Med förtöjningsramen så kommer fodret täcka en del av dosan och den andra delen täcks av ramen med brytare.
Absolut enklaste och snabbaste lösningen som kommer att se bra ut.

Protte
 
Absolut, fixar det senare idag när jag är hemma.
 
prototypen skrev:
Med förtöjningsramen så kommer fodret täcka en del av dosan och den andra delen täcks av ramen med brytare.
Absolut enklaste och snabbaste lösningen som kommer att se bra ut.

Protte
Jag fattar inte hur det kommer att se ut, men jag lägger upp en bild sen på hur det ser ut idag så kanske det kan klarna för mig sen. Jag är på nivån, om fodret täcker dosan, hur får man då brytaren på plats? Så att du vet vad du jobbar med på ett ungefär, hehe.
 
Eftersom en apparatdosa är 70 mm i diameter så måste strömbrytaren vara minst 80 mm för att täcka hålet runt dosan.
Tex eljo trend är 80 mm breda.
Eftersom det är urjackat 15-20 mm i dörrfodret så täcker helt fodret idag ca 10 mm utav dosan så det är inga problem att koppla i den dosan även om nya fodret skulle vara upp till 20 mm bredare.


Så ser det ut med halvhöjdsram och eljo trend dikt ett dörrfoder som är 15 mm tjockt.

Strömbrytare av märket Eljo Trend installerad bredvid ett 15 mm tjockt dörrfoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eljo Trend strömbrytare intill ett 15 mm tjockt dörrfoder, täcker apparatdosa korrekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
klasses skrev:
Hej,

Gjorde en liten paintbeskrivning av hur det ser ut idag, för tro det eller ej så fattar jag inte hur jag ska kunna få det att se ut som på bilden med Trendbrytaren du postade utan att ha mindre bredd på foder. Vet inte om jag beskrivit dåligt i början kanske så här är ett försök till illustration. Får väl se om drivelänkar fungerar till bilder här, gick ju inte att bifoga filen från datorn.

...

Först framifrån, kapat kanske 10*80mm av fodret. Sen från sidan hur det ser ut idag och hur jag tolkar att jag skulle få det med en ram och samma foder?

MVH

Klas

Det får plats eftersom strömbrytarna sitter i en förhöjningsram, det blir som om det skulle vara utanpåliggande installation. Förhöjningsramen & strömbrytaren hamnar snett över dosan, över den delen som inte täcks av fodret.


Här är samma strömbrytare som innan, där jag öppnat upp så att det går att se hur det ser ut bakom.

En öppen strömbrytare monterad på förhöjningsram visar installation över en eldosas delvis täckta yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
leif_eriksson och 2 till
  • Laddar…
Jamen se där. Det som inte hade slagit mig var att uttagen i 2 rum för felet finns också sitter för nära. Går det att lösa på liknande sätt?


Eluttag nära golv och hörn i ett rum, vilket indikerar problematisk placering för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggströmbrytare placerad nära ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
klasses skrev:
Jamen se där. Det som inte hade slagit mig var att uttagen i 2 rum för felet finns också sitter för nära. Går det att lösa på liknande sätt?


[bild]

[bild]
Gudars så fult:thumbdown::thumbdown:
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
klasses skrev:
tänkt köra Schneider exxact.[/url]
Men gudars så fult,
påminner om mina Bush Jäger brytare från 80 talet.
Så länge det finns att få tag på kommer jag fortsätta med ELJO Trend, klart snyggast hittills i historien.

Protte
 
Rörande Nexa, vad behöver jag då, en sändare och en mottagare? Och sätter man då mottagaren i dosan där lamputtaget sitter idag eller hur kopplar man in det? De skulle ju göra att jag kan köra utan att köra med ramar och annat och få något i huset enhetligt, men jag begriper inte riktigt vad jag behöver.
 
Det beror lite på situationer, om det är trappkopplat eller inte osv. Men enklast är antagligen att du kopplar ihop tändtråden med fasen så du har konstant spänning till lampan och sedan sätter du en Nexapuck i lamputtaget. Finns lite olika varianter av dem. Nackdelen med detta upplägget är batteribyte i strömbrytarna, fördelen är att du på köpet kan automatisera belysningen.

Men kolla vilket system du vill körs på, Z-wave är lite dyrare men mer tillförlitligt tex.
 
Slutlig uppdatering, dock utan bild. Körde Schneider exxact primo och satte nya foder och brytarna med ram där de var så vackert injackade i fodret. Inte optimalt men väldigt mycket snyggare än innan i alla fall. Tack för tips och vägledning!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.