Tänkte höra om någon har tips på en bensindriven trimmer/röjsåg/slytrimmer för lite enklare röjning av typ hallonbuskar, gräs, årsgammal sly men som även skulle klara av något större björkar, kanske 2-3 cm i diameter?

Vår tomt gränsar på baksidan i en slänt mot direkt skogsmark (som avverkades när området bebyggdes) så det kommer ju en del nya skott och buskar. Hittills har vi klippt det mesta med en grensax men eftersom vi ändå kommer att behöva en trimmer till gräsmattan så tänkte jag köpa mig en maskin. Kommer gissningsvis inte att köra sly och dylikt mer än ett par gånger per år, men gissningsvis mer som strimmer.

Jag är inte ute efter någon värstingmaskin á la Jonsered, Husqvarna eller Stihl, men vill inte ha det allra billigaste som går att uppbringa. Tänkte mig någonstans kring 2500 +/- några hundralappar.

Har kollat lite på Ryobi RBC430SBS som är en fyrtaktare som verkar ok. Även kollat lite på Partner BC 433 B. Något annat som kan rekommenderas?
 
Ja, om du ska ha den i många år är det värt att lägga 2000 extra och köpa en stihl FS 130 (en ny 4-takts, kvalitets-modell som ska vara tyst, bensinsnål och superstark). Själv köpte jag en FS 250 på blocket för 3000:- den går helt fantastiskt bra. Lite av en overkill för att köra gräsmatta och lite sly, men med en bra maskin övergår på något sätt arbete till att bli nöje :)
 
Stihl fs87 för 3700kr?
 
För "hallonbuskar, gräs, årsgammal sly" rekommenderar jag Oregon Jet-Fit huvud med TechniBlade trådar. Kostar dock en tusenlapp och kräver en maskin med minst 40 cc motor. En rekommendation är att leta efter en Husqvarna 245R på blocket, jag fick dock leta nästan ett år innan jag hittade en.

Se mer här: http://www.byggahus.se/forum/traedgardsmaskiner/147184-bra-trimmerhuvud-till-husqvarna.html

Det grövre får du ta med röjklingan, men det är ju ett engångsjobb om du framöver slår varje höst.

Du behöver komplettera med sele och vill garanterat ha visir så en huggarhjälm sitter inte i vägen, det sprutar på rätt bra när man kör.

Kanske ändå blir väl stor investering om du har liten yta.
 
Tack för svaren. Tyvärr känns det som att plånboken får styra lite denna gången, även om jag vet (av erfarenhet) att kvalitet kostar. Men runt 5000 för en trimmer/röjsåg känns bara som för mycket för tillfället, och området jag skall använd den till känns för litet/inte tillräckligt vildvuxet för att motivera inköp av den kalibern.

Just nu lutar det åt Ryobin, främst p g a 4-taktsmotorn.

Men ni som har erfarenhet, klarar man lite större träd/sly (max 2-3 cm) med en s.k. slyklinga utan större problem?
 
Jag var också väldigt intresserad av den men effekten på 800w avskräckte mig (det blev 1700w istället). Köp den och kör, sedan lägg ut ett skönt referat av produkten här om ett par veckor!! Klarar den 2-3 cm sly och håller i ett antal år så har du gjort ett bra köp!

Med starkare modeller kan du köra mycket tjockare stammar än 3cm i diameter.
 
Valet är ditt, men jag skulle valt en liten Stihl, så vet man att man får både effektivitet, ergonomi och kvalitet. Ryobi är ju ett halvbilligt märke. Vet du någon som har en sådan? Har du någon serviceverkstad i närheten så du kan få den reparerad om det behövs?

En Stihl kostar 700kr mer. Varför vill du ha en tyngre och svagare fyrtaktare?
 
Tyvärr för alla som förespråkar Stihl så blev det Ryobin. Prisskillnaden upp till t ex Stihl FS 87 låg på 900 och då kändes det lite för mycket denna gången. Köpte dessutom en högtryckstvätt och nytt bord till altanen igår, så pengarna gick åt ändå.

Skall komma med en recension så fort jag provkört den, troligtvis idag eller imorgon.
 
hej hopp....är ute efter en röjsåg.....högt gräs och lite tunnare pinnar typ....har förstått efter att ha spanat runt lite att sthil, husqvarna jonsered osv är vad som gäller men det är nog lite över min budget vad det verkar.

nån som har nån erfarenhet av Holstein, Timbertech och Shindaiwa?

är dessa tre värdelösa så vad är det egentligen man ska gå på?

2 eller 4 takts?
cylindervolymen, vad är en bra nivå?
effekten vad är en bra nivå?


tacksam för svar och sårry för att jag robbade den här tråden!;)






 
Jag har en stihl FS 250 till salu! Det är en riktig proffs-maskin som gör slarvsylt av det mesta och går i 20 år till om den sköts om korrekt ett par gånger om året! Tycker den väsnas väldigt lite jämfört med andra och darrar inte alls. 2-takt, kört på aspen 2. När man kör med lina eller polycut är det ett ruskigt drag där nere!

http://www.carlsonerna.se/trimmer-rojsagar/-stihl/rojsag-fs-250-tre-skarverktyg
 
Bergling, vad har du att säga nu efter ett par veckor?
 
karlastrid007 skrev:
Jag har en stihl FS 250 till salu! Det är en riktig proffs-maskin som gör slarvsylt av det mesta och går i 20 år till om den sköts om korrekt ett par gånger om året! Tycker den väsnas väldigt lite jämfört med andra och darrar inte alls. 2-takt, kört på aspen 2. När man kör med lina eller polycut är det ett ruskigt drag där nere!

[länk]
är det din på länken så ska du ha 5 och 5 för den eller var det bara en länk så man vet vad du pratar om?


nån som vet nått om märkena jag angav ovan? och kanske kn ge en hint om frågorna jag ställde?:)
 
Funderar på att ta strax över 3000 för min. Lägger ut den på blocket om ett par dagar.
 
karla.. uve got mail;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.