Hej!

Har köpt en värmefläkt till vårat stall. Trodde jag hade ett 400v uttag på väggen, men tror att det är ett 500v??? Det står i alla fall det. 6 hål är det.
Vet någon om det finns någon adapter att köpa, eller måste någon elektriker komma hit och göra om elen?
Får nämligen inte in våran värmefläkt.
Den är för liten.....
 
Det är säkert ett gammalt 3-fas uttag, be någon byta det till ett nytt CEE uttag, dom gamla alu-uttagen är livsfarliga!

Du har 400V i uttaget, att det står 500V på det är säkerligen bara en typgodkänning för uttaget.
 
Posta gärna en bild på uttaget
 
Förmodligen är det 400V, men det är ju också möjligt att det är 525V eller 690V, mät eller kolla i centralen
 
Det är med 99.999% säkerhet 400 V, 500 V är som tidigare sagts högsta tillåtna spänningen på uttaget. Ta dit elektriker och byt uttag.
 
Jag skulle vilja sträcka ut näsan så långt att påstå att det garanterat är 400 V. :)

//Patrik
 
Är du inte lite övermodig nu ???????????
 
elmont skrev:
Är du inte lite övermodig nu ???????????
Jo, kanske. ;)
 
Som sagt har du har garanterat 400v ,men en elektriker behöver åka dit och byta ut till ett cee-uttag som är anpassat efter avsäkring i centralen.
 
Nu får man skämmas. Det var ett av de andra uttagen som det stod 500 v på. De var fyrkantigt dessutom.
Så här ser eluttaget ut. Heter det ens så???? ;)
 
  • 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till bild.
 
  • 011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste jag byta ut uttaget? Kostnad ca för det inkl nytt uttag????
TACK snälla ni för ALLA svaren. Värmer att ni orkat svara :)
 
Det är rätt typ av uttag, dock i största laget.. 63A tror jag inte värmefläkten drar.....
Kan få sätta dit nån typ av byggcentral eller nåt för att få rätt storlek på anslutninen mot fläkten.
 
Kan jag inte bara byta ut den gamla mot en ny??? Antar att en elektriker måste göra det? Även om jag har en mycket kunnig elsnubbe i släkten. Men som inte elektriker....
 
Nej, ett 16A uttag krävs det förmodligen till din fläkt och kabeln till 63A uttaget går förmodligen inte ens in i ett 16A (teoretiskt funkar det att säkra ner så pass mycket). Byggcentral eller låt en elektriker dra kabel till ett nytt uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.