Du ska ha överenstämmelse mellan vad staplarna visar och spjällens läge. Det är bara att försöka justera och smörja så att de orkar med och funkar. Synd att du har problem med primären det är ju så att säga gaspedalen vad gäller effekt, sekundären hade inte stört lika mycket på samma sätt. Även tjuvluft via rökevakueringen är givetvis negativt men det kan du ju utesluta genom att stoppa igen öppningen tillfälligt, borde vara ok när du justerat luckor osv.

Jobbar bara fläkten som den ska kan du utesluta andra givare odyl, rökgastempgivaren har inget med regleringen att göra och lambdasonden är lätt att kolla funktionen på. När du ändå sitter och övervakar och testar kan du ju tvinga upp primärspjället lite och se om du får fart på grejorna.
 
grejen är att den där tätninglisten är stenhård på anliggningsytan så det är därför jag mistänker att den inte riktigt tätar. vars köper man en ny sån list eller kan man smeta på nån gegga där? åtminstone för att se om de blir nån skillnad.

i början av eldningsfasen så står primären helt fullt och sekundären helt stängd men ändå så är det på gränsen att det "tar" sig.
tar nästan en timme innan co2 kommer upp i börvärdet så den börjar reglera, pannvattnet ökat till 84 grader och nästan lika lång tid innan rökgaserna nått upp till ca 170 grader. sen efter det börjar alla värden hoppa fram o tillbaka.

det är därför jag misstänker att den drar tjuvluft, blir som att elda i en gammal panna med öppet direktspjäll. vad kan man använda för nåt proppa igen den med tillfälligt då?

dessutom är den oerhört känslig på co2 halten. ligger den på 12% så har jag en ladd-diff på ca 7-8 grader och rökgas ca 170 vid 14% är ladd-diffen nästan 16 grader och rökgas på 220. dvs 20-50kw. förut har jag legat stadig på 10--11 grader och rökgas på 160-170 oavsett såna små skillnader på co2.
 
Jag kan ha missat det, men har du kontaktat Effecta angånde ditt problem? Behöver du nytt tätningsgarn så kan du nog köra det av dom..
 
jag har inte lyckats nå tekniska supporten på tele, har skickat ett mail. får se vad dom säger
 
kickassford skrev:
jag har inte lyckats nå tekniska supporten på tele, har skickat ett mail. får se vad dom säger
Man kan lägga packningen i vatten så blir den mjuk
 
okej, fast den är typ bränd? aja, jag provar, annars vänder jag väl den framobak
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.