Min avloppsrör är från 1937 och jag misstänker starkt att de inte är blanka inuti...har en äldre porslinspjäs med stor tank som jag hissat flottören i så mycket det går. Vill inte ha stopp, och har inte haft det heller.
 
Snåla med kallvatten är ganska dumt i de flesta delar av Sverige. Man brukar räkna med att 2000 personer nödtorftigt kan leva på ett sötvattenflöde om 1 000 000 kubikmeter. Om det handlar om under 500 personer är det inga som helst problem, det är bara att spola på. I Sverige handlar det om i genomsnitt 100 personer.

Dock är det ganska stora variationer och i mellan och främst södra Sverige närmar det sig 500 personer per flödesenhet, vilket förstås inte är bra. Sedan finns det ju en massa andra delar av världen där många inte har rent dricksvatten, men så länge vi inte hittar något vettigt sätt att flytta vårt överflöd dit så är det ju bara att spola på. Det finns definitivt ingen vattenbrist i norra Sverige i alla fall.

Som kuriosa kan jag också tillägga att medelsvensken har ökat sin konsumtion av rent vatten från ca 50 liter per dag för hundra år sedan till cirka 300 liter idag.
 
Jag brukar köra snålspolning efter nummer ett och storspolning vid nummer två. Man vill ju se till att skitpappret skutsas ut från kåken. Vi har cementrör under huset och det är säkert inte optimalt när det gäller att undvika stopp.
 
Glufsglufs skrev:
Nu när ni ändå gled in på miljön så läste jag en artikel för en massa år sen när folk hade pippi på sk miljövänliga tvättmedel, dvs utan fosfater. Tydligen så var dessa fosfater till stor hjälp hos reningsverken och minskningen av dom ställde till problem.
Fosfater har till uppgift att avhärda vatten och jag har svårt att se hur det hjälper reningsverken. Fosfat är en källa till fosfor, ett ämne som man lägger ner mycket möda på att få bort från avloppsvattnet. Från och med 2011 slipper vi fosfat även i diskmedel. I tvättmedel är det redan förbjudet.
 
bonkeman skrev:
Jag brukar köra snålspolning efter nummer ett och storspolning vid nummer två. Man vill ju se till att skitpappret skutsas ut från kåken. Vi har cementrör under huset och det är säkert inte optimalt när det gäller att undvika stopp.
Är det inte det som är tanken med en "två spolande" toa? Det har jag haft för mig ända sen dom kom, inte att man ska ha möjligheten att snåla konstant utan liten spolning vid liten "fyllning" och stor spolning vid stor "fyllning".
 
joflopp skrev:
Fosfater har till uppgift att avhärda vatten och jag har svårt att se hur det hjälper reningsverken. Fosfat är en källa till fosfor, ett ämne som man lägger ner mycket möda på att få bort från avloppsvattnet. Från och med 2011 slipper vi fosfat även i diskmedel. I tvättmedel är det redan förbjudet.
Ja, enligt den artikeln jag läste så var det inte bara avhärdning det handlade om, kommer inte ihåg exakt men jag har för mig att tillgången till fosfater i avloppsvattnet gjorde så attt processen att "bryta" ner "skiten" förenklade för reningsverken, jag kan ju gärna inte motsäga experter som jobbar på reningsverk och deras utlåtande om hur fosfater hjälper till i processen och det borde väl inte du heller om du nu inte råkar ha andra uppgifter om ämnet som jag under de senaste 10-15 åren inte tagit åt mig. Ska även tillägga att jag en gång i tiden både sålt och levererat diverse olika kemtekniska produkter och haft sporadisk kontakt med kemist på en fabrik och han menade på att förbudet mot fosfater var rent larv då ersättningen/ersättarna gjorde medlen sämre på andra vis som inte gynnade det "miljövänliga" i stort, man flyttade problemet till annat ställe bara...i korta drag.

Edit:
Rättar till mig själv lite, det största problemen var ersättningen zeoliter som reningsverken skulle få problem med (och hade ett tag, antar att dom kan sköta det nu) då verken var utbyggda för att nyttja fosfater och bryta ner dom i processen samt att allt handlar om den dryga miljon avlopp som inte går via reningsverk som "kvävde" östersjön med fosfat. men man kan ju tyvär inte komma ifrån att ur rengöringssynpunkt så funkade fosfater kanon.
 
Redigerat:
Glufsglufs skrev:
Är det inte det som är tanken med en "två spolande" toa? Det har jag haft för mig ända sen dom kom, inte att man ska ha möjligheten att snåla konstant utan liten spolning vid liten "fyllning" och stor spolning vid stor "fyllning".
Jo, det är säkert tanken. Tycker att det är vettigt men det finns säkert många som använder snålspolningen även vid "storfyllning" och nöjer sig med att skitpappret lämnar toaletten. Att det sen inte kommer längre än ner under huset och bosätter sig där är det inte alla som funderar över.

Problemet är egentligen det där förbannade pappret men det är väl inte så många som vill vara utan det. Alternativet är ju att spola sig ren :wow:
 
Glufsglufs skrev:
Rättar till mig själv...
I rest my case ;)
 
bonkeman skrev:
Jo, det är säkert tanken. Tycker att det är vettigt men det finns säkert många som använder snålspolningen även vid "storfyllning" och nöjer sig med att skitpappret lämnar toaletten. Att det sen inte kommer längre än ner under huset och bosätter sig där är det inte alla som funderar över.

Problemet är egentligen det där förbannade pappret men det är väl inte så många som vill vara utan det. Alternativet är ju att spola sig ren :wow:
Krav på bidér i nyproduktion kanske :wow:d^_^b

Appropå det, då på 70-80 talet då det sattes in bidér i vart och varannat badrum, visste folk egentligen vad det var, användes dom och fanns dom till för att minska pappersförbrukningen?
 
På Tjörn är det vattenbrist varje sommar. Säkert det samma längs stora delar av kusten.
 
Glufsglufs skrev:
Krav på bidér i nyproduktion kanske :wow:d^_^b

Appropå det, då på 70-80 talet då det sattes in bidér i vart och varannat badrum, visste folk egentligen vad det var, användes dom och fanns dom till för att minska pappersförbrukningen?
Fattade aldrig vad det var när jag var liten och ingen ville förklara heller :(
 
I Stockholms skärgård är det ofta brist på vatten. Hemma har jag vatten så det räcker, men avloppet går till en sluten tank som måste tömmas två gånger om året. Det kostar pengar, och av den orsaken vill jag gärna att toaletten är snålspolande. En baksida med de snålspolande toaletterna är att det inte är lika rent vatten i skålen. Det blir fortare beläggningar som man vill tvätta bort. Då minskar vattenbesparingen.

Erik
 
För oss som får dricksvattnet från Göta Älv finns aldrig brist. Det har ju t.o.m. talats om att göra en extra avtappning via borrad tunnel till Gullmarn för att hålla nivåerna i schack, men det har man backat på nu.
När det är bevattningsförbud sommartid i Göteborgstrakten gäller det enbart egna brunnar även om kommunen aldrig upplyser gemene man om att det går bra att vattna vidare med kommunalt vatten.

För många år sedan fanns det planer på att köra tankers med dricksvatten från Lilla Edet till Portugal. Lilla Edet har ju vanligtvis Sveriges bästa kommunala vatten, så det hade ju blivit en chock för ett land med uselt drickvatten i snål tillgång.

Tänk så snett det slår med tillgång till rent vatten. :|
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.