I mitt gästrum har jag vattenburen golvvärme. Den styrs från en central som sitter upphängd på väggen, en lite större installation som hämtar ström från en vanlig stickkontakt. Just nu har jag en vanlig stickkontaktstimer som slår på och av, men jag skulle gärna sätta in en smart brytare. Min fråga är vilken maxlast jag behöver ha på brytaren? Det står att maxeffekten på golvvärmen är 4.5 kW men den "dumma" timern ska ha en maxlast på 3,5 kW och den har klarat sig hittills. Är maxlast samma mått som effekt eller är det nån skillnad mellan dem? Har timern klarat sig bara för att golvvärmen inte gått på fullt blås?

Frågar mest för att jag inte vill köpa en dyrare smart plug som jag blåser sönder direkt.
 
Vad är det för värde på säkringen som matar eluttaget? Om det är 10 A på säkringen så är ”maxlasten” på uttaget 2300 W. Är det 16 A så blir det 3680 W. Blir svårt att få ut 4,5 kW via en stickkontakt.
 
  • Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
Vanliga stickproppar får bara användas upp till 16 A. Om det verkligen är så att värmen drar 4,5 kW är det ett ganska allvarligt hempul som kan börja brinna när som helst.
Min gissning är att golvvärmen drar betydligt mindre än så. Bilder på grejerna?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vattenburen golvvärme, hur värms vattnet? Har du en egen elpatron i rummet eller värms det centralt? Det du kallar central kanske endast innehåller cirkulationspump samt någon ventil och drar då nästan inget...
 
  • Gilla
Amatör 123! och 1 till
  • Laddar…
B
4.5kW borde absolut vara fast anslutet, det är ju 20 ampere? Känns som dina huvudsäkringar borde vara lite i fara om detta är en fas?

Fast anslutning i en liten apparatlåda eller normkapsling. I normkapslingen skulle jag satt en shelly, som drar en kontaktor. Vilken modell på shelly som krävs beror på om du ska styra on/off med eller utan mätningen av den energi som anläggningen förbrukar.

Det är nog läge att ta hjälp av en elektriker, de här lite högre lasterna är där risken för varmgång är som störst. Att den inte är fast ansluten redan nu gör ju att man funderar på om det finns fler fel i anläggningen, t.ex..kabeldimension m.m.
 
Om det sitter en liten elpanna är den troligen kopplad för 230V 1,5kW. 4,5kW får man vid trefas 400V
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Bilder bifogas på installationen. Installatören har inte kryssat för på kåpan vilken effekt som är installerad, men då gissar jag att att det måste handla om 1,5 kW som @alm82 var inne på, eftersom allt annat går på 400 v? Ska försöka reda ut vilken säkring den går på.
 
  • Värmepanna med mätare, rör och expansionskärl för uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkopplingsschema för uppvärmningspanna med instruktioner och olika anslutningsalternativ. Vit bakgrund, teknisk dokumentation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du styr ju bara manöverspänningen, inte värmen med timern.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du styr ju bara manöverspänningen, inte värmen med timern.
Går elpatronen på annan el, menar du? Jag tycker det verkar som att hela anläggningen stängs av när jag drar ut kontakten.
 
JDB83 Joakim Broman skrev:
Går elpatronen på annan el, menar du? Jag tycker det verkar som att hela anläggningen stängs av när jag drar ut kontakten.
Elpatronen går via en kontaktor som inte får ström när manövern bryts, därmed bryts även elpatronen.
 
I det här fallet matas ju hela elpannan av stickproppen och är med största sannolikhet kopplad för enfas 230v 1.5kw vilket borde räcka fint när det endast handlar om ett rum.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Elpatronen går via en kontaktor som inte får ström när manövern bryts, därmed bryts även elpatronen.
Ja
alm82 alm82 skrev:
I det här fallet matas ju hela elpannan av stickproppen och är med största sannolikhet kopplad för enfas 230v 1.5kw vilket borde räcka fint när det endast handlar om ett rum.
Tack. Då återstår bara frågan varför den smart plug som jag hade tidigare pajade. Jag trodde att det var för att effekten blev för hög men den ska klara 2300 W.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du styr ju bara manöverspänningen, inte värmen med timern.
Hur kommer du fram till den slutsatsen? Jag kan inte se någon ytterligare matning till pannan än sladden med stickpropp, så den är med största sannolikhet kopplad för 230 V/1,5 kW. Mer effekt än så känns onödigt för ett enda rum.

Två på bollen som vanligt...
 
JDB83 Joakim Broman skrev:
Tack. Då återstår bara frågan varför den smart plug som jag hade tidigare pajade. Jag trodde att det var för att effekten blev för hög men den ska klara 2300 W.
Vad var det för plugg som gick sönder?
Vill du vara snäll mot pluggen så finns det en ingång på pannan för extern blockering man kan använda istället för att bryta matningsspänningen.
 
  • Gilla
JDB83
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad var det för plugg som gick sönder?
Vill du vara snäll mot pluggen så finns det en ingång på pannan för extern blockering man kan använda istället för att bryta matningsspänningen.
Det var en sån här:
https://www.m.nu/rela-zigbee/aqara-plug-in-rela-smart-plug

Aha, hur ska jag göra för att använda den blockeringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.