Efter att ha diskuterat lite i följande tråd: http://www.byggahus.se/forum/traedg...lytrimmer-foer-lite-enklare-buskroejning.html så kommer här en lite snabbrencension av nämnda maskin.

Montage av maskinen var enkelt. Handtag och "skvättskydd" var enkla att skuva fast. Sedan i med olja och bensin och bara att tuta och köra? Nja, först skulle man bekanta sig med selen. Efter lite justerande och tänkande så fick jag till den också.

Då så, iväg upp mot området som skulle bearbetas, för att försöka dra igång maskinen.
Tog ett litet tag, men sedan gick den igång. Förvånansvärt tyst på tomgång. Nåväl, bara att trycka på gasen och börja gå loss på växtligheten. Efter en lite tveksam start (skall erkänna att jag aldrig hanterat en dylik maskin förr, inte ens en eldriven liten trimmer) så gick det riktigt hyfsat att gå loss på vegetationen. Körde på med det redan monterade trimmerhuvudet med 2,4 mm lina och det gick alldeles utmärkt att "meja" ner både gräs, hallon, mindre trädskott och halvmeterhöga granskott. Lite kraftigare sly gick den däremot (kanske inte förvånande) bet på.

Vet inte om det beror på att maskinen är helt ny, men jag tyckte att den hade lite låg tomgång, och den tjuvdog ett par gånger när man släppte gasen hastigt. Dessutom upplevde jag att den var lite svårstartad när man skulle dra igång den igen. Startsnöret liksom fastnade. Det kan ju ha haft samband med att det var lite halvbökig ställning att försöka dra igång den när den satt fast i selen.

Efter att ha slått av trimmertråden ett par gånger för att testa lite hur grova saker man kan ta, så kan jag också konstatera att det är lite bökigt att mata fram ny lina om den gått av helt, men det kanske gäller oavsett märke?

Nu har jag inte provat den trebladiga slyklingan ännu, det får nog bli till helgen, men överlag är jag nöjd med maskinen. Kanske inte något för den som bara skall trimma kanter runt gräsmattan, men har man det lite mera vildvuxet omkring tomten och inte vill lägga ut alldeles för mycket pengar på en maskin, så kan jag rekommendera denna.

Sammanfattning av lite plus och minus:

+ Kändes välbalanserad med den medföljande selen
+ Priset
+ Klippte bra, även lite grövre, med trimmerhuvudet

- Tjuvdog ganska lätt
- Lite svårstartad (kan bero på arbetsställningen)


Efteråt blev det så här "fint" på baksidan, glömde tyvärr ta ett före-foto:
IMG_20110628_213052.jpg


Återkommer med uppdatering efter att jag har provkört slyklingan.
 
Då har jag varit och testat slyklingan, och jag säger bara fy jädrar!

Nu har jag ju inte testat någon sådan här maskin innan, men jädrar i min lilla låda vad den tog. Björken mitt i bilden ovanför är ett minne blott och en hel del annan mindre växtlighet sade det bara slurp om. Väldigt nöjd med maskinen numera, och den startade betydligt enklare och gick bättre nu andra gången.

Kort sagt har du en lite vildvuxen tomt och vill ha en 4-taktare så rekommenderar jag denna.
 
Har också den maskinen och kan bara hålla med dig. Jag är väldigt nöjd med den. Skönt att slippa blanda tvåtakts bensin också. Mycket maskin för pengarna!
 
haloj....nu har du väl härjat med den en hel sommar. Är det fortfarande nått du kan rekommendera?
några med plus och minus efter en längre tids användning?
 
Härjat och härjat... Jag har ju iaf kört den ett par gånger.

Det känns som att den går jämnare nu när den är lite inkörd. Den tjuvdör inte längre.

Som sagt, den lämpar ju sig bäst med lite mer vildvuxet, men där tycker jag att den är riktigt bra. Det grövre trimmerhuvudet är lite mer allround, och enklare att byta lina på, men den tål en hel del.

Den är prisvärd, men som sagt inget att gå ut och röja i skogen med.
 
vi har en del betesmark som skulle behöva röjas. högt gräst och en skog av brännässlor....har provat med julas trimmer (meec nånting, bensinare och tråd) den är för dålig i mitt tyckte..tråden går av hela tiden och tar man av brännässlorna längst ner så har man snart tjockt med skit runt hela huvudet så att den dör.

behöver nått med drag i och (tror jag) slyklinga istället för tråd till ett rimligt pris.....verkar din ryobi vara den rimmer/röjsåg ajg söker?:)
 
Jag kan inte svara på hur den är att köra över större områden, men gräs och brännässlor bör inte vara några som helst problem, tror nog till och med att den grova tråden borde klara biffen.
 
