Tack för tipset om Colorama, skall kolla det genast!

Jag fick ingen annan hjälp av färgaffären än en broschyr från Faxe. Där står inget om någon bonmaskin! "Skrapa bort överflödig olja med en gummiraka och torka torrt med en bomullstrasa"

Här slits man mellan hopp och förtvivlan. Finns det en chans att få en mjuk, slät och fet yta nu i efterhand? Jag slipade golvet 9 ggr innan lutningen (4x25 papper, 2x60 papper, 3x120 papper). Det var som en barnrumpa innan alla behandlingar.
 
Du kan testa att lägga på ett lager med olja igen och bona. Mitt golv var kanon i ca10 år, sedan rev jag ut det av andra anledningar.
 
Återigen stort tack!

Ju mer jag går på golvet så inser jag att det är inte gott nog. Hur skall jag göra när jag oljar om och kör med bonmaskinen? Vore tacksam för en ganska detaljerad beskrivning...

En detalj är att jag gjorde av med otroligt lite olja i första rundan. 2.5 liter till 32m2. Plankorna är från 1936 (eller tidigare)
 
"Dränk" golvet mer eller mindre i olja, snåla inte. Låt det ligga ett tag, sedan tar du bort överflödig olja med trasor/rakor, det som du inte tar upp hamnar i bontrasorna, så där kan det gå åt några extra, men bona på och byt trasor tills du är nöjd.
Trät tar upp den mängd av olja som behövs, sedan gör boningen att du får en lättstädad yta.

Jag är absolut ingen expert på detta, men har insett att det är betydligt mycket mer jobb än som står i produktbladet som krävs.
 
Låter bra!

Hur gör man bäst rent praktiskt? Kan man olja in hela golvet och sedan bona sej ut ur rummet från den bortersta hörnan? Annars får man olja in så mycket som räckvidden för maskinen är och sedan lägga på nytt.

Jag hade problem i skarvarna mellan de olika inoljningarna när jag gjorde det manuellt (blev vita linjer av den dubbla inoljningen i skarvarna).
 
Facit: Hyrde en skurmaskin och la på ett nytt lager olja med en Scotch-Brite rondell (vit). Bytte till skurdukar och polerade i fyra timmar. Nu ser golvet ut och känns helt fantastiskt. Inser att detta var mitt "lärogolv".... Jag har nog lagt ner 5 ggr mer tid än nödvändigt.

Nästa gång:

1. Blanda luten i en hink och se till att få med all kalk från dunken
2. Rolla på luten i ett jämnt lager
3. Låt torka 24 h
4. Häll ut massiva mängder olja på golvet och kör med skurmaskin (Scotch-Brite) för att trycka in oljan i träet,.
5. Polera som en galning med skurmaskinen (nu utrustad med skurdukar).

Total kostnad för mitt golv (32 m2):
Hyra av slipmaskin (EDGE) + sandpapper: 2600 kr
Lut + lutpensel: 500 kr
Golvolja: 1200 kr
Hyra av skurmaskin + material: 500 kr
SUMMA: 4800 kr
 
  • Gilla
Yalewood och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
har lutat och oljat ett antal golv och alla har blivit bra, har även oljat och lutat timmerstommar invändigt och där kör vi aldrig med svamp eller scotchbrite utan drar på olja direkt och det blir också bra.

det som är flammigt blir oftast jämnt i färgen när oljan kommer på.

vad bra att slutresultatet blev bra även om du fick slita hårt
Har du även behandlat grantimmer?
 
H Henrik Sim skrev:
Har du även behandlat grantimmer?
Kommer inte ihåg om det var gran eller tall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.