Hej!

Jag har läst och sökt mycket om Smållandsvillan på forumet. Har nu under de senaste 3-4 månader plöjt igenom leverans specifikationer från olika hus tillverkare. Har inte riktigt lyckats förstå vad som är sämre med en SMV än andra likvärdig hus som många påstår här på forumet. Det slängs mycket som sämre grund, sämre väggar, sämre fönster. Vad är sämre? Utseende, funktion eller vad? Så ni som vet bättre ge mig en teknisk förklaring till vad som är sämre med SMV än te.x. LB och Ekefors hus när man pratar 1,5 plans villa på ca 160 m2!

//Calle
 
Flyttade själv in i ett villa Kalmar för snart ett år sen och är mycket nöjd.
SMV använder tex fönster från Elitfönster, ytterdörrar från Bordörren, innerdörrar från Dooria, takpannor från Benders osv.. Dvs inga dåliga produkter. Det SMV har gjort för att bygga billigt är att begränsa valmöjligheterna hårt, du kan tex bara välja på två olika modeller på ytterdörr, kökslayouten går inte att ändra, bara inom vissa förbestämda delar osv... Detta gör att man får en minskad hantering av tillval, ändrade ritningar osv. = lägre omkostnader.
Köper du dessa begränsningar funkar SMV. Vill du däremot sätt ett 'personlig' prägel på allt är SMV fel val.
 
Nu vet inte jag exakt hur LB-hus och Ekefors bygger men Smålandsvillans krypgrund är ju allmänt betraktat som en sämre lösning (mer av en riskkonstruktion med tanke på fukt) än en platta på mark. Du får inte heller golvvärme utan det blir radiatorer, vilka jag personligen tycker kan vara skönt att slippa i ett modernt hus (i markplan).

Hur ytterväggen är konstruerad bör vara en enkel sak att jämföra i respektive LD men jag tror inte att det är någon större skillnad. Titta också på innerväggar. Är det bara gips eller är det en träskiva innanför? Är innerväggarna isolerade?
 
Redigerat:
ginnfilt skrev:
Nu vet inte jag exakt hur LB-hus och Ekefors bygger men Smålandsvillans krypgrund är ju allmänt betraktat som en sämre lösning (mer av en riskkonstruktion med tanke på fukt) än en platta på mark. Du får inte heller golvvärme utan det blir radiatorer, vilka jag personligen tycker kan vara skönt att slippa i ett modernt hus (i markplan).

Hur ytterväggen är konstruerad bör vara en enkel sak att jämföra i respektive LD men jag tror inte att det är någon större skillnad. Titta också på innerväggar. Är det bara gips eller är det en träskiva innanför? Är innerväggarna isolerade?
Hej

När det gäller grunden så är det en isolerad varmgrund med undertryck. Som jag har förstått det kan man även få fuktproblem med vattensjuka betongplattor. Där fukten via kapillärverkan sugs upp i betongplatan.

Sedan kan man väl alltid diskutera raditorer vs golvvärme men energimässigt är ju radiatorer effektivare än golvvärme. Jämför man slutpriser på 90-tals hus med eller utan golvvärme så verkar man inte kunna se någon direkt prisskillnad utan fastighetens läge verkar avgör mer.
Ytterväggarna så har alla i princip samma konstruktion. Några verkar ha lagt in två lager isolering istället för ett för att minska konvektionen. Men samtliga ligger på 250 till 300mm isolering i väggarna.

Angående innervägarna är det både metalreglar med isolering till oisolerade med träreglar. Nästan samtliga har bara 13mm gips utan isolering. Några erbjuder sig att kunna ”fixa” isolering. Ur ett ljud perspektiv sägs dubbla gipsskivor göra mer än att isolering mellan två enkla skivor!


//Calle
 
  • Gilla
CIW
  • Laddar…
Det jag tycker blir lite lurigt med Smålandsvillan är att det är lätt (?) att lockas av ett lågt pris och sedan närmar man sig fort närliggande konkurrenter i pris när man gör en del tillval som för många blir självklara.

Saxat från en annan tråd: "De tillval vi gjorde var bla,garage, braskamin, fönster i gavlarna, tak-kupa, trappa, annat golv, tvättmaskin och torktumlare." Detta kostar 200.000 kronor och då är övervåningen oindredd.

Mitt råd är att noga undersöka vad man får för pengarna, vad man vill ha, och var konkurrenterna erbjuder. Men så gör f-h-vis de flesta och uppenbarligen säljer Smålandsvillan en massa hus så nåt gör de förmodligen helt rätt.
 
ginnfilt skrev:
Det jag tycker blir lite lurigt med Smålandsvillan är att det är lätt (?) att lockas av ett lågt pris och sedan närmar man sig fort närliggande konkurrenter i pris när man gör en del tillval som för många blir självklara.

