Hej!

VI projekterar nybygge och funderar på vad vi bör göra för att spara eller kunna spara så mycket hushållsel som möjligt. Tex att stänga av all onödig el med en knapp när man säger gonatt eller går till jobbet. Att visa elförbrukning kan också vara en bra grej. Det finns säkert massor av annat också. Jag har inte koll på det här området så jag tar emot alla tips!

Vilka system fins? Vad kostar de? Vad ger de för möjligheter? Hur mcyket sparar man?
 
Energibesparingen blir liten, i det närmaste betydelselös. Vill man spara el ska man inte tex ha tv påslagen om man inte tittar, koka vatten på spisen som man inte använder, samt ha hushållsmaskiner som utnyttjar energin effektivt.
Vill man ha ett "smart" hus är KNX ett bra sätt, http://www.schneider-electric.se/si.../elinstallation/hem-fastighetsautomation.page
Det kostar ca 30 % mer än ett "vanligt" hus, men det beror på hur mycket "finesser" man vill ha.
 
Det är mer funktioner och finesser man ska fundera på när det gäller "smarta" installationer. Nån vidare märkbar energibesparing kan man inte göra med detta i ett enfamiljhus.

Isolering, uppvärmning, vitvaror och val av ljuskällor är väl det som påverkar mest
 
Mmm, det är lätt att det blir teknisk julgran med smarta system. Har funderat om det går att dra all el utom ftx kyl och frys via en hemma/borta-strömbrytare för att enkelt kunna stänga av rubbet när man sover eller när man är borta. Man kanske får undanta några apparater. Ett enkelt men smart system kanske vore det bästa?
 
Jag tycker som elmont att du ska undersöka KNX

En väl planerad KNX-anläggning är nog det mest flexibla man kan bygga

Men visst det går att göra med några Kontaktorer och en knapp vid dörren också, men då är det stopp där sen
 
Och sedan flyttar du på videon och vill helt plötsligt inte att det uttaget ska stängas av så att den tappar minnet. Jag har monterat "bortabrytare" i nått hus (trots min avrådan) och dom används inte som det var tänkt. Så mitt råd är ska man ha möjlighet till att stänga av vissa saker ska man löpa linan ut och installera ett "riktigt" system. Gör man inte det är risken stor att man lägger pengar på nått man inte använder.
Projekterar man ett hus som kostar en par mille så är kostnaden för elinstallation inte så betungande kanske 5 - 7 % av totalkostnaden, fördyringen med ett KNX är i storleksordningen 0,5 - 1 % av totalkostnaden.
 
Ok, hela elinstallationen är beräknad till runt 100 kkr enligt hustillverkarens standard. Är det ca 30 kkr extra med KNX? Vad installerar jag då? Någon slags centralenhet som jag ansluter till datorn och där jag kan ställa in hur alla knappar och uttag styrs? Timerfunktioner? Annat?

30 kkr lär ta rätt lång tid att spara in. Säg att vi har 6000 kWh/år i hushållsel som standard. Hur mycket är rimligt att vi sparar, 1000 kWh/år?
 
Jag har ingen erfarenhet av dylika system, men har ändå en motfråga. Vilka apparater är det du vill stänga av när du sover eller inte är hemma? När det gäller nyare apparater så har de en ganska låg standbyförbrukning när de inte gör någonting.

En annan fråga är vad systemet du eventuellt installerar har för egenförbrukning. Jag tror att oavsett vad man har för utrustning hemma så är det i slutändan man själv och hur noga man är som avgör hur mycket el man förbrukar. Därför är det svårt att tala om hur mycket du kan spara med systemet du vill ha. Att spara el är alltid bra, men jag skulle inte vänta mig att spara pengar på att köpa KNX-prylar.

