Husdata, Thermiq eller annat för värmepumpsstyrning

  • Antal röster
    14
Jag är i full färd med att ”komplicera” min hemautomation med hjälp av en dedikerad Home Assistant och ett antal ESPHome-kopplingar. Vad gäller värmepump (Thermia Diplomat 12) hittar jag två alternativ där jag själv kan plocka det göttaste och koppla ihop med Home Assistant. Husdata och Thermiq. Husdata känns överlag mer seriöst, men jag kan ha fel.

Vad tycker ni som redan kör styrning och loggning av er värmepump?
 
Case closed. Jag skaffade Husdatas system och har precis kopplat in det till Home Assistant (HA) för vidare test. Återstår att kontrollera effekt på respektive ingående enhet för att summera energiåtgång och sedan snickra vidare i HA. Utegivaren behöver servas p.g.a. glapp eller något.
Graf och data från uppkopplat Husdatasystem med värmepumpsstatus, temperaturkurvor och rumstemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Silverpelle och 1 till
  • Laddar…
Jag har en Thermia Atlas 12. Styr den för tillfället via Thermia online. Det är dock inte möjligt att styra automatiskt mot timspotpris ännu. Thermiaiq är inte heller möjligt att koppla på den. Så jag beställde en Ngenic tune i går för att sköta detta. Har testat att manuellt styra bör värdet utifrån Tibbers timspotpris och upplever att jag kan flytta förbrukningen på ett bra sätt. Men nulägets stora skillnader på spotpriserna så ser det ut som att det är värt att automatisera detta.

Hur kommer du att kunna styra värmepumpen med hjälp av Husdatas Home Assistant?
 
  • Gilla
Rallygson och 1 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:

Hur kommer du att kunna styra värmepumpen med hjälp av Husdatas Home Assistant?
Tanken är att kunna styra hela huset effektuttag från nätet genom att läsa av Nordpool, lokal totaleffekt och värmebehov och sedan implementera detta i HA. Göteborg Energi börjar med effekttoppstaxa den 1 feb, vilket innebär att man för försöka ”släta ut topparna” för att minska avgifterna. Tvättmaskinen och ugnen är egentligen det enda som drar hög effekt förutom värmepumpen.
 
Har du någon extra acc.tack att värma vatten i på natten när priset är billigast ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du någon extra acc.tack att värma vatten i på natten när priset är billigast ?
Inte än, men det är förberett och kanske blir aktuellt. Hemautomationen är främst till för att lära sig och för att styra höga effektuttag i serie istf parallellt.
Det vore fantastiskt roligt att med automatik kunna messa tonåringarna ”för att tillförsäkra nödvändig bandbredd på Internet, rekommenderas dusch mellan 20.00-20.45”. :crysmile:
 
  • Gilla
Hammarenmittitummen och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Tanken är att kunna styra hela huset effektuttag från nätet genom att läsa av Nordpool, lokal totaleffekt och värmebehov och sedan implementera detta i HA. Göteborg Energi börjar med effekttoppstaxa den 1 feb, vilket innebär att man för försöka ”släta ut topparna” för att minska avgifterna. Tvättmaskinen och ugnen är egentligen det enda som drar hög effekt förutom värmepumpen.
Vi har effekt taxa. Vårt förbrukningsmönster passar redan sedan tidigare ganska bra mot detta. Huset är så pass värmetrögt att några timmar med sänkt börvärde på pumpen inte märks i komforten heller. Men kommer din automatiskt att stänga av vissa saker vid användning av tex. ugn? Eller blir det så att säga manuellt då du kan mäta vad som drar vilken effekt?
 
De stora pengarna sparar du på uppvärmningen , en disk eller tvätt på fel tid väldigt lite…
 
A Anderscurl skrev:

Men kommer din automatiskt att stänga av vissa saker vid användning av tex. ugn? Eller blir det så att säga manuellt då du kan mäta vad som drar vilken effekt?
Det återstår att se. Nu har jag ju fått verktyg att mäta vårt eget beteende. Det kanske inte är något problem alls med nuvarande beteendemönster. Hela Home Assistant-grejen var att jag fixa en laddningsstatus för ungdomarnas elmoppar och att jag ville läsa av elmätaren automatiskt och momentant.

…sedan trillade jag dit så att det stänkte om det. :D
 
  • Gilla
Miicro och 2 till
  • Laddar…
C
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det kanske inte är något problem alls med nuvarande beteendemönster.
Däremot tycker jag datat ser lite skumt ut. Start/stopp var 20:e minut, känns rätt frekvent.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Däremot tycker jag datat ser lite skumt ut. Start/stopp var 20:e minut, känns rätt frekvent.
Du ser! Man hittar ett och annat. Jag litar stenhårt på farsgubben som konstruerat värmepumpsanläggningar sedan 70-talet. Skall kolla med honom vad det lider.
 
Och rätt hög framledningstemperatur om det är golvvärme samt alldeles för stort dT.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Maxwells demon TotalControl skrev:
samt alldeles för stort dT.
Förutom på returen där det är så gott som noll.
Nu är jag ute och spekulerar fritt, men det ser ut som att pumpen modulerar framledningen enligt någon algoritm för att upprätthålla en extremt (och förmodligen onödigt) stabil returtemp, med extremt korta/frekventa körcykler?
 
Redigerat:
Ja det ser onekligen skumt ut. Kanske är delta styrning på cirkulationspumpen? Vilket är dumt. Finns en del att optimera. :)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Skall kolla som sagt. CPU, panel och mjukstart är utbytt för 2 år sedan efter att en fas glappade ”i gatan” och tog med sig en del. De tidigare optimerade värdena fick föras över manuellt från protokoll. De enda som avviker från standard är att tillsatsen är helt avstängd och att puckeln runt 5° är höjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.