Nej, tror den funkar så att man ttycker in trådrn och klämmer ned "locket med piggen" så ledningen låses. Eftersom locket inte fjädrar antar hag att man låser med locket som fastnar när det trycks ned. Tycker det är skit att man ska ha en massa olika konstruktioner för en enkel funktion. Dessutom plastskit med dålig funktion.
 
Det där är inte Elko RS. Elko har röd plast.
 
Jag skrev att det var en annan...problemet är nu löst!
 
el_richard skrev:
Det där är inte Elko RS. Elko har röd plast.
Läs inlägg 7 så ser du att "seniorkonsult" vet det, han lånade helt enkelt "NyfikenVit"s tråd om snabbkoppling bara 😉
 
Väcker en gammal tråd.

Jag har dessa två uttag i en hörnbox under våra köksskåp och en ytterligare box brevid där det sitter två RJ45 uttag och en tom plats. Tänkte sätta ytterligare ett eluttag med USB portar (A-och C usb) och undrar dels om man får sätta ett eluttag ihop med RJ 45 uttag och isåfall om man kan vidarekoppla från Elko RS uttagen till det nya uttagen, det är tre hål Två eluttag utan frontplattor under köksskåp, synliga ledningar och tom hörnbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
om man tittar på själva uttagen som sitter i den första hörnboxen.
/B
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Man ska ju inte ha klenspänning i samma dosa som 230V så korta svaret blir nej. Men om du kan ta reda på vad det är för grejor så finns det kanske mellanväggar att tillgå, som man sätter mellan utrymmena och vips så har du två "skilda" dosor.
OK då får jag kolla och se om jag hittar ngn mellanvägg.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Eller:
[länk]

Om det nu är en ELKo hörnbox jag ser på bilden.
Toppen, jag tror att det är en Elko box men ska se om jag hittar ngn benämning eller så i den.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
En annan variant är ju att byta ut det ena befintliga vägguttaget mot det nya VU med USB uttagen och låta RJ 45 uttagen husera i sin i övrigt tomma hörnbox så som det är gjort från början.
Så blandar man inte 230V med klenspänning. Blir allt rätt då ?
/B

Edit: PS jag ser ingen betäckning eller ngn text på insidan av hörnboxen.

PS igen: Är det tre kopplingsplintar man ser på dessa vägguttag för vidarekoppling.
 
tommib
Det är ELKO RS hörnboxar och den länkade mellanväggen blir bra. Spåren där den ska sättas syns i bägge hörnboxarna. Det borde stå ELKO på uttagen. Om det inte gör det är det en kopia som är extremt lik.

Det är mycket riktigt snabbkopplingsplintar och du ser ut att ha ledigt för ytterligare en vidarekoppling så inga konstigheter att dra FK från uttagen till en USB-laddare.

Det är olagligt att göra själv, så att det blir sagt. Se till att följa skalningsanvisningen noga och gör det prydligt så att frågan om vem som gjort det inte aktualiseras.
 
Bono_R Bono_R skrev:
En annan variant är ju att byta ut det ena befintliga vägguttaget mot det nya VU med USB uttagen och låta RJ 45 uttagen husera i sin i övrigt tomma hörnbox så som det är gjort från början.
Så blandar man inte 230V med klenspänning. Blir allt rätt då ?
/B

Edit: PS jag ser ingen betäckning eller ngn text på insidan av hörnboxen.

PS igen: Är det tre kopplingsplintar man ser på dessa vägguttag för vidarekoppling.
Ser väääldigt mkt ut som en ELKO hörnbox. Skulle sätta mitt påskägg på det!

Men har du inte brist på uttag så går det ju göra som du skriver ja. Byta ut ena uttaget mot en usb-laddare.
 
OK tack både @Tomtom79 och @tommib. Jag vet att det är Elko RS uttag i alla VU i lgh så även om jag inte ser ngn benämning på hörnboxarna vore det ju väldigt konstigt om det vore ngt annat fabrikat så vi "bestämmer" att det är det. Jag beställer mellanväggen så får jag ju ett extra VU ovan mina köksbänkar. För det vet ju alla att "för många VU" kan man inte ha. :p

Fast jag får nog be elektrikern köpa en mellanvägg "ihop med ngt mer" Elbutik ville ha ytterligare 59 kr i frakt.:surprised::mad:
/B
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.