Bankerna säljer en produkt. De lever på att tjäna pengar på dig som låntagare. De skiter ett stort stycke ifall du går omkull.
Sen har du helt rätt, det är väldigt många som kommer gå omkull.
Och har du tillräcligt med pengar så javisst spara och casha ett hus om 10 år istället. Men då får du som sagt vänta 10år.
Självklart vill ju bankerna tjäna pengar. Det är ju grunden i all affärsverksamhet.
Lika självklart är det att hustillverkarna vill sälja hus, eftersom de tjänar pengar på varje hus.
Men bankerna har ju också ett ansvar och ett intresse av att se till att folk klarar sina låneåtaganden. För inte kommer bankerna att tjäna pengar på att massor med folk får lämna sina belånade hus.

Av just ovan nämnda anledningar har jag pratat med min kommuns konsumentvägledare om just marginaler och hur stora (eller helst små) lån man kan riskera att dra på sig. Han är ju i alla fall helt opartisk och har ju inget eget vinstintresse i det här projektet.
Han pratade inte om marginaler i de storleksordningarna du pratar om...

Nåja. Framtiden kommer att utvisa hur det blir.
MVH MadMax

 
Säger det igen , räknat ni med att bo kvar om 10år så räkna på om ni klarar av en ränta på 10-12% rörlig.
Räknar du själv med en marginal på 10%?
Den s.k. räntemarknaden är så oerhört mer komplex än vad den var för bara 10 år sedan. Den historiska fakta som man brukar basera prognoser på är sedan EU mm. inte lika mycket "värd" och ger en mycket större avvikelse. Att slänga ur sig procentsatser på en eventuell uppgång är inte speciellt trovärdigt.
På 10 års sikt finns det dessutom fler faktorer som påverkar våra boendekostnader som vi, vanliga dödliga, inte heller rår på förutom räntan. Elskatt, fastighetsskatt etc. Dessutom kan man ju hoppas på en måttlig löneökning under de kommande 10 åren. Faller en lottovinst dessutom in så är ju "saken biff"! ;)
 
Madmax.
"Men bankerna har ju också ett ansvar och ett intresse av att se till att folk klarar sina låneåtaganden. För inte kommer bankerna att tjäna pengar på att massor med folk får lämna sina belånade hus."

General F.
"Bankerna vill få in så mycket pengar som möjligt. De är nog intresserade av att inte alltför många av deras låntagare går omkull för då får de in mindre pengar."

Har ni redan glömt bankkrisen på 90-talet?
 
ParkaKungen skrev:
Har ni redan glömt bankkrisen på 90-talet?
Jag har faktiskt glömt vad jag åt till lunch igår. I stället funderar jag på vad jag ska äta i morgon.
 
djpa.
"Faller en lottovinst dessutom in så är ju "saken biff"!"
För alla oss andra som inte räknar med en lottovinst så borde man nog klara av 10%.

General F.
"Jag har faktiskt glömt vad jag åt till lunch igår. I stället funderar jag på vad jag ska äta i morgon."
Då finns ju risken attt du äter samma som igår fast du tyckte det smakade sk-t.!!!
 
varför skulle bankerna vara intresserade av en ränta som gör att folk får flytta från sina hus ???

jag fattar inte ???

jag fattar däremot att företag som lånar pengar för att köpa terminer, aktier, IT-företag med enbart förluster och annat gojs blir av med krediterna.

jag har även förstått att det europëiska centralbanken och Alan Greenspan som styr räntorna i sverige även om jag gärna skulle vilja att det var annorlunda

tror att det kommer ta mycket länge innnan europa går så bra att räntorna hamnar på 10%

fluktration ska finnas
 
norrlandshus stockholm.

Bankerna lånar ut till den ränta de tjänar pengar på.
 
