R
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Neato och roborock är båda av typ 2.

Började med en neato xv Signature pro, och bytte den efter fyra år till en roborock s5 max.
Upplever kvaliteten hos roborock som betydligt bättre.
Neato är skräp
 
R RalleB skrev:
Var själv i samma sits när jag köpte min s5 max.
Här är en bra jämförelse: [länk]

S5 Max är det givna valet..
Precis den jag läste
 
Har en iRobot Roomba i7 och är sjukt nöjd, klar bonus att säga till google assisstance att damsuga tex hall osv.
 
Hej, vi köpte en xiaomi s6 (tror modellen heter det, står i alla fall så i appen) Den städar väldigt bra. Jag skulle nästan rekommendera att tömma dambehållaren efter varje gång, även om den inte varnar. Jag misstänker att den är effektivast då det är gott om utrymme i den.
Denna modell har även en skurfunktion, men ska mer ses som att man dammtorkar med en fuktig trasa än att den skurar fläckar.
Men efter en dammsugning och sedan damtorkning känns hemmet riktigt fräscht.
Vi är väldigt nöjda med med roboten som för övrigt heter George numer.
Några minus är ändå:
-Han kommer inte åt i hörnen. (fattar inte att man som tillverkar inte ser vikten av en snabel som kan stickas ut och suga där den inte kommer in. Väldigt få människor har ju runda hörn i sitt hem)
-Kanontornet kunde varit lite lägre, då hade han kunnat bo under en skänk i vardagsrummet.
-Han brukar fastna med magen på en tröskel jag för övrigt själv hyvlat till. Försöker man hjälpa honom blir han jättenervös och piper oftast iväg åt ett annat håll. Lite mer go kunde man kanske önska.
Bild på tröskeln försöker jag bifoga.
Men vi är som sagt jättenöjda.
Mvh
Fredrik
 
  • En person visar en trätröskel på ett mörkt trägolv med sin hand för att illustrera robotdammsugarens problemområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till som älskar roborock s5! Jag jobbar med algoritmer och brukar sitta och imponeras över hur smart den är. Den enda nackdelen är att den är rätt högljudd. Jag tror en av de nyare modellerna är tystare, men oklart om det är värt skillnaden i pris.
 
electroluxaren skrev:
Neato är skräp
Jag är beredd att hålla med.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A arasmus skrev:
En till som älskar roborock s5! Jag jobbar med algoritmer och brukar sitta och imponeras över hur smart den är. Den enda nackdelen är att den är rätt högljudd. Jag tror en av de nyare modellerna är tystare, men oklart om det är värt skillnaden i pris.
S5 Max är lika högljudd. Köpte en S5 Max som jag lämnade tillbaka då jag tyckte den lät för mycket och va så långsam. Funkar om den städar medans man är borta
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
S5 Max är lika högljudd. Köpte en S5 Max som jag lämnade tillbaka då jag tyckte den lät för mycket och va så långsam. Funkar om den städar medans man är borta
Ja, den är rätt långsam. Det tar 45 min att städa vår bottenvåning med kök, vardagsrum och hall. Ordentligt mycket snabbare om man sätter upp alla stolar och småmöbler.

Om ni har småbarn kan det vara bra att veta att robotdammsugare inte hanterar smågrejer på golvet särskilt väl. Vi lägger nog fem min på att förbereda varje gång, men det är lite gratisstäd som ändå skall göras.
 
Jag skulle snarar säga att det finns tre kategorier i "smarthet" för robotdammsugare. Dina två första är delvis rätt, dock är jag relativt säker på att även de "osmarta" i kategori ett även kör tillbaka till laddningsstationen själva när batteriet börjar ta slut. Sen kan det givetvis finnas några undantag i under 1000kr klassen som inte gör det men de räknas nog knappt. Sen är de givetvis olika bra på att hitta tillbaka med. De i kategori 2 och senare gör det förmodligen bättre och klarar det nästan varje gång men även de misslyckas ibland och kör fast. Trappor klarar även de alla, att undvika alltså, inte att städa den. :)

Kategori 3 är då de med riktigt kamera och AI för att detektera och undvika att köra över saker som de inte borde. Skosnören de kan fastna i etc. Framför allt är de väl till för de med husdjur som ibland kan lämna ifrån sig små presenter på golvet... De som har varit med om vad som händer när robotdammsugaren kör över presenten och fortsätter att städa restan av huset vet hur viktig den funktionen kan vara :)
Dock är det ju precis som du nämner relativt nytt och inte helt perfekt utvecklat än men det är på väg.