Saxat från en annan tråd: "De tillval vi gjorde var bla,garage, braskamin, fönster i gavlarna, tak-kupa, trappa, annat golv, tvättmaskin och torktumlare." Detta kostar 200.000 kronor och då är övervåningen oindredd.

Mitt råd är att noga undersöka vad man får för pengarna, vad man vill ha, och var konkurrenterna erbjuder. Men så gör f-h-vis de flesta och uppenbarligen säljer Smålandsvillan en massa hus så nåt gör de förmodligen helt rätt.
Hej!

Dom flest i den här klassen verkar bara variera vad som är standard och när man i slutändan har "konfigurerat" så likt som möjligt så skiljer det oftast inget eller mycket lite.

Personligen tycker jag att SMV har riktigt bara grund standard med Vedum kök och badrums grejer. Lägger man till att standrad är 45 graders tak på 1,5 plans och 255 cm i tak höjd på nedervåningen. Då har man lämnat 95% av övriga tillverkare bakom sig i kalkylen. Hus i samma storlek med färdig övervåning ligger priset nästan alltid plus 250 till 300 kkr.

//Calle
 
Smv kör väl plastmatta i våtitrymmen istf kakel & klinkerbland annat.
 
Hej

Som standard är det Tarkett plastmatta. För ca 9000 får du okaklat men förberett för klinker med tätskikt från Tarkett då ingår golv värme med. För ca 45 000 extra helt kaklat.

Bara för att andra har det "standrad" i sina specar så betalar du för det ändå, man har bara sparat på ett annat stället.

Själv kommer jag troligen köpa förbered och låta en lokal kille kakla det för en betydligt lägre summa.

//Calle
 
Hej Calle

Ni tycks såld på Smålandsvillan med tanke på hur mycket bra du skriver om dem. Låt mig sammanfatta min granskning. Jämförelsen du gör bör innefatta bolagsekonomi, konstruktion, referensprojekt, kvalité och pris.

Ekonomin för SMV är i dagsläget bland de bättre av de 15 bolag som jag granskat sedan 2001. Tror även på deras koncept i en lägre konjunktur vi befinner oss i. Vidare kan nämnas att du i regel alltid får vad du betalar för. Som ni nämner så är en låst linjeproduktion med mindre valmöjligheter en anledning till SMV's priser. Ska dock tillägga att det finns andra lika eller bättre mående bolag att välja idag.

Vad det gäller konstruktion skulle jag tveklöst önska att ett nytt hus 2012 har låga U-värden i alla riktningar, dvs. tak, grund, yttervägg och fönster. Huset ska vara tätt mot fukt dvs bra tätskikt i tak och ytterväggar. Ett bra och tätt tak innebär råspont, bra takpapper och takpannor av bättre kvalité. Detta enligt mig och de firmor vars affärsidé är att renovera tak som jag kontaktat. Isolering i tak får gärna vara kring 500 mm, dock beroende av takkonstruktion så som ryggåstak mm. Yttervägg bör vara kring 300 mm isolering och flera skikt för lågt U-värde men även för att minimera risk för köldbryggor. Tre-skikt är att rekommendera. Grund ska vara 300 mm Iso och platta på mark. Ska inte uttala mig om SMV grund då jag inte är tillräckligt påläst, men, kontrollera vilken grund som är "djupast" och därmed kräver mer sprängning och schakt. I min kalkyl blev det skillnad. Fönster ska ha U-värde om 1,0 eller lägre och inget annat. Kan personligen tycka att takfötter även kan vara klädda då det i Sverige har en förmåga att snöa och regna från alla håll samtidigt. Gällande innerväggar så instämmer jag att extra gips alt. spånskiva gör skillnad för ljud. Dock kan jag inte förstå varför man "snålar" med isolering som standard.

Sedan får du givetvis lägga den tid du vill på att jämföra allt från vattenblandare till vitvaror och sanitet. Mycket här är smaksak men kan göra ett par tiotal tusen fort. Allt från induktionshäll eller ej osv.

Du väljer och prioriterar som ni vill men jag ger dig rådet att skapa samma hus från de du jämför mellan innan du är övertygad.

Min bedömning är att SMV unikt erbjuder en mycket lägre utgångsstandard än andra leverantörer vilket öppnar upp möjligheter för fler målgrupper vilket är briljant.

Min slutliga bedömning utifrån ovan nämnda krav var att andra leverantörer med högre utgångsstandard landade på likvärdigt slutpris som SMV.

