Jag var lite i samma sits för ett tag sen, eller ja, jag är fortfarande men har i alla fall verktyget hemma.
Tjejen har motorsågskort men är tydligt med att hon bara på sin utbildning bara får köra markstående. Då jag saknar utbildning och dessutom nog har mindre erfarenhet ställer jag mig normalt inte på något eller sågar högt med motorsågen.

Jag körde tidigare fogsvans men nyper gärna (till den grad att min slit och slängsåg tappat skränkningen och knappt duger till något alls) köpte en grensåg och är nöjd med mitt köp.

Mitt köp blev en: https://nakaya.se/ars-beskarning/ar...r-sag-pro/super-pro-sag-uvr-32pro-blad-320mm/
Kanske inte billigare än de billigaste kedjesågarna men man kan gå ut lite spontant och kapa några stammar/grenar utan full mundering, slipper kladda med kedjeolja och fila kedja.

Ska rubbet kapas utmed marken kanske ändå motorsåg är bäst.
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Enstaka stammar på 15 cm kapas snabbt men bågsåg/grensåg/tigersåg/motorsåg. De tusentals smågrenarna är nog det jobbiga. Av ovan sågar är det nog bara motorsåg som är effektiv även till dessa. Annars är en bra röjsåg väldigt effektiv på det klenare men inte lika trevlig att använda över midjehöjd.
Jag hade nog provat med häcksax på allt under 4 cm och gren-/tiger-/motorsåg till det grövre.
 
Claes Sörmland
Jag kör stark elektrisk häcksax på allt risigt och motorsåg/tigersåg på stammarna. Fördelen med häcksax är att man har full kontroll och kan gå riktigt nära marken utan att förstöra nån klinga/kedja eller liknande.
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Njee... Motorsåg är inte jättebra på snår av små grenar och kvistar. Även för den som är van att köra är det ganska riskabelt med ryck och hast.
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har kört med tigersågen för uppgifter som den här, har funkat smidigt så länge man har ett blad med grova tänder.
Körde själv ned 60 meter förvildad Thuja-häck med tigersågen.
Slinker igenom som smör
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Tigersågen funkar skitdåligt på tunna grenar som bara fjädrar med sågbladet.
 
useless useless skrev:
Tigersågen funkar skitdåligt på tunna grenar som bara fjädrar med sågbladet.
Har man otur blir det pisksnärt á la Indian Jonas😅
Då är röjsågen med stålklinga att föredra, om man har en att tillgå
 
Ja, eller en häcksax?
 
  • Gilla
Oskick
  • Laddar…
Egentligen så ska ni passa på att lägga ner extra tid på att föryngra häcken genom att gå igenom den noga, meter för meter.
Ta bort grova stammar och oönskade buskar längst ner, rensa dött och sen klippa mellangrova grenar helst med knipsare innan ni klipper med häcksax.
Det är bästa sättet om man vill slippa att det ser ut som en söndertrasad stubb.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.