R
Funderar på att köpa en robotdammsugare men när jag kollar runt är det väldigt oklart hur "smarta" de är. Om jag förstått saken rätt finns de två kategorier:

1. "Osmarta" dammsugare som kör tills det tar stopp och sedan vänder i en slumpmässig riktning och kör tills det tar stopp igen. Dessa dammsugare hittar inte hem till laddningsstationen själva.

2. Dammsugare som ritar upp en karta över bostaden allteftersom de kör omkring och med tiden optimerar sitt dammsugande och självständigt kör hem och laddar när det behövs.

Tyvärr, när jag kollar på tex Elgigantens dammsugarkategori är det väldigt oklart om en dammsugare är 1 eller 2. Eller är det jag som inte fattar vissa signalord?

Jag vill ha en smart som inte kör omkring som en idiot, tar sig över 1,5 cm trösklar, klarar lurviga flokati-mattor. Däremot behöver den inte hantera trappor, stora ytor mm. Billig!

Vad ska jag titta efter? Vad föreslår ni?
 
Neato och roborock är båda av typ 2.

Började med en neato xv Signature pro, och bytte den efter fyra år till en roborock s5 max.
Upplever kvaliteten hos roborock som betydligt bättre.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Roborock s5 max. Alla dagar i veckan!
 
  • Gilla
Juthstrand och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Jag är supernöjd med min roborock s5 max. Fungerar på två plan, efter att första kartan gjorts är det bara att lyfta upp och byta karta. Den våttorkar snarare än svabbar, tar bort smått men är framförallt bra för damm.

Det kommer/har kommit en ny modell, har du gott om pengar kan du titta på den.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag är supernöjd med min roborock s5 max. Fungerar på två plan, efter att första kartan gjorts är det bara att lyfta upp och byta karta. Den våttorkar snarare än svabbar, tar bort smått men är framförallt bra för damm.

Det kommer/har kommit en ny modell, har du gott om pengar kan du titta på den.
Fast den nya s6an har inget som är värt dom extra pengarna. s5an är den som gäller
 
Karlia
Nej, s6 tror jag inte ger mer. Men s7 har kommit också. Då jag har haft min sedan i somras har jag inte läst så mycket om den dock, tänker att den jag har ska fungera länge.
 
R
Tack för alla svar. Lustigt att det var en sådan samstämmighet om vad som var bäst!

Skulle ni säga att robotdammsugare numera är en mogen produktkategori där det inte sker några stora utvecklingssteg utan det är en långsam evolution (som med gamla vanliga dammsugare, mobilkameror osv)?

Jag har slutat intressera mig för att vara en "early adopter" - det är bara dyrt och tdiskrävande och man får ändå inte ligga mer. Bättre att låta andra betala för att lösa barnsjukdomarna.
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 4 till
  • Laddar…
R
Supernöjd med våran S5 Max, går att lägga no-go zoner, no-mop zoner samt virtuella väggar i appen.

har bla. lagt in mattan i tv-rummet som no-mop zon, så när den kör våttorkningen så går den inte upp på mattan.

Sen är rumsindelningen jäkligt bekvämt, bara att välja att den ska städa t.ex köket så åker den dit och städar och sen tillbaka till stationen.
 
Karlia
R radioshack skrev:
Tack för alla svar. Lustigt att det var en sådan samstämmighet om vad som var bäst!

Skulle ni säga att robotdammsugare numera är en mogen produktkategori där det inte sker några stora utvecklingssteg utan det är en långsam evolution (som med gamla vanliga dammsugare, mobilkameror osv)?

Jag har slutat intressera mig för att vara en "early adopter" - det är bara dyrt och tdiskrävande och man får ändå inte ligga mer. Bättre att låta andra betala för att lösa barnsjukdomarna.
Jag har tidigare tyckt att det verkar värdelöst med dammsugarrobot, en väninna som var tidigt ute med en. Den åkte omkring planlöst och fick väl upp lite grann här och var.

Jag har blivit frälst, mitt hem med två katter är renare än någonsin. Men, lite smartare skulle den kunna vara.

Trösklar måste anpassas, den klarar ca 2 cm. Den är bättre på parkettgolv än matta, vissa tjocka mattor klarar den inte (jag har inga sådana) Det blir inte vacum som med vanlig dammsugare. Moppfunktionen har utvecklats men kan bli bättre, som jag skrev, tycker att den framförallt får med extra damm. Tystare vore trevligt.

På de nio månader jag har haft den har jag enbart använd gamla dammsugaren till soffan.
 
Jag har en Xiaomi Roborock S5 som kört här hemma stort sett varje vardag i 1,5år och fungerar hur bra som helst.

Beroende på hur man bor så mer eller mindre eliminerar det behovet att dammsuga manuellt.
Det är aldrig damm och skräp på golven nått som annars samlades tills man besluta sig för att dammsuga.
Nej dammsugarrobot är bland det bästa köpen man kan göra.
När gräsklipparen pajjar blir det robot på gräsmattan också :)
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Jag är också lycklig ägare till en S5 Max. Vi flyttade in i nytt hus i somras och har aldrig damsugat manuellt sen dess, annat än enstaka punktinsatser. Har heller aldrig haft så rent hemma som nu.

Visst tar den en ett par minuter varje dag att ställa för damsugaren. Schemaläggning är inget som är lönt att använda hos oss. Har vi inte förberett för dammsugning hittar den garanterat en strumpa eller leksak att köra fast i borsten.

Ganska omgående insåg vi att den gamla 230 v dammsugaren är en del av historien. Efter att kompletterat med en batteridriven handdamsugare fick den lämna familjen för gott.
 
Roomba i huset och husqvarna på gräsmattan.

När jag köpte roomban var det lite nytt med skurfunktioner och sånt men det skulle jag fundera på om jag köpte en ny robot idag.
Som dammsugare fungerar iallafall Roomban perfekt. Finns två st. på den här gården.
Den äldsta är nog 5-10 år gammal. Min är 3-4 år.
 
Står själv och väljer mellan S5Max eller S6 pure. Verkar vara relativt lika.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Står själv och väljer mellan S5Max eller S6 pure. Verkar vara relativt lika.
Kör maxen
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
R
B bryggstun skrev:
Roomba i huset och husqvarna på gräsmattan.

När jag köpte roomban var det lite nytt med skurfunktioner och sånt men det skulle jag fundera på om jag köpte en ny robot idag.

var det lite nytt med skurfunktioner och sånt men det skulle jag fundera på om jag köpte en ny robot idag.
?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.