Funderar du på att investera i ett smart hem men känner dig osäker på vad det egentligen innebär? Här går vi igenom vilka tekniker det finns att välja på och vad som skiljer dem åt.

Du kan läsa artikeln här: Smart hem - teknikerna för hemautomation
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
H
Är det verkligen ok att låta en kyckling stå framme i rumstemperatur en hel dag för att sedan ugnssteka den...?

"Ställa in en kyckling i ugnen på morgonen och sedan fjärrstyra start av ugnen när du åker från jobbet på eftermiddagen"
 
Vill tipsa om Loxone också. Mycket bra system som enkelt gör att det går att använda flera olika tekniker med samma gränssnitt. Har utvecklats otroligt mycket sista året. Jag kör det med knx och modbus och trådlösa enheter. Mycket smidigt!
 
K
Kyckling från fysen gissar jag ...
 
Blev glad när jag läste rubriken inte fullt lika glad över innehållet. KNX är väl det enda av systemen som intresserar mig och kanske just därför finner jag det avsnittet särskilt föråldrat.

KNX är inte längre vare sig dyrt eller krångligt. I alla fall inte när vi pratar om en villainstallation. Om man får tro på vad man läser i tidningen elinstallatören kan KNX vara billigare än en konventionell installation. Jo det är faktiskt sant en standard villa med standard funktioner blir i genomsnitt ett ca 5% billigare med KNX. Därmed faller påståendet är KNX skulle vara dyrt.

Krångligt är det inte heller längre. Titta t ex på ABB-free@home eller Hager easy KNX. När anläggningen är överlämnad kan kunden till och med lägga till egna scenarion och funktioner utan att behöva koppla om en enda tråd. Elrätt ska det vara! Trådlös kommunikation är också ett alternativ med KNX.

Elina jag skulle gärna läsa fler artiklar i detta ämne framöver. Är övertygad om att både ABB, Hager och alla dom andra som vill sälja dessa produkter gärna skulle hjälpa till med material till fler artiklar. Intressant för den breda skaran av besökare här på byggahus.se skulle kanske vara ett besök hos en familj som byggt ett smart hem utan att vara särskilt insnöade på ämnet. Inte förrän vi i elbranschen kan förklara för den genomsnittliga konsumenten varför det är så bra med KNX kommer systemen att rullas ut på bred front.

Hoppas på mera läsvärt framöver.
 
?
Hemautomation: en lösning som söker sitt problem.

Bra ingenjörer och tekniker söker att förenkla, sänka kostnader och höja tillförlitiligheten. Detta med "smarta hem" är det rakt motsatta och liknar mest elektroniska Rube Goldberg-maskiner. Med hjälp av signalkablar över hela huset, internetuppkoppling och surfplattor på väggarna ... så kan du tända och släcka taklampan!
 
Nej tack. För hur smart är det på en skala att sätta på ugnen utan att ha uppsikt över den? Väldigt många bränder i hem startar just på grund av den, jag vaknade själv av en brand pga av ett elfel i min ugn, tänk då om jag inte ens varit hemma.
Sedan behöver vi människor verkligen inte bli latare och heller inte mer beroende av teknik som kräver el.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Nej tack. För hur smart är det på en skala att sätta på ugnen utan att ha uppsikt över den? Väldigt många bränder i hem startar just på grund av den, jag vaknade själv av en brand pga av ett elfel i min ugn, tänk då om jag inte ens varit hemma.
Sedan behöver vi människor verkligen inte bli latare och heller inte mer beroende av teknik som kräver el.
Har man sin ugn uppkopplad så har man troligtvis även sitt brandlarm uppkopplat och ev. vidarekopplat till larmcentral. Att det börjar brinna i ugnar får nog ändå anses tillhöra ovanligheterna.
 
------- skrev:
Hemautomation: en lösning som söker sitt problem.

Bra ingenjörer och tekniker söker att förenkla, sänka kostnader och höja tillförlitiligheten. Detta med "smarta hem" är det rakt motsatta och liknar mest elektroniska Rube Goldberg-maskiner. Med hjälp av signalkablar över hela huset, internetuppkoppling och surfplattor på väggarna ... så kan du tända och släcka taklampan!
Håller med. Själv tycker jag också det är häftigt och intressant men som min far alltid brukar säga: "vad ska du ha det till". Att kunna tända och sänka belysning från TV-soffa, tidsställa motorvärmare, låta utebelysning gå igång på skymning eller rörelsesensorer är en sak. Fast det mesta av detta kan man göra med stand alone komponenter från Jula. Styrning av värme i hus är iofs en viktig faktor men då pratar vi ju snarare om reglersystem och att känna sitt hus.

