Följande poster är utöver NF-hus... I mitt fall 480 000:-

Köpeskilling för tomt
Lagfartskostnad
Övriga byggnadskostnader
Räntor under byggtiden, brutto
Konsultkostnader
Garanti- och försäkringskostnad
Bygglov, byggsamråd,
utsättning mm
Pantbrev, gravationsbevis
Övrig exploateringskostnad
Utvändiga VA-arbeten
Finplanering
Grovplanering
Schakt, pålning, sprängning
Anslutningsavgift el, fjärrvärme
Anslutningsavgift VA
 
man hamnar faktiskt nära sanningen om man tar; huspriset + tomt + 500 000 = total kostnad (om man har tur). Som ni ser ovan är det mkt som tillkommer på tomtpriset.
 
Amatörer skrev:
Vi tittar lite på Trend Pulpet, Eksjöhus. Det är ett enplanshus med allt klart men jag väntar på pris. Vi vill gärna komma under 2 miljoner och jag vet inte alls vad deras priser är.
Vi har byggt Villa Trend och valmat tak. Med en tomt för 250 000kr, uppfyllnad på 50000kr samt vidbyggt dubbelgarage, 10cm extra isolering i golv och tak och en del andra extra tillbehör. Vi är uppe i 2950 000kr. Då har vi också hela trädgården kvar....

Hur som hellst är vi hittills mkt nöjd med både leverantör och entreprenörer.
 
Jag har tagit bort en del inlägg som var gjorda av en representant för Smålandsvillan. och följdinlägg.
 
Hej! Jag och min sambo har köpt en tomt i Järna utanför Södertälje, i ett nybyggt område. nu är vi i valet och kvalet i vilket hus vi ska välja. Vi vill ha ett enplanshus så det lutar åt ett som heter Kvadraten hos Eksjöhus eller Lyckan funkis. Har någon i det här forumet köpt något av dessa hus, i så fall trivs ni, hur gick byggprocessen? Mvh Jenny och Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.