Jag märkte att en skrivbordslampa som sitter i ett vägguttag började blinka, hörde även att det knastrade/fräste lite och trodde det var lampan som höll på att gå sönder. Bytte lampa men även nya lampan blinkade så jag stängde av elen, öppnade vägguttaget och såg att de 2 kablar som är ansluten på noll-plinten i vägguttaget har smält. Se bilder.
Öppnat vägguttag med smälta kablar och tecken på överhettning och elektrisk skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smält isolering och skadade kablar i ett eluttag där noll-plinten har överhettats och orsakat smältskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smält och skadat vägguttag med svartbrända kablar och synlig skada på isoleringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smält och skadat vägguttag med sot och brända kablar kopplade till dess plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är 2 kablar på varje plint (fas, nolla, jord) så vad jag kan förstå så går strömmen vidare från detta vägguttag till minst 1 till uttag. I vägguttaget bredvid hade jag i vintras en värmefläkt inkopplad (körde oftast på 1200w i flera timmar i sträck, kortade stunder på 2000 w).

Om man tittar på kablarna så tycker jag det ser ut som en av dem (den vänstra på bilden) bara har suttit fast i någon enstaka tråd. Och min gissning blir att detta är orsaken till att det blivit varm och smält.

Håller ni med? Eller finns det något annat som kan orsaka detta?

Värmefläkten borde väl inte orsakat detta om kopplingen i vägguttaget varit ok?

Är det bara byta vägguttag så är problemet löst? Eller kan något mer ha blivit skadat som t.ex. någon kabel i väggen?
 
Troligtvis har detta hänt på grund av glappkontakt, jag skulle bytt uttag och sen hålla lite koll på det! :)
 
Tåtarna har suttit dåligt. Sätt dit ett nytt uttag, klipp bort såpass mycket av trådarna att du kommer in i friskt material.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
A
Är det inte säkrare att skarva med en klämma typ wago istället för på skruvplinten på uttaget?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Jo, det kan det vara.
 
De där uttagen såldes på biltema ett tag. Jag köpte några för ett antal år sedan, men har bytt ut de flesta pga att plasten har spruckit. Vill minnas att snabbanslutningarna var lite knepiga när man skulle trycka i ledaren.
Dessutom var det ofta trögt att trycka i en stickpropp, så på någon så pajade petskydden.
Tror kvaliteten är tveksam på de här.
 
Tack för svaren!
Då provar jag med att sätta dit ett nytt vägguttag.
 
Wago 221-anslutningsklämma för skarvning av ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det stora problemet med lågpriskontakter är att dom har för liten klämkraft eller mattas så kabel kan lossna.
Det är bättre att använda en Wago att skarva tråden vidare och en kort 12cm ut till brytare.
 
Av bilderna kan man även misstänka fel vid installationen - att alla kardeler inte hamnade under fjäderklämman.
 
  • Gilla
FDT och 2 till
  • Laddar…
Som amatör har jag bara rådet att köpa märkesprylar när det gäller uttag och brytare. Prylarna ska kanske sitta i 30-40 år och då är det dumsnålt att köpa grejor på ex. Biltema och spara en 50-lapp.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
O
E etompau skrev:
Som amatör har jag bara rådet att köpa märkesprylar när det gäller uttag och brytare. Prylarna ska kanske sitta i 30-40 år och då är det dumsnålt att köpa grejor på ex. Biltema och spara en 50-lapp.
Uttaget på bilden är av märket Merten. Företaget ägs och marknadsförs numera av Schneider Electrics. Det är ett tyskt kvalitetsmärke och det blir inte sämre bara för att de är OEM till Biltema. Jag håller med Bo här. Det ser mer ut som slarv vid installation.
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Uttaget på bilden är av märket Merten. Företaget ägs och marknadsförs numera av Schneider Electrics. Det är ett tyskt kvalitetsmärke och det blir inte sämre bara för att de är OEM till Biltema. Jag håller med Bo här. Det ser mer ut som slarv vid installation.
Kan säga att Merten-uttagen verkligen inte andas tysk kvalitet. Schneiders egna uttag är på en helt annan planet, kvalitetsmässigt.

Tror Biltema numera säljer Schneider under sin egen logga.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Ska man vara helt ärlig så kan ju dåliga anslutningar förekomma även om man använder dom "finaste" fabrikaten, men risken att det blir fel är väl något mindre än om man använder apparater ur det "billigare" sortimentet. Så "billiga" apparater ställer lite större krav på den som monterar dom.
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Som "vanlig" konsument är det svårt att veta vilket fabrikat man får när man köper kedjornas egna märke.
Nu senast råkade jag ut för Julas anslut-serie och lamputtag. Ingen rolig upplevelse. Svårjobbade snabbkontakter, tunn plåt i dessa samt i övrig konstruktion.
 
Redigerat:
Man bör nog akta sig lite för kedjornas "egna" fabrikat. Köper man apparater i originalförpackningar spelar inte någon roll om man köper hos Jula eller Elektroskandia för det är samma grejer. Däremot förekommer det att "kedjorna" säljer apparater som utgått ur grossisternas sortiment, det är inte så vanligt men det händer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.