hahaha korrekt!!!
iår har det bannimej vart rena kriget utanför, min farstu samt grannarnas altaner m.m...
mvh
estwing
 
F
estwing skrev:
hahaha korrekt!!!
iår har det bannimej vart rena kriget utanför, min farstu samt grannarnas altaner m.m...
mvh
estwing

Min altan höll hela kvarteret på tårna vintern -09 men denna vinter så har jag varit nogrann med snöskottning och sopning av altanen och den har i princip varit ljudlös.
 
Nybyggd altan utanför sovrummet, ca 10*5 meter på plintar. Inga smällar alls. Bor i Stockholm.
 
haha nu när denna hårda kyla kom in small det härom dan ett par ggr...
höll på att trilla av soffan haha
 
Har ni kommit på vad det är?

Kan det vara skruvar som ger sig pga att altanen drar ihop sig i kylan? Funder hur bra det är i längden, vilka skruvar är det som går av?


.... Glöm det, såg att det var vatten mellan trallen....
 
Redigerat:
japp.
även under trallen.....
man blir rädd
 
Det smäller fint här med i den nya altanen och verandan - Kikade en stund efter grannungar som kastar snöbollar men insåg att det måste vara kylan som får virket att röra på sig.
Låter verkligen som pistolskott eller nått..
 
Inatt lär det smälla igen här. Solen smälter snön på altanen som om våren vore kommen. Har ett par torra fläckar på däcket. Första året trodde jag att alla franskaskruvar flög all världens väg. Men det var inte så dramatiskt trots allt.
 
Smällandet avtar med åren. Det är fukten i nytt trallvirke som expanderar när den fryser och drar av trallskruven. Nästa år är trallen torrare och problemet mindre. Men det kan ju vara bra att inspektera under sommaren om det behövs bytas ut några skruvar.
 
A
Oljar ni inte in trallen på hösten?

Jag har aldrig hört att det smäller i någon altan jag byggt.

Vad är det för usla skruvar ni använder som går av??
 
För min egen del kan jag säga att det inte är några "billiga skruvar från Biltema" iallafall.

Vad skulle oljan göra för skillnad i det här fallet? Allt trallvirke är fuktigare när den är färsk och det är den fukten som fryser. Att det inte har smällt för dig kan ju ha flera förklaringar. Tex om virket har hunnit torka tillräckligt innan vintern. En altan på solig sydsida borde vara mindre benägen att ha problemet än en altan i skugga. En altan på mark kanske inte har samma stress på skruvarna som en altan på pelare. Dessutom så kanske du inte hört några smällar om det är en altan som inte är förankrad i huset.
 
A
it-snubben skrev:
För min egen del kan jag säga att det inte är några "billiga skruvar från Biltema" iallafall.

Vad skulle oljan göra för skillnad i det här fallet? Allt trallvirke är fuktigare när den är färsk och det är den fukten som fryser. Att det inte har smällt för dig kan ju ha flera förklaringar. Tex om virket har hunnit torka tillräckligt innan vintern. En altan på solig sydsida borde vara mindre benägen att ha problemet än en altan i skugga. En altan på mark kanske inte har samma stress på skruvarna som en altan på pelare. Dessutom så kanske du inte hört några smällar om det är en altan som inte är förankrad i huset.
Har altaner i både syd, väst och norr och de är alla fästa i husen.

Tror inte att mitt altanvirke varit torrare när det var nytt än någon annans för de har ju krympt isär precis som det brukar göra när det varit fuktigt.

Men om man oljar in altanen rejält så kommer inte fukten in i trät under hösten och detta gör ju att det inte finns någon fukt i trät som kan frysa på vintern och således kan det inte smälla

d^_^b
 
ooops...höll på att skita ner mig nu...
jädrar i helvete va det small nu... hahahaha
blitt svin kallt på nån dag å det e juh som sagt svaret på gåtan....
 
F
it-snubben skrev:
Smällandet avtar med åren. Det är fukten i nytt trallvirke som expanderar när den fryser och drar av trallskruven. Nästa år är trallen torrare och problemet mindre. Men det kan ju vara bra att inspektera under sommaren om det behövs bytas ut några skruvar.
Det är vanligtvis inte skruvarna som går av...... Läs tråden.
 
F
Alfred Jonsson skrev:
Har altaner i både syd, väst och norr och de är alla fästa i husen.

Tror inte att mitt altanvirke varit torrare när det var nytt än någon annans för de har ju krympt isär precis som det brukar göra när det varit fuktigt.

Men om man oljar in altanen rejält så kommer inte fukten in i trät under hösten och detta gör ju att det inte finns någon fukt i trät som kan frysa på vintern och således kan det inte smälla

d^_^b

Lycka till med en svart altan med en jäkla massa alger och bakterier som man får av att olja.........

Vissaaltaner smäller, andra inte. Har man byggt skapligt tight glipa mellan trallen så smäller det mer och har man en halv cm mellan så smäller det mindre. Tog en liten promenad på altanen i gårkväll vid 7-8 minusgrader. Small till lite vid varje steg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.