och då syftar jag inte på pajasarna som ska försöka styra sverige, utan ebolan som verkar sprida sig över jorden.
Om jag förstått det rätt så finns det inget botemedel. Varför åker då folk ner och vårdar de sjuka? När sedan vårdarna blir sjuka så ska de flygas hem till sina hemland där döden och framförallt stor risk för smittospridning väntar, varför? För att träffa sina nära och kära?! Inser folk inte allvaret i situationen eller? Imorgon kommer ebola till Ullevåls universitetssjukhus i norge, återstår att se hur snabbt det sprider sig till resten av norden...
http://www.dn.se/nyheter/varlden/norska-ebolasmittad-i-sierra-leone/
Ja, jag fattar helt enkelt inte riktigt hur det kan hanteras så ansvarslöst som det gör, någon som kan förklara?
Det hela är ju som taget från en zombiefilm, bortsett från att zombisarna inte är så aktiva.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Lugn.
I en del av världen där de kramar döda och tror på häxdoktorer har de bara 3000 döda på ett halvår.
Här tvättar vi händerna och får dropp vid behov.
Bygg du ett hus eller tre och invänta pensionen...
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Sjukvårdarna som åkte ner och blev sjuka då? Var inte de utbildade i västerländsk sjukvård? Eller var det häxdoktorer som åkte ner månne?
Nä, vi kan nog lägga husbyggandet på is för efterfrågan kommer minska drastiskt pga. minskad befolkning.
Prepare yourself!! :)
 
De som åker ner och vårdar de sjuka är hjältar I min bok.

Tänk om det inte fanns sådana eldsjälar och denna fruktansvärda smitta skulle härja fritt...
Då skulle vi kanske se en pandemi.

Tänk utanför boxen!
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
http://touch.courant.com/#section/-1/article/p2p-81602429/

Jag skulle tro att det är flertalet företag, inte bara PSC som ovan länk hänvisar till, som jobbar för att få fram ett vaccin. Förhoppningsvis med goda resultat. Mången företag ser nog denna "katastrof" som en potentiell kassako och lägger ner mycket resurser och energi på att hitta en lösning.
 
Ebola viruset i sig är väldigt känsligt virus och dör av bara lite handtvål. Inte konstigt att den har fått den spridningen den har fått i ett av värdens fattigaste länder.

Ser ingen risk med att den skulle få någon större spridning i Norden, vi Svenskar är ju även en skygg art så ser ingen risk med större spridning:)
 
Amerikanska militären sponsrar visst vaccinframtagning. De är superrädda för detta.
 
Om man INTE åkte ner och vårdade de som är sjuka skulle smittan troligen spridas okontrollerat.

Men ebola är väl inte så väldigt smittsam, problemet är väl främst att den har relativt hög dödlighet och ett snabbt sjukdomsförlopp?

Några "bra" saker med ebola är ju:

1. Man smittar inte om man inte har symptom
2. Inkubationstiden är relativt kort
3. Den är inte luftburen utan sprids via kroppsvätskor (dock kan de ju spridas i aerosolform)

Detta innebär att spridningen begränsas, de "farligaste" virusen är luftburna, smittar utan att man har symptom och har lång inkubationstid (så bärare hinner smitta många innan de insjuknar).
 
Läste nåntans att IS vill använda ebola i bakteriologisk krigsföring, men att det inte gick pga ovan nämnda orsaker.
 
Ok, nu var ju inte avsikten med mitt inlägg att smutskasta de som faktiskt gör något gott och försöker hjälpa till. Tycker bara det är fel att medvetet förflytta viruset utanför ett redan drabbat område, även om det är "under kontrollerade former".
-"Hon uppges ha smittats trots att hon bar dubbla overaller, handskar och skyddsglasögon när hon arbetade med två spanska missionärer som smittats."
går det att läsa om spanskan som blev smittad. Det tycker jag verkar vara ett tecken på att det faktiskt kan spridas värre än vad som påstås. Att svenskar skulle vara skygga tror jag tyvärr inte hjälper då vi ändå lever rätt nära inpå varandra och förflyttar oss rättså bra dagligen med tåg och buss.
 
Redigerat:
peternicklas
Man ska ha stor respekt för detta med Ebola! Spridningen har nu börjat utanför Afrika och den kommer att öka kraftigt om man inte ser till att ta detta på allvar. Var en som pratade om spridningen och hur den ökar med tiden, ingen rolig läsning. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19654893.ab Det tråkiga är att Ebola har varit känt i många år, varför har de inte tagit fram något skydd?
 
Som om det inte skulle sprida sig överallt (förr el senare) om det fick härja helt fritt!?
..oavsett var epidemin startar..
:thumbdown:

Nu försöker de ju iaf begränsa det hela för att vi andra ska slippa skiten..
Lika angeläget för alla att de får kontroll på situationen.. och de klarar de ju inte själva - oavsett hur duktiga deras läkare är, det räcker inte och då måste man hjälpa till!

-

Nått jag däremot inte förstår är varför man tar hem de som smittats av sådana sjukdomar när de jobbat utomlands..? ..oavsett var de hör hemma!

Givetvis förstår jag att det inte är nån höjdare och ligga och dö i ebola nånstans där man inte känner nån osv (och man vet att vården hemma är bättre - men vården är inte tillräckligt bra någonstans än..).. men jag skulle personligen som sjuk