Apropå mowers-magic-box som Robbalove länkade till, så har jag kollat lite på den:

Det ser ut som om den bara gör att man kan ha två helt separata begränsningar&guide (som måste överlappa varandra där laddstationen står). Sen kan man med hjälp av en timer styra vilken av de två som skall vara aktiv. den löser alltså inte mitt problem.

Skall jag vara lite elak skulle jag vilja påstå att den magiska boxen i princip bara innehåller ett (eller två) relä på ett kretskort med kopplingsplintar?
 
Nu har den fått gå i några dagar. Och 2-4 gånger per dag är den ute i passagen och "klipper", det brukar ta allt mellan någon minut upp till tjugo minuter innan dan hittar ut igen :(

Jag skall prova lite med att ändra trädgårdsform (Öppen/normal/komplex) och se om det hjälper.

På några tyska forum (http://www.roboter-forum.com/showthread.php?8541-Automower-320-Tunnelschaltung/page1) har jag hittat en lösning som verkar fungera, de kallar det för tunnelschaltung "tunnelkoppling".

Det är en lång tråd på tyska, men jag kan sammanfatta:
Man lägger en extratråd som "stänger" ingångarna till passagen. Och så har man ett relä som växlar mellan extra-tråden och den normala begränsningslingan, se bifogad skiss Skiss över trädgård med grön begränsningstråd, blå guidetråd, röd tunnelkopplingstråd och ett relä vid laddstationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det trixiga är hur man skall styra relät, det skall ju koppla in gröna begränsningskabeln när klipparen skall ut till området två och när den skall tillbaks för att ladda. Övrig tid skall den röda tunnelkabeln vara inkopplad.

I det tyska forumet använder de ett fjärrstyrt relä (typ ett sånt här).
Det styrs av att när klippmotorn går så är tunnelkopplingen på, annars är den vanliga slingan på.
Men då måste man in i klippare och rota, så då är det väl risk att man förstör garantin.
Så jag skall prova ett annat sätt, jag sätter en brytare på laddstationen som styr en timer. Så att när klipparen lämnar laddaren är passagen öppen i typ tre minuter, sen stänger den i ungefär en timma (eller hur långe den nu klipper på en laddning), då öppnar den igen.

Har beställt prylar från Ebay, återkommer när jag har testat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Man kan inte bara göra själva ingångarna till passagen smalare. Så ingången blir mindre med passagen är bredare på mitten. Så man gör en liten kil in av begränsningskabel. Men bara så den precis kommer förbi när den förljer guiden.
 
Jag har provat det också, men den känner av begränsningskabeln även när den följer guiden. Så det blir väldigt känslig att den exakt prickar det lilla hålet.
 
perandersin skrev:
Jag har provat det också, men den känner av begränsningskabeln även när den följer guiden. Så det blir väldigt känslig att den exakt prickar det lilla hålet.
Ok. Synd. Var bara en idé ifrån min sida. Inget jag testat själv innan. Men då vet jag att det inte fungerar.
 
Lite uppdatering!

Jag har kört ett tag nu med brytare och timer, och det funkar rätt bra :)

På laddstationen har jag satt en "gränslägesbrytare" som startar en timer när klipparen lämnar laddstationen. Efter två minuter drar den ett relä som kopplar över från grön till röd slinga. Och efter ytterligare 70 minuter kopplar den tillbaks till grön slinga. Det tar ca 1,5 minut för klipparen att gå från laddstationen till yta 2, och den klipper i ungefär 80 minuter innan den vill tillbaks och ladda.
Detta funkar bra, men för att ta hand om vad som händer ifall den ger sej ut 10 minuter innan klipparens schema säger att den skall sluta klippa, så har jag kompletterat med ytterligare en timer som stänger av strömmen till mitt relä-system vid samma tid som schemat säger stopp. Detta innebär att jag inte kan ha olika klipptider på olika dagar, men det gör inget tycker jag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P perandersin skrev:
Lite uppdatering!

Jag har kört ett tag nu med brytare och timer, och det funkar rätt bra :)

På laddstationen har jag satt en "gränslägesbrytare" som startar en timer när klipparen lämnar laddstationen. Efter två minuter drar den ett relä som kopplar över från grön till röd slinga. Och efter ytterligare 70 minuter kopplar den tillbaks till grön slinga. Det tar ca 1,5 minut för klipparen att gå från laddstationen till yta 2, och den klipper i ungefär 80 minuter innan den vill tillbaks och ladda.
Detta funkar bra, men för att ta hand om vad som händer ifall den ger sej ut 10 minuter innan klipparens schema säger att den skall sluta klippa, så har jag kompletterat med ytterligare en timer som stänger av strömmen till mitt relä-system vid samma tid som schemat säger stopp. Detta innebär att jag inte kan ha olika klipptider på olika dagar, men det gör inget tycker jag.
Hej, fråga , vad har du använt för krets, relä för detta? Vore kul att labba med något sådant
 
  • Gilla
Bombaclatt
  • Laddar…
Är det så himla fel om klipparen skulle åka lite fram och tillbaka. Jag har en redigt bred korridor mellan A och B ytan med ett guidesläpp i A och ett i B och allt blir klippt. En bred korridor både släpper ut klippare ungefär lika ofta som den släpper in.
 
Verkar vara en komplicerad lösning med tidreläer för att koppla om klippytor.
Klipptiden kan varierar beroende på belastning och tillför då en osäkerhetsfaktor till lösningen.

Ang. reläer för omkoppling av slingorna etc så funkar det med vilket relä som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.