gött mos!...då får det nog bli en sån:)....

nån som har nån erfarenhet om clas ohlsson brukar ha höstrea på sommarprodukter här i aug/sep?:)
 
Ryobi 4- taktaren RBC430SBS heter min och den har jag bytt en gång på garantin, fel på ventil vipparmen där fästskruven är alldeles för klen, den går helt enkelt av! Den jag fick på garantin varade bara så länge som garantin räckte och fick precis samma fel (vipparmens fäst skruv gick av!
Körde <20tim med bägge, röjklinga för det mesta! Min gamla Partner röjare (2takt) fungera fortfarande även om den börjar bli sliten!! Ryobi får nog tänka om på sin konstruktion med för klena fästskruvar till vipparmarna!!
 
Hej,

Jag spontan-köpte denna denna maskin på Jula i Arninge för endast 995kr idag. Jag tror jag tog den sista där men kan kanske finnas i andra butiker om någon är intresserad.

Tack för en bra recension!
//Jonas
 
ClasOlsson har den nu för halva priset. Nedsatt till 1499kr
 
Hej.

Jag föll för Clas Ohlssons extrapris på en RYOBI RBC430SBS 4-takts grästrimmer för två år sedan. Ett av mina sämsta köp någonsin. Redan från start var det problem med dålig ork, ojämn gång etc. Efter kontakt med Servicekillar fick jag mej en specialmejsel för förgasar inställning. Efter justering gick den något bättre men inte bra. Efter ytterligare någon användning stannade den och vägrade starta. Slängde skiten i väggen och gick och köpte en Hitachi istället. En helt underbar maskin men med tvåtakts motor. Det kändes ju bra med RYOBI's 4-taktare.
Igår tog jag mej tid och dissekerade RYOBIn. Ventil kammarna är gjorda av plast och avgas kammen hade smällt(!!) och bitar av plasten låg ut spridda.Utrymmet var fullt med olja så har inte gått utan olja.
Antingen har den fått dålig smörjning eftersom jag har en del sluttningar och fyrtaktare kan ha problem med lutningar.
Men de borde i så fall varnas i manualen. Alternativ var problemet redan påbörjat när jag köpte maskinen t.ex. genom
att starta utan fyllt olja först. Det var min första och SISTA maskin från RYOBI.
/Bengan_1
 
  • Gilla
junneboy
  • Laddar…
Bengan_1 skrev:
Hej.

Jag föll för Clas Ohlssons extrapris på en RYOBI RBC430SBS 4-takts grästrimmer för två år sedan. Ett av mina sämsta köp någonsin. Redan från start var det problem med dålig ork, ojämn gång etc. Efter kontakt med Servicekillar fick jag mej en specialmejsel för förgasar inställning. Efter justering gick den något bättre men inte bra. Efter ytterligare någon användning stannade den och vägrade starta. Slängde skiten i väggen och gick och köpte en Hitachi istället. En helt underbar maskin men med tvåtakts motor. Det kändes ju bra med RYOBI's 4-taktare.
Igår tog jag mej tid och dissekerade RYOBIn. Ventil kammarna är gjorda av plast och avgas kammen hade smällt(!!) och bitar av plasten låg ut spridda.Utrymmet var fullt med olja så har inte gått utan olja.
Antingen har den fått dålig smörjning eftersom jag har en del sluttningar och fyrtaktare kan ha problem med lutningar.
Men de borde i så fall varnas i manualen. Alternativ var problemet redan påbörjat när jag köpte maskinen t.ex. genom
att starta utan fyllt olja först. Det var min första och SISTA maskin från RYOBI.
/Bengan_1
...Kan bara hålla med till 200 %...:mad:
 
En raktigenom skitdålig maskin. Det började med att man måste ha en specialnyckel för att ställa in den alldeles för snålt inställda förgasaren. Jag "sågade" ett spår i skruven med hjälp av en dremel så att jag kunde använda en vanlig spårskuvmejsel. efter inställning gick den ok i några timmar (<10). Efter ett tag dryper hela maskinen av olja. Packningen antar jag så jag försöker få tag i en packning till oljetråget. Det verkar vara princip omöjligt, så jag tillverkar en själv. Sätter i packningen och fyller på olja som rinner rakt igenom !? Nu inspekterar jag själva oljetråget lite noggrannare och ser att det är sprucket! Inte annat att vänta egentligen eftersom det är av plast. Ett superdåligt köp som ALDRIG kommer att upprepas. Mitt tips blir att i stället för att köpa en skitmaskin vartannat år så vinner man på att köpa en bra vart tjugonde år för aningen mer pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.