Erik
 
Jag erkänner att jag kan knappt något alls om KNX, men om jag fattat rätt så är det lågspänningskablar till alla "knappar". Därmed borde det vara så att det är helt lagligt att själv göra den delen av installationen. Det blir kanske ingen större besparing och elektrikern är kanske inte sugen på att dela upp jobbet på det sättet, men det kan kanske vara en idé om ni vill spara på själva installationskostnaden.

Vad gäller att spara energi vid nybygge så skulle jag nog försökt sikta på tvättmaskin och diskmaskin som har separata ingångar för varmvatten och kallvatten. Varje källa till varmvatten som kostar mindre än el är då en besparing. Detta är såklart en usel idé om ni har tänkt att köra en vanlig el-varmvattenberedare för varmvattnet. Med ett system med acktank + solvärme så blir det däremot bara strömmen till motorer å sånt i tvätt/diskmaskin som kostar på sommaren.
 
Man installerar knappast ett KNX för att primärt tjäna pengar på det hela. Som tidigare nämnts så beror investeringskostnaden på hur mycket lull-lull du vill ha, jag skulle nog vilja säga att det utan problem också kan bli dubbelt så dyrt som en traditionell installation.
Möjligen ökar huset i värde den dagen du skall sälja.

Men om man uppskattar finesser och smidiga funktioner så tycker jag det är helt rätt. Tänk att koppla ihop larmet med ytterdörren och belysningen. När du går hemifrån så trycker man bara in en kod, eller ännu enklare trycker på "Lås-larma-släck" knappen innanför ytterdörren innan man går ut och så larmas huset, all belysning som man vill släcka släcks, samt ytterdörren låses elektroniskt när den stängs.

Eller knappen "Tänd-all-mysbelysning-i-vardagsrummet" liksom såklart "Släck allting, jag skall sova nu". Det drar knappast mindre ström än att själv gå runt och släcka alla lampor dock.
 
yxis>Det borde för ett fåtal eller en del hemmapulare vara framkomligt ändå, en guide för KNX hade varit mycket intressant.

/Kent
 
Det är små pengar man kan spara genom att dra slingan som går mellan knapparna, det handlar inte om många timmars arbete. Dessutom är det ganska säkert att elektrikern blir irriterad om en hempulare ska dra ledningarna och kommer och frågar om allt möjligt i tid och otid, han blir ju rätt hindrad i "sitt" arbete. Vad dom flesta inte förstår att det oftast tar lika lång tid om man får "hjälp" av en amatör som om man i lugn och ro får göra det själv. Det finns en orsak till att det är rätt svårt att få ut praktikanter på arbetsplatser, man blir mer hindrad än hjälpt. Det är särskilt tydligt där folk jobbar på ackord.
 
Niklas_1 skrev:
Ok, hela elinstallationen är beräknad till runt 100 kkr enligt hustillverkarens standard. Är det ca 30 kkr extra med KNX? Vad installerar jag då? Någon slags centralenhet som jag ansluter till datorn och där jag kan ställa in hur alla knappar och uttag styrs? Timerfunktioner? Annat?

30 kkr lär ta rätt lång tid att spara in. Säg att vi har 6000 kWh/år i hushållsel som standard. Hur mycket är rimligt att vi sparar, 1000 kWh/år?
Hur lång tid tar det att "spara in" den övriga elinstallationen eller tex tapeterna?
:)

Det är fel sätt att se det på.

Man installerar ett smarthouse system mest för bekvämlighetens skull. "Borta/hemma" läge är rätt fränt och smidigt. Samt när det är dags att ändra installationen eller göra olika belysningssenarion.

Andra gillar iden med att styra huset via Internet.

Man slipper bekymret "Drog du ur kaffebryggaren/strykjärnet" osv.

Det mesta går att fixa.

Skall du bygga hus i närheten av Karlstad så hjälper jag dig gärna.

Det finns andra system än KNX också.
 
Redigerat:
För att inte tala om kaklet, klinkern, burspråken, ryggåstaket, bubbelkaret, bastun mm mm
 
Du kommer aldrig att spara in en "smart" elinstallation med minskad elförbrukning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.