T tanaris skrev:
Är det fortfarande så? Jag har fört över mellan SEB och Skandiabanken åt båda hållen och det har på sin höjd tagit några timmar.
Jag är rätt säker på att det är lite olika mellan olika banker.
 
C
T tanaris skrev:
Är det fortfarande så? Jag har fört över mellan SEB och Skandiabanken åt båda hållen och det har på sin höjd tagit några timmar.
Beror lite på vilken tidpunkt man lägger in överföringen, de s.k. bryttiderna när pengarna kommer fram samma dag. Olika för olika banker. Har för mig SEB har rätt många bryttider per dag, men att de är rätt ensamma om det.
 
  • Gilla
/nenne
  • Laddar…
T
E elmont skrev:
Jag är rätt säker på att det är lite olika mellan olika banker.
Det är möjligt, jag har inte ångrat en sekund att jag kastade ut SHB och bytte till SEB.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
överföring till Skatteverket är terrorism
Varför skräpar du ner forumet genom att skriva självklarheter? :thinking::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
jocek och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skräpar du ner forumet genom att skriva självklarheter? :thinking::crysmile:
Sorry, kunde inte låta bli. Tur man får tillbaka på skatten i år så man inte blir terroriststämplad hos banken...
 
M
A August Eriksson skrev:
Ni som har stora projekt som privatpersoner, har ni samma problem som mig?
Ehh byt bank!!! Jag flyttade för något år sedan över 1,5Msek från min internetbank till en annan, det skiljde sig inte från att föra över 10kr, öht.
För 3 veckor sedan flyttade jag 500Ksek mellan 2 banker, ingen som ifrågasatte något.
 
M
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men om du tänker efter är det väl betydligt fler risker med pengarna i handen än på ditt konto.
Kontanter kan blåsa bort, brinna upp, bli stulna eller vara förfalskade tex.
Sant, kontanter är betydligt mer oskyddade än på konto. Försäkringsbolag ersätter väl max typ 5-10K om man har det hemma i lådan/bakfickan. Men ur en stöldskyddssynpunkt så är man lika utsatt om man har pengarna på kontot. Alla har sin mobil med bankid med sig idag. Vid ett rån så är man ett lika lätt offer med pengarna på kontot som i sin plånbok. Telefonen, bankid, överföring till en målvakt. Det säkraste är att ha pengarna i svenska värdepapper, börsen har bara öppet 9-17,30 så pengarna är bara tillgängliga för uttag då, om aktierna säljs;)
 
  • Gilla
MiTi
  • Laddar…
Jag måste säga att jag inte förstår kontant-diskussionen i den här tråden.
Visst, regelverket kring penningtvätt etc. borde gå att förenkla en hel del. Men det har ju nämnts transaktioner på närmare halvmiljonen per gång här och även "förr" när det gick bra att hämta ut och sätta in kontanter "utan frågor" så var det ju inte direkt så att mängden transaktioner av den typen med en sportbag pengar skedde speciellt ofta i legala transaktioner...
Och om man vill ta ut en sportbag kontanter så *går* det ju, även om man precis som förut behöver förvarna så att de finns på kontoret. Skillnaden är ju mest att du behöver redovisa varför.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag måste säga att jag inte förstår kontant-diskussionen i den här tråden.
Visst, regelverket kring penningtvätt etc. borde gå att förenkla en hel del. Men det har ju nämnts transaktioner på närmare halvmiljonen per gång här och även "förr" när det gick bra att hämta ut och sätta in kontanter "utan frågor" så var det ju inte direkt så att mängden transaktioner av den typen med en sportbag pengar skedde speciellt ofta i legala transaktioner...
Och om man vill ta ut en sportbag kontanter så *går* det ju, även om man precis som förut behöver förvarna så att de finns på kontoret. Skillnaden är ju mest att du behöver redovisa varför.
Är det samma regler för att ta ut kontanter?

Vid deras frågeformulär man måste svara på (annars stänger de dina konton) handlar det endast om insättning av pengar :p
 
Nu var det ett tag sedan, men jag har för mig att jag var tvungen att fylla i något liknande formulär när jag föraviserade om att ta ut över 10' som de gånger när jag satt in över 10'. Men jag ska inte svära på den exakta formuleringen.
 
M
R Rkarlsson skrev:
Är det samma regler för att ta ut kontanter?

Vid deras frågeformulär man måste svara på (annars stänger de dina konton) handlar det endast om insättning av pengar :p
Jag har aldrig, precis som karlsson, hört att man måste redovisa när man vill ta UT sina pengar från ett konto. Vad skulle syftet vara med det? Att ta ut sina EGNA pengar och redovisa vad man eventuellt ska köpa har jag mycket svårt att tänka mig faller inom ramen för lagen om penningtvätt. Pengarna sitter ju redan på ditt konto!

Däremot om du vill sätta in en större mängd kontanter så är banken skyldig att ifrågasätta vart du fått dom ifrån. Med en elektronisk överföring så finns det loggar kvar och frågorna behöver inte ställas.
 
  • Gilla
jimih och 4 till
  • Laddar…
Kanske finns någon bankanställd här? Jag tror inte banken har rätt att begära svar på frågor om uttag.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
T
Skulle köpa ett hus privat och trodde det skulle bli problem. När jag prata med banken (Nordea) så säger dom att det inte finns någon gräns hos dom. Kollar man på deras hemsida så står det där med.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske finns någon bankanställd här? Jag tror inte banken har rätt att begära svar på frågor om uttag.
Penningtvättslagen omfattar transaktioner, både uttag/debiteringar och insättningar/krediteringar. Däremot kan det vara olika bedömningar av vad som krävs och när, vid ett uttag respektive insättning.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.