A
Biltemas vägguttag har skruvplint, men skruvarna har dålig gänga. Jag skulle inte använda ett sådant uttag att skarva via. Men som skrivet. Använd wago så slipper man att flera vägguttags strömmar går igenom ett och samma uttag (om man skarvar på uttaget).
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Uttaget på bilden är av märket Merten. Företaget ägs och marknadsförs numera av Schneider Electrics. Det är ett tyskt kvalitetsmärke och det blir inte sämre bara för att de är OEM till Biltema. Jag håller med Bo här. Det ser mer ut som slarv vid installation.
Det var "slarv vid installation" som jag också misstänkte.

Nu har jag ersatt det gamla brända vägguttaget med ett nytt av märket Gelia Elko RS. Ser ut att vara bättre kvalitet än det gamla tycker jag.
Jag har även öppnat och tittat i de andra vägguttagen i samma rum och inget är smält eller bränt i dem. Däremot är det sprickor i plasten i två av dem så de verkar ju vara av lite dålig kvalitet. Kommer nog byta dem också.

Det ser ut att vara draget så att sladden går från ett uttag till ett annat (totalt 4 st) och även från ett av uttagen till taklampan. Är detta en ok dragning?
 
Ditt uttag är ett Elko av yppersta kvalitet, Gelia packar bara om och sätter sina namn på förpackningen.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
L lordi skrev:
De där uttagen såldes på biltema ett tag. Jag köpte några för ett antal år sedan, men har bytt ut de flesta pga att plasten har spruckit. Vill minnas att snabbanslutningarna var lite knepiga när man skulle trycka i ledaren.
Dessutom var det ofta trögt att trycka i en stickpropp, så på någon så pajade petskydden.
Tror kvaliteten är tveksam på de här.
Med tanke på alla plakat om återkallade elprylar man möts av på Biltema, skulle jag inte sätta upp nåt därifrån alls. Det är bara en tanke....
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
P pepparkakshuset skrev:
Med tanke på alla plakat om återkallade elprylar man möts av på Biltema, skulle jag inte sätta upp nåt därifrån alls. Det är bara en tanke....
Håller helt med. Har provat några grejer därifrån, men det är slut med det. Det går ju att köpa bra prylar för bara några kronor mer på andra ställen.
 
A
Just deras uttag och strömställare är ju en bra ersättning för ELJO trend. Och det handlar inte om några kronor heller utan c:a 1/4 del i pris - 30kr styck i 10 pack för 2-polig kronbrytare. Trend eller Exxact ligger på runt 100-120kr för motsvarande.

Vägguttagen kostar samma, 299kr för 10-pack när Trend kostar 1789kr för ett 10-pack. https://www.eldirekt.se/elmaterial/eluttag/trend/trend-2-vags-vagguttag
 
Bara sett till priset så är Biltemas prylar ett bra val, dock ställer jag mig fortsatt tvivlande till att de håller lika bra över tid som originalet. Vi vet inget om materialval och hur pass hållbar plasten är, gulnar den och spricker efter 10 år?
 
Tyvärr har jag i stort sett endast dåliga erfarenheter av Biltemas elprylar. Spröd plast, dåliga klämmor, en märklig kombination av att vara både klumpigt och svårjobbat. Utseendemässigt fult också, även om det är mer subjektivt tyckande. Man kan hitta en och annan pryl som är hyfsat vettig men då måste man har lite öga och en portion tur. Tom kabeln är klumpig och svårskalad.
Ska jag handla över disk blir det Bauhaus, annars nätet.
Det jag köpt på Biltema på sistone är ledlampor, hittills håller de.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Bara sett till priset så är Biltemas prylar ett bra val, dock ställer jag mig fortsatt tvivlande till att de håller lika bra över tid som originalet. Vi vet inget om materialval och hur pass hållbar plasten är, gulnar den och spricker efter 10 år?
Nu vet jag inte hur "gulningsfaktorn" är på Biltemas trendkopia men originalet är inte speciellt bra. Har ett antal Trend brytare och uttag som gulnat. De har förvisso suttit uppe i snart 22 år men de första började redan innan 10-årsgränsen var uppnåd….. Så original är inte bättre här.
 
Om priset är en fjärdedel på ett uttag hos Biltema spelar ingen roll om de spricker i plasten efter ett par år. Tror det beror mestadels på att petskydden kärvar, så man får ibland använda våld när man ska trycka i stickkontakten.

Strömbrytare har jag inte köpt någon på Biltema, däremot en rörelsesensor som brann upp helt oförklarligt.
Antennuttag har jag köpt två st, varav ett var felaktigt.
 
MultiMan
Alla ni som anmärker på kärvande petskydd, det har jag råkat ut för även på bättre märken (men köper ändå bara Elko numera om jag får välja), gör som jag, en kort dusch med bra silikonspray så är allt kärvande historia även på de sämsta. Se bara till att inte spruta in i kontaktblecken. Gjort så i minst 20 år utan annat är fungerande petskydd och inga nackdelar.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Och det behövs ytterst lite spray, så lite som är möjligt att spraya.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Har aldrig behövt smörja eluttag. Plastkonstruktionen som bildar petskyddet borde kunna funka utan extern smörjning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.