Glöm inte att besöka hus från de du väljer mellan. Min lärdom från SMV var att vissa av deras dörrposter hade extremt breda karmar pga. att de för samman de olika fabriserade modulerna.

(Gällande U-värden så har Boverket gjort tabeller där man kan följa deras rekommendationer på värde kontra antal mm isolering).

Lycka till!
 
  • Gilla
ginnfilt och 1 till
  • Laddar…
Hej

Tack för dit utförliga inlägg och bekräftelse av vad jag i mångt och mycket redan har listat ut själv genom samtal med olika säljare. Har vänt och vridit på det och jämfört flera hustillverkare och som du skriver börjar SMV lägre. Dock ser jag det som positivt i mitt fall då jag kommer göra mycket själv och på det viset hålla ned min total kostnad.

Fönstren som jag väljer till är Elit Comfort Pro med U-värde bättre än 1 och SMV har lovat <90 kWh/m2 med dessa.

I taket på övervåningen kommer jag sätt isolering enligt 2 lagers lösning med 300 + 70 med korslagt bjälklager.

Takfotten är faktiskt numera även klädd på SMV.


Där jag ska bygga kostar idag en orenoverade 1 1/2 plans 70-tals villa ca 2,5 mkr, Nu får jag en produktionskostnad med en SMV på ca 2,6 med garage och övervåning klar. Bra eller dåligt men för mig är det bättre än att behöva renovera sönder sig över de närmsta 10 åren..

//Calle
 
Och inte att förglömma, en troligt mycket lägre driftkostnad. Vad jag vet så ser inte något ut att förändra den genomgående trenden av ökat elpris på Nord Pool Spot.

Nord Pool Spot: http://www.nordpoolspot.com/
 
Lite offtopic, men var ska du bygga?

Tycker Ekeforshus har bra priser och är väldigt flexibla av jag märkt hittils iaf.
 
Som jag ser det så är den enskilt största nackdelen med Smålandsvillan deras grund. Oavsett om den är en riskkonstruktion eller inte så kan man aldrig komma ifrån att det inte är en riktig platta på mark.
När det gäller materialval så går det mesta att uppgradera i efterhand om/när man vill/har råd, men grunden är svårare att göra något åt.
För mig är inte största fördelen med ingjuten golvvärme att jag slipper radiatorer utan den stora komfothöjning som det leder till.

Jag personligen skulle aldrig bygga ett nytt hus utan platta på mark, det känns lika självklart som råspont på taken. Men jag är väl kanske gammalmodig av mig :)
 
Hej!

Jag ska bygga i Växjö på en kommunal tomt. Med Ekeforshus så är det bara Ekonomen 156 som kommer nära i pris med en totalentreprenad vilket det i mitt fall handlar om. Jag ska göra målning och en del innerarbete själv men i praktiken är det totalentreprenad jag har köpt från SMV. Jag har ett relativt tidskrävande jobb och har inte tiden att behöva jaga och följa upp. Har talat med flera som byggt SMV i Växjö och det har på entreprenaden aldrig varit strul. Jag strök Ekefors rätt fort på grund av priset men det är finna hus och man mycket har större frihet med valen m.m. men man får betal för det.

//Calle
 
Gabbe1 skrev:
Som jag ser det så är den enskilt största nackdelen med Smålandsvillan deras grund. Oavsett om den är en riskkonstruktion eller inte så kan man aldrig komma ifrån att det inte är en riktig platta på mark.
När det gäller materialval så går det mesta att uppgradera i efterhand om/när man vill/har råd, men grunden är svårare att göra något åt.
För mig är inte största fördelen med ingjuten golvvärme att jag slipper radiatorer utan den stora komfothöjning som det leder till.

Jag personligen skulle aldrig bygga ett nytt hus utan platta på mark, det känns lika självklart som råspont på taken. Men jag är väl kanske gammalmodig av mig :)
Hej!

Du hittar inte många hustillverkare som lägger råspont på taket idag. ;)

När det gäller grunden är det en Cellplast direkt grund som är isolerad mot mark och utvändig betong vilket innebär att man inte har några ytor där kondens kan bildas. Genom att ha under tryck med hjälp av en temperaturstyrd fläkt så kan man hålla stabil temperatur och luftfuktighet. Man drar helt enkelt lite värme från huset ner i grunden för att få det att fungera. Personligen känns en grund lösning som man kan inspektera säker. Ser man till 70 och 80-tals och även 90-tals byggen så finns problemhus med betongplatta som har fukt problem. Vad som är rätt och fel går nog inte säga! Golvvärme är trevligt och har det idag i min lägenhet men kan tyvärr inte klass det som en nödvändighet i ett hus.

//Calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.