Husdata, Thermiq eller annat för värmepumpsstyrning

  • Antal röster
    14
A Anderscurl skrev:
Jag har en Thermia Atlas 12. Styr den för tillfället via Thermia online. Det är dock inte möjligt att styra automatiskt mot timspotpris ännu. Thermiaiq är inte heller möjligt att koppla på den. Så jag beställde en Ngenic tune i går för att sköta detta. Har testat att manuellt styra bör värdet utifrån Tibbers timspotpris och upplever att jag kan flytta förbrukningen på ett bra sätt. Men nulägets stora skillnader på spotpriserna så ser det ut som att det är värt att automatisera detta.

Hur kommer du att kunna styra värmepumpen med hjälp av Husdatas Home Assistant?

Hur gick det med Ngenic Tune och Thermia pumpen, funkar det smidigt att automatisera efter spotpris?
 
Det gick smidigt att installera Ngenic Tune. Tydliga instruktioner i appen. Upplever att det har fungerat väl. Syntes tydligt i våras att det justerar värdet för ute temperaturen och på så sätt påverkar hur mycket värme bergvärmepumpen genererar. Kunde då samtidigt läsa av att förbrukningen gick ned drastiskt vid de timmarna. Har egentligen glömt bort Ngenic efter mars vilket får vara ett så bra betyg det kan bli. Har följt upp på offpeak sidan och förväntad besparingen som visas i appen är nog inte överdriven. Så trots ett relativt högt pris betalar den sig själv inom rimlig tid.
Det jag saknar och var i kontakt med supporten om är att själv kunna sätta tillåten avvikelse i temperatur både uppåt och neråt. Största problemet är att jag ibland vaknade av att det varit onödigt varmt när det var extra billigt en hel natt och sedan dyrt på morgonen. Frugan klagade dock inte på detta fenomen.
App-skärmdump som visar temperaturgraf för inomhus och utomhus samt besparingsdata med energiförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KarinC
  • Laddar…
Jag har en Thermia Diplomat Duo 3-12 inverter.
Kör med Ngenic (tibber) för att styra tempen i huset vilket funkar bra.

Nu skulle jag vilja att pumpen startar och gör tappvatten vid kl 04:00 varje dag oavsett om vattnet nått det inställda startvärdet eller inte. Eller finns det något sätt att även varmvattentillverkning styrs av elpriset?
 
Jag har också en Thermia Diplomat Ngenic samt Thermia Online, skrev till Thermia och frågade om hur det kan hjälpa existerande Thermia kunder att styra varmvattenproduktionen till olika tider / undvika tider.

Fick följande svar.
"Just nu så pågår det inom kort en uppdatering av mjukvara på våra inverter/varvtalsstyrda värmepumpar.
Att man ska då få funktionen att kunna styra varmvatten produktionen genom Thermia Genesis ( Tid/Timstyrning)
senare kommer det att komma en tid/Tim styrning för värmeproduktion.

Troligen så kommer det en utveckling på detta för även våra diplomatstyrda värmepumpar. "

Så förhoppningsvis kommer det även ngn offentlig produkt / lösning för detta från Thermia.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.