Den största fördelen tycker jag är att man kan ändra device handler (template i hc2). Fungerar inte en enhet som du tänkt dig så finns ofta en annan handler att tillgå via forumet. Sen har de ju ganska stor integration med andra system direkt från skratch (Logitech Harmony, amazon echo, Google home, Philips hue m fl)

Den enda nackdelen som jag tycker just nu är att jag inte hittat ett sätt att kunna använda s2 på fibaro puckar för styrning. Inte heller in2 & in3 på qubino har jag lyckats hitta hur man gör

En annan nackdel kan oxå vara att den är en usa-produkt. Stor majoritet av användarna är amerikaner. Och det kan finnas z-wave enheter som inte funkar så bra för att de inte finns i USA än. Ex så kom ju fibaros puckar precis nyligen till usa
 
A
magnil skrev:
Finns det någon info om när den släpps för övriga Europa?

Ni spm även kört hc2, vad är det för fördelar och nackdelar?
Det har ställts åt minstone ett par öppna frågor till Samsung på deras facebook (senast från mig för ett par veckor sedan) just angående detta och de hade inget svar på rak arm i sann storbolagsanda. Det lättaste torde vara att beställa den brittiska varianten som kommunicerar på det europeiska z wave-bandet och köpa en dc-converter på Kjell & Co eller annan elektronikkedja
 
Går knappt att få tag i england ens just nu, så det lär dröja.
 
  • Gilla
Robert Gladh
  • Laddar…
Känner mig redo att beställa en från England för att ersätta min HC2. Är appen snabb och smidig? Använder aldrig Fibaroappen då den tar en evighet att starta upp.
 
Beställde en från amazon.co.uk, tog två arbetsdagar så är den redan framme! Mycket smidig att komma igång med och appen verkar kanon. Sonos hittade den automatiskt. Har lagt till en del Fibaro och Qubino puckar. Får börja grotta ner mig i vilken template som är bäst för Fibaros dubbelrelä för den styr bara ena relät. Fibaro motion sensor verkar inte få in värdena (förutom rörelse).
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Skall bli intressant att höra mer vad du tycker om den. Funderar oxå på att byta bort min Fibaro.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
OK, dags för återkoppling. Hade hoppats på en enkel smidig lösning utan en massa meck som jag tycker det är med HC2. Grunden är bra men tyvärr faller det på för dålig support för olika prylar, i mitt fall Fibaroprylar. Smartthings har "device templates" för en del saker och förlitar sig för övrigt på att man själv eller andra skall ta fram. De saker som strular för mig är

-Fibaro Motion Sensor. Har första modellen med FW 2.6 och 2.8. Smartthings skall ha stöd för den men bara rörelse fungerar för mig. Haft kontakt med andra som det fungerar för och vi har kommit fram till att det bör vara olika batcher.

-Fibaro dubbelrelä FGS-221. Smartthings har inte stöd för detta utan man får prova olika device templates som andra gjort. Tyvärr fungerar ingen hundra för mig.

-Ingång två på Fibaro dimmer. Vill kunna använda ingång två på dimmrarna för att styra scener m.m. men det verkar inte finnas någon lösning för det. Inte undersökt helt ännu.

En annan sak som är jobbig är när man vill ändra en parameter. Smartthings egna device templates har inte stöd för detta utan man får då leta upp en annan template och skifta till den, ändra parameter och sedan skifta tillbaka igen.

Tyvärr gör ovanstående att den inte fungerar för mig. Sökandet efter den optimala controllern fortsätter :).
 
Redigerat:
Det var trist att höra, hade ä en tänkt lämna Fibaro. Dock vet jag några som tycker Smartthing fungerar bra. Jag är mest negativ till att en del körs i molnet.
 
Ny uppdatering:

-Fibaro Motion Sensor. En av dem har börjat fungera riktigt med en annan en den officiella device handler. Den andra vill dock inte.

-Fibaro dubbelrelä FGS-221. Fått det att fungera OK förutom ett relä där jag vill använda fysisk ingång 2 utan last. Uppdaterar inte hubben om det inte är last på relät.

-Fibaro dimmer - Inte letat vidare efter lösning på ingång 2

-Ikea Trådfri - Bara testat lampa med E14 sockel men det fungerar bra! Fjärren med fem knappar går också att para ihop men det finns ingen device handler ännu, kommer nog snart.

Har fått lite hopp till Smartthings igen. Får väl sätta upp några Trådfri fjärrar istället för att använda ingång 2 på FIbaropuckarna vilket visserligen inte blir lika snyggt.
 
  • Gilla
angelikaj och 1 till
  • Laddar…
A
@magnil

Jag har också skaffat mig en Smartthings-hubb och använder den nästan uteslutande med IKEAs Trådfri-lampor och dessa funkar alldeles lysande (heh)

Hur använder du fjärrkontrollen med ST - parkopplad direkt med hubben eller kopplad direkt till utvalda lampor?

Min ambition är att just automatisera huset och slippa hålla på med strömbrytare och dimmers, men samsungs egna rörelsesensorer har visat sig väldigt opålitliga redan efter ett par veckors användande, så några fysiska knappar kan behövas tills det är helt löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.