Vill bara upplysa er om att Handelsbanken/Statshypotek sänkte sina räntor idag ;)

Villkorsperiod Räntesats Senaste förändring
8 år 6,10 % -0,15 % 2004-07-06
5 år 5,30 % -0,15 % 2004-07-06
3 år 4,70 % -0,10 % 2004-07-06
2 år 4,10 % -0,10 % 2004-07-06
1 år 3,65 % +0,10 % 2004-04-15
3 månader 3,35 % +0,00 % 2004-06-30
Rörlig ränta 3,65 % -0,50 % 2004-04-06
 
Idag verkar det som man ska "bo till varje pris"
(helst i rätt stad, område, hus osv.)
detta medför att det kan vara helt ok med boendekostnad på 15000+/mån (detta till dagens räntor!!) men livskvalitet beror ju på annat än boendet oxå, man vill kanske göra annat än att bara bo....

sticker då räntorna så får man ju dra ner på något annat (andrabilen, fjällsemestern el. dyl) och att sänka sin levnasstandard är JOBBIGT.

problemet är kanske att släkt, vänner, arbetskamrater drar upp hela spiralen å då är det nog lätt att ryckas med (kan dom så kan väl vi!)

Tror personligen att många får lida för trissade levnadskostnader en vacker (mulen) dag !!!!
 
Det som skrämmer mig är inte om jag kommer att klara en räntehöjning. Det som skrämmer mig är snarare att många andra inte klarar en låg räntehöjning. När de blir tvungna att sälja kommer villapriserna att dumpas och mångas villavärden att försämras. Bankerna vill ha säkerhet och omvärderar villorna och kräver att ägarna går in med mer pengar. När de inte kan de måste de sälja vilket dumpar priserna ännu mer etc. etc.
Med det sagt så tror jag inte heller att räntorna kommer att chockhöjas. Vi är inte riktigt samma sovjetstat vi varit en gång i tiden.

mvh
David
 
Hej!

Intressanta funderingar, tackar så mycket för det. Blev väll lite klokare. Känns som man inte kan jämföra bakåt i tiden då hus priserna var helt annorlunda.

Det fanns utrymme för högre räntor då när husen kostade mindre. Låter inte troligt att räntorna skulle gå upp till de gamla siffrorna på 10-12% med dagens huspriser.

I så fall måste husen också sjunka i värde först, vilket är tveksamt i en attraktiv region, eller?
 
David skrev:
Det som skrämmer mig är inte om jag kommer att klara en räntehöjning. Det som skrämmer mig är snarare att många andra inte klarar en låg räntehöjning. När de blir tvungna att sälja kommer villapriserna att dumpas och mångas villavärden att försämras. Bankerna vill ha säkerhet och omvärderar villorna och kräver att ägarna går in med mer pengar. När de inte kan de måste de sälja vilket dumpar priserna ännu mer etc. etc.
Med det sagt så tror jag inte heller att räntorna kommer att chockhöjas. Vi är inte riktigt samma sovjetstat vi varit en gång i tiden.  

mvh
David

Fast rent generellt så är väll bostadsbristen redan stor? Bore ju bromsa upp dumpningen av priser.
 
Parkakungen är ett ämne för Nobelpriset i Ekonomi! med en dåres envishet speckulerar han i räntan och säkert utalar han sig om dess uppgång.

En retorisk fråga: Räntan går upp enligt din framtidsinsikt, vad händer med inflationen? Vad händer med lönerna? är allt detta statiskt, bara räntan som rör sig?

Jag håller med Jonas_O, fundera på vad ditt hus är värt när det är klart, hur lätt är det att sälja. Med en god insats och ett hus attraktivt även för andra är den bästa tryggheten.

Att räntan stiger följer löner efter. Inte på kort sikt, men på lång. En sak är dock ALLTID säker, den som vet absolut minst är banken. Det var bankerna som skapade krisen på 90-talet, inte lånarna! Samma sak med aktieidiotin för ett par år sedan. Fin fina tips från din bank om den fantastiska placeringen aktier!

/experten
 
Heh, sammanfattningen är att ingen vet eller kan veta ett dyft om vare sig vart räntan, oljan, aktier, arbetsmarknad etc tar vägen :D

Det sitter hur många experter som helst och spår i detta. Kolla bara historiken... "Ska man binda nu eller vänta?" Vad jag sett hittills är att när ett råd kommer ska man göra tvärtom, av någon anledning verkar de flesta expertråd vara mer fel än rätt.

Om man som vanlig dödlig investerar i ett hus tar man en risk, inget snack om saken. Men, men... livet är fullt av risker.
 
jtpro skrev:
Fast rent generellt så är väll bostadsbristen redan stor? Bore ju bromsa upp dumpningen av priser.
Om jag inte missminner mig var det bostadsbrist även -92. Fast du har rätt: Visst hjälper det till att bromsa upp.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.