Bra skrivet!

falkn skrev:
Har man sin ugn uppkopplad så har man troligtvis även sitt brandlarm uppkopplat och ev. vidarekopplat till larmcentral. Att det börjar brinna i ugnar får nog ändå anses tillhöra ovanligheterna.
Vadå har man inte IP kamera då? ;)
 
------- skrev:
Hemautomation: en lösning som söker sitt problem.

Bra ingenjörer och tekniker söker att förenkla, sänka kostnader och höja tillförlitiligheten. Detta med "smarta hem" är det rakt motsatta och liknar mest elektroniska Rube Goldberg-maskiner. Med hjälp av signalkablar över hela huset, internetuppkoppling och surfplattor på väggarna ... så kan du tända och släcka taklampan!
Jag håller inte alls med i ditt påstående ovan. Att förenkla gör man ju så vida man pratar om samma funktioner och kvalitetsnivå. Nu handlar det ju dock om en hel annan funktion i hemmen. Det förenklar ju onekligen för användaren att kunna styra allt i hela hemmet från en enhet istället för att behöva springa runt och släcka varenda lampa separat.

Pratat man sedan inom de smarta-hem systemen så tycker jag tveklöst att det verkar som att det både har förenklats och blivit mer tillförlitligt de senaste åren.
 
Lime113 skrev:
Håller med. Själv tycker jag också det är häftigt och intressant men som min far alltid brukar säga: "vad ska du ha det till". Att kunna tända och sänka belysning från TV-soffa, tidsställa motorvärmare, låta utebelysning gå igång på skymning eller rörelsesensorer är en sak. Fast det mesta av detta kan man göra med stand alone komponenter från Jula. Styrning av värme i hus är iofs en viktig faktor men då pratar vi ju snarare om reglersystem och att känna sitt hus.

Bra skrivet!



Vadå har man inte IP kamera då? ;)
Jo, troligtvis.
 
falkn skrev:
Har man sin ugn uppkopplad så har man troligtvis även sitt brandlarm uppkopplat och ev. vidarekopplat till larmcentral. Att det börjar brinna i ugnar får nog ändå anses tillhöra ovanligheterna.
Hur hjälper det när utryckningstiden är 35 minuter om inte mer? Alla bor inte nästgårds till brandstationen med brandmän på heltid, stora delar av Sverige har en utryckningstid på en timma eller mer.
Vet du hur mycket en brand accelererar på 35 minuter?
 
MissAnpassad skrev:
Hur hjälper det när utryckningstiden är 35 minuter om inte mer? Alla bor inte nästgårds till brandstationen med brandmän på heltid, stora delar av Sverige har en utryckningstid på en timma eller mer.
Vet du hur mycket en brand accelererar på 35 minuter?
Jajaja.. Det är ingen som tvingar dig att köra din ugn när du inte är hemma. Dock kvarstår jag vid att det inte är större risk att få elfel i just än ugn kontra någon annan apparat med samma effekt.

Lämnar du inte hemmet när du kör tvättmaskin och torktumlare heller då? Jag menar med det argumentet kan du knappt lämna hemmet alls utan att dra ur huvudsäkringen...
 
falkn skrev:
Jajaja.. Det är ingen som tvingar dig att köra din ugn när du inte är hemma. Dock kvarstår jag vid att det inte är större risk att få elfel i just än ugn kontra någon annan apparat med samma effekt.
Nu bryr jag ju mig inte enbart om mig själv, utan även om andra människor samt djur.

falkn skrev:
Lämnar du inte hemmet när du kör tvättmaskin och torktumlare heller då? Jag menar med det argumentet kan du knappt lämna hemmet alls utan att dra ur huvudsäkringen...
Nej, jag tvättar bara när jag kan hålla koll, det är ganska så korkat att gå ifrån det. Och ja, jag drar ur allt, jag har nämligen lärt mig min läxa. Det var en dyrköpt läxa, men tack och lov dog ingen, men jag har exempelvis inga bilder kvar på mig själv under mina första 30 år, de gick upp i rök, bokstavligen.
 
MissAnpassad skrev:
Nu bryr jag ju mig inte enbart om mig själv, utan även om andra människor samt djur.


Nej, jag tvättar bara när jag kan hålla koll, det är ganska så korkat att gå ifrån det. Och ja, jag drar ur allt, jag har nämligen lärt mig min läxa. Det var en dyrköpt läxa, men tack och lov dog ingen, men jag har exempelvis inga bilder kvar på mig själv under mina första 30 år, de gick upp i rök, bokstavligen.
Ja, har man tid att gå och passa tvättmaskinen så...

Själv programmerar vi både tvätt och tork så torken är klar när vi kommer hem från jobbet (kombimaskin). Jag förstår att du har annat synsätt på tillvaron, men med den logiken bör man ju även avråda folk från att köra bil eller gå över gatan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.