jeppeknaster skrev:
Här är den.

[länk]

Men vänta lite nu... Artikeln är ju publicerad för 14 år sedan - 1998.
Feelingwood/Thermocell tog god tid på sig. :)
 
Tror bestämt vi har samma typ av fukt idag som man hade då :)
 
O
näää nu har fått en ny super fukt, med långa ben och armar...:p
 
jeppeknaster skrev:
Mycket text...
I teorin kan det fungera, men du kan aldrig säkerställa att det blir undertryck i hela huset, samt att det blir lufttätt.Dessutom har du ett betydande fukttilsskott i inomhusluften från matlagning, dusch, tvätt och från de som vistas i huset.

Det är bara dumt att inte använda plastfolie, och jag förstår fortfarande inte ditt korståg mot plastfolien??
 
Som jag tidigare nämnt: För att misstag i utförandet med plastfolie i gamla hus lätt kan leda till att du får in fukt i konstruktionen, fukt som inte tar sig ut. Visst, vet du att du saknar mekanisk frånluftsfläkt i badrum och tvättstuga samt bara har ett ventilhål i väggen ovanför köksspisen så kanske du har ett kraftigt övertryck i huset som klan skapa problem. Så är det dock inte i mitt fall. Kommer att ha mekanisk frånluft i alla "smutsiga" utrymmen. Precis som många andra här på forumet vill jag nu hävda att plast hör hemma i nya hus där man har all möjlighet i världen att få det riktigt tätt, i renoveringsobjekt däremot finns andra alternativ som är mer förlåtande.

Men var och en är salig i sin tro. Det har alltid funnits olika sätt att hantera detta på och jag känner att jag hittat det som är ok för min del. Sen är det givetvis upp till var och en att själv bestämma vad som passar dem.
 
Isolering fungerar väll bäst när det inte drar kall luft genom den,eller.
Plast måste väll bli enklast och få tätt också.
 
Redigerat:
Västerhaninge 17 skrev:
Isolering fungerar väll bäst när det inte drar kall luft genom den,eller.
Plast måste väll bli enklast och få tätt också.
Plasten har inte det syftet. Du ska redan från utsidan av väggen säkerställa att det inte kan blåsa in luft i isoleringen, samt att du idag monterar t.ex. OSB+gips på insidan så tätar det tillräckligt.
 
Säg det till mitt hus från 2008 som har vindväv (små små hål) bakom ytterpanelen och en mekanisk ventilation:D

Kolla hur nollenergihus byggs idag,tom fönstersmygar kläs in med plast
 
Redigerat:
Västerhaninge 17 skrev:
Säg det till mitt hus från 2008 som har vindväv (små små hål) bakom ytterpanelen och en mekanisk ventilation:D

Kolla hur nollenergihus byggs idag,tom fönstersmygar kläs in med plast
Men åter igen, att allt kläs in med plast på den varma sidan är för att förhindra att varm inomhusluft ev. skulle kunna tryckas in i isoleringen om du skulle få ett övertryck inomhus.
Vindväv är konstruerat att förhindra att det blåser in i isoleringen samtidigt som den inte får vara tät så att du får två plastskikt som innesluter isoleringen.
Om jag vid vid renovering sätter OSB+gips och sedan tätar till med fogmassa runt tak, golv och i hörn så lär du inte få några tjuvdrag av luft utifrån, trots att jag på vårt äldre hus utesluter plasten på insidan.
Risken att få övertryck i äldre hus som inte har fläktsystem som suger in luft, utan endast självdrag eller mekanisk frånluft, är minimal.
Vill man i ett äldre hus ändå sätta något i väggarna för att förhindra luftflöden så fungerar vindväv bra istället för plasten.
 
Fukt vandrar även om det inte är övertryck. Ångtryck kallas det.

Och fukten vandrar då även genom gips och OSB (ingen av dem är fukttät).
 
Nerre skrev:
Fukt vandrar även om det inte är övertryck. Ångtryck kallas det.
Och fukten vandrar då även genom gips och OSB (ingen av dem är fukttät).
Har du ett äldre hus med självdrag eller mekanisk frånluft med så stor fuktvandring genom väggar med OSB+Gips att det skapar problem i isoleringen med fukt/mögel så vill ja nog påstå att man har ett ventilationsproblem som ska lösas.
Jag vet att det hävdas att man nu duschar oftare/längre, etc, och tillför mera fukt som ett argument att sätta plast i väggar/tak även i äldre hus vid renovering. Men för mig är det att angripa symtomen, där man istället ska fokusera på en väl fungerande frånluftsventilation.
Tyvärr är jag nog lite konservativ utifrån att nya byggkonstruktioner efter x antal år visat sig helt förkastliga.
 
Ett tips: tälta. Då ser du vilka mängder fukt som kommer från en människa och hur den fukten kondenserar mot tältets väggar. Ett tält borde väl ändå vara mycket mer ventilerat än ett hus? Och i ett tält kommer normalt den enda fukten från människorna som finns där, ingen fukt från duschande, matlagning, levande ljus etc.
 
Nerre skrev:
Ett tips: tälta. Då ser du vilka mängder fukt som kommer från en människa och hur den fukten kondenserar mot tältets väggar. Ett tält borde väl ändå vara mycket mer ventilerat än ett hus? Och i ett tält kommer normalt den enda fukten från människorna som finns där, ingen fukt från duschande, matlagning, levande ljus etc.
Just därför vill man inte använda plast. Som jag har skrivit 24 ggr nu, får du inte plasten 100% tät så kommer "tältfukten" att försvinna in bakom denna och inte kunna ta sig ut. Med vindväv kan väggen andas på ett helt annat sätt.
Ett tips: Läs artikeln från SP (sista länken jag postade) igen. Där framgår klart och tydligt att den fukt som produceras i ett normalt bostadshus är obetydlig i sammanhanget förutsatt att man har en väl fungerande ventilation.
 
Nerre skrev:
Ett tips: tälta. Då ser du vilka mängder fukt som kommer från en människa och hur den fukten kondenserar mot tältets väggar. Ett tält borde väl ändå vara mycket mer ventilerat än ett hus? Och i ett tält kommer normalt den enda fukten från människorna som finns där, ingen fukt från duschande, matlagning, levande ljus etc.
Jag släpper nog den här tråden då vi nu hamnat långt utanför vad i diskuterat, bl.a. huruvida man ska använda plast eller inte i äldre hus vid renovering. Med ett tält och fukt, kondensering, etc, är det ju ett antal andra fysikaliska parametrar som påverkar och är helt irrelevant för äldre hus. -;)
 
Oj, ser nu att jag har råkat nå den åtråvärda titeln Forumgud. Vad händer nu? Finns det ett liv efter detta? Kommer det en guldklocka med posten? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.