändra om allt för mycket med värmepumpar och dyl då vi tänkte byta placering på entré och sovrum och vardagsrum när ombyggnationen är klar...
Då ska även en kamin in...ev. en pelletskamin, har inte bestämt än...
 
swecul skrev:
i dagsläget har vi direktverkande el som uppvärming, inte optimalt... men känns inte som någon större idé att ändra om allt för mycket med värmepumpar och dyl då vi tänkte byta placering på entré och sovrum och vardagsrum när ombyggnationen är klar...
Då ska även en kamin in...ev. en pelletskamin, har inte bestämt än...
Hej

Jag känner med dig. Köpte också ett gammalt hus där det hela tiden har visat sig massa fel. inte så allvarliga som dina men ändå. Det jag inte gjorde när jag hittade mögel var att kontakta mitt försäkringsbolag. Detta borde man väl egentligen kunna få på hemförsäkringen eller?
 
Låter också som att ni skulle behöva foklusera på nytt jobb till frugan. Det sägs ju att det aldrig någonsin tidigare i Sveriges historia har skapats lika många nya jobb som just nu!

Kanske lite dumt att anpassa hela sin plan efter hur er situation ser ut idag. Om det ekonomiska sen löser sig, står ni med pengar nedlagda i en billig lösning, fast ni då skulle haft bättre råd. Tråkigt då att riva det nya för att bygga dyrare/bättre....


/A
 
Fein skrev:
Hej

Jag känner med dig. Köpte också ett gammalt hus där det hela tiden har visat sig massa fel. inte så allvarliga som dina men ändå. Det jag inte gjorde när jag hittade mögel var att kontakta mitt försäkringsbolag. Detta borde man väl egentligen kunna få på hemförsäkringen eller?
Har hört mig för med folksam via mail men aldrig fått något svar, men nu när du säger det så ska jag fasiken ringa och höra med dem!

Jo klart frugan ska ha jobb, men det är inte så lätt då vi har 5 hundar.
Inte många jobb som man kan ha med dem till, och hunddagis skulle kosta ASmycket... näe ett deltidsjobb är vad som funkar men har inte hittat något än..
tro mig vi letar båda två!

Dock så skulle vi ju absolut inte bygga billigt~sämre bara för den sakens skull
vi bygger så som vi vill ha det med bra material bara det att det kommer ta längre tid!
 
ok, pratade med folksam nu, fukt på vind och i grund ersätts inte...
Så så var det med det....
 
swecul skrev:
ok, pratade med folksam nu, fukt på vind och i grund ersätts inte...
Så så var det med det....

Vad fan säger du! jag har ju också folksam. Sa de varför?

Hmm. man kanske iofs har ett eget ansvar för att huset är konstruerat på rätt sätt. man får ju svårt att få ut rostangrepp på bilförsäkringen....
 
Fein skrev:
Vad fan säger du! jag har ju också folksam. Sa de varför?

Hmm. man kanske iofs har ett eget ansvar för att huset är konstruerat på rätt sätt. man får ju svårt att få ut rostangrepp på bilförsäkringen....
njae, det var väl i stort att det är så lätt hänt och att det beror på många olika faktorer som inte går att räkna med.
Du måste själv tillse att du har lämplig ventilation...
 
Har nu även pratat med kommunen, ( har inte sökt bygglov än då jag standat lite i ritningsutförandet), ska jag söka bygglov nu så kommer det säkert att dröja till slutet på sommaren innan det går igenom...OM allt går som det ska...
Om jag däremot söker enbart på en utbyggnation av kök och badrum så kan jag ta det "över disk" och då får jag det på en gång om allt är i sin ordning.
Är det dumt att börja bygga ut kök och badrum innan man har den nya "stora" delen att vara i?

Det skulle bli jäkligt byngligt med att bygga ut kök o bad innan det andra men det funkar nog...

Vad tror ni? det rör sig alltså om en utbyggnad på ca 5 kvm totalt för kök och badrum... men allt vatten, diskbänk, spis toalett osv kommer flyttas... golvet skall bli nytt... är det dumt att börja med detta?

Tanken är då att börja med detta i sommar...
 
RoTe
Inget illa menat, men är hundarna värda mer än ert liv? Ska man sätta hundar före ett drägligt liv?
 
RoTe skrev:
Inget illa menat, men är hundarna värda mer än ert liv? Ska man sätta hundar före ett drägligt liv?
Kan väl säga såhär... Hundarna är vårt liv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.