Sen är det en sak till som ska nämnas som för mig är en av de viktigaste, tömning av den pyttelilla dammbehållaren. Det finns ju i princip nästan bara automatisk tömning på lite mer premium varianter men det är definitvt värt det. Utan det får man räkna med att tömma i alla fall en gång i veckan ändå. Medans med automatisk tömning så kan det gå månader utan att man ens tänker på att man har dammsugare, det är bara rent och man behöver inte göra nått alls själv utan när något speciellt händer vilket för mig är hela poängen med den.
 
R
J Jensa86 skrev:
Jag skulle snarar säga att det finns tre kategorier i "smarthet" för robotdammsugare. Dina två första är delvis rätt, dock är jag relativt säker på att även de "osmarta" i kategori ett även kör tillbaka till laddningsstationen själva när batteriet börjar ta slut. Sen kan det givetvis finnas några undantag i under 1000kr klassen som inte gör det men de räknas nog knappt. Sen är de givetvis olika bra på att hitta tillbaka med. De i kategori 2 och senare gör det förmodligen bättre och klarar det nästan varje gång men även de misslyckas ibland och kör fast. Trappor klarar även de alla, att undvika alltså, inte att städa den. :)

Kategori 3 är då de med riktigt kamera och AI för att detektera och undvika att köra över saker som de inte borde. Skosnören de kan fastna i etc. Framför allt är de väl till för de med husdjur som ibland kan lämna ifrån sig små presenter på golvet... De som har varit med om vad som händer när robotdammsugaren kör över presenten och fortsätter att städa restan av huset vet hur viktig den funktionen kan vara :)
Dock är det ju precis som du nämner relativt nytt och inte helt perfekt utvecklat än men det är på väg.

Sen är det en sak till som ska nämnas som för mig är en av de viktigaste, tömning av den pyttelilla dammbehållaren. Det finns ju i princip nästan bara automatisk tömning på lite mer premium varianter men det är definitvt värt det. Utan det får man räkna med att tömma i alla fall en gång i veckan ändå. Medans med automatisk tömning så kan det gå månader utan att man ens tänker på att man har dammsugare, det är bara rent och man behöver inte göra nått alls själv utan när något speciellt händer vilket för mig är hela poängen med den.
Vilka är de som har AI/kamera?

Hur fungerar/vad innebär automatisk tömning???
 
De med kamera har jag inte riktigt koll på då det inte var en funktion jag själv var ute efter, men det är några i det absoluta toppskicktet som har det.

Automatisk tömning innebär att du i laddstationen inte bara laddar utan den är lite större och har även en egen behållare dit dammsugaren tömmer sin lilla behållare efter den har städat klart och innan den ställer sig själv på laddning. Det gör att du inte behöver göra något själv alls förutom de gånger roboten stöter på bekymmer och behöver hjälp. Exempel på det är Irobots toppmodeller tex Roomba I7+ och S9+. Det finns även några billigare tex Lenovo T1 Pro vilken är den jag har.
 
Karlia
Trots automatisk dammtömning (vilket jag inte har) behöver roboten visst underhåll. Långa hårstrån rullar lätt fast i hjul och rulle, filtret behöver göras rent ibland. Sensorer behöver torkas av. Lite men inte mycket mer underhåll än vanlig dammsugare.
 
AXS
Här är en till som är nöjd med sin roborock!

Haft neato innan men denna är bättre på det mesta. Saknar bärhandtaget, att den var lite snabbare och att den var lite mer go i. Go i som att hellre försöka genom att köra på än att väja direkt.

Mopp är riktigt nice. Blir väldigt skön känsla på golven.

Här har du en länk, där du även kan välja egenskaper, till de som säljs i Sverige. Du hittar även bästa pris:
https://www.prisjakt.nu/c/robotdammsugare
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
S5 Max är lika högljudd. Köpte en S5 Max som jag lämnade tillbaka då jag tyckte den lät för mycket och va så långsam. Funkar om den städar medans man är borta
Nyfiken, varför ställer du inte in att den ska städa när du inte är hemma? Det är ju halva vitsen med en robot imo
 
  • Gilla
SirMayo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.