jaso skrev:
Du var väldigt nära! De sista åren man faktiskt använde de gamla uttagen var det 4-6 dödsfall i Sverige och uppåt 12 i Norden. På verkstäder var det inte lika vanligt, varför kan man fråga sig. Men 2-4 dödsfall blev det ändå.
Kan man gissa att på verkstäder använde man inte lika ofta skarvsladdar utan det var ofta ett väggmonterat uttag och en sladdmonterad stickpropp, varpå man bara behövde hålla i stickproppen när man kopplade ur uttaget.

Dessutom lär jordfel i anslutna apparater nog hänga ihop rätt mycket med om det är en hyggligt torr inomhusmiljö i en verkstad eller om det är vedkapen som det just slutat regna på.

Ytterligare en faktor kan kanske vara att på verkstäder lär fack/arbetsmiljöverk nog ha mer inflytande än på jordbruk, eller? (Ja, givetvis har arbetsmiljöverk och fack dessutom inget inflytande alls på privatpersoners sysslor).

För övrigt är det kanske inte så jätteofta man kopplar i och ur trefaskontakterna i en verkstad?

Jag har sett platta uttag som haft inbyggd brytare som också låser fast kontakten, man var tvungen att ha brytaren avstängd för att kunna ta ur eller stoppa i kontakten och man kunde bara slå på brytaren om en kontakt var ordentligt istoppad. Oj vad jag funderade - skruvade till och med av locket - när jag såg ett sånt uttag första gången och inte kunde slå på brytaren när jag provade brytaren utan att ha kontakten jag skulle ansluta istoppad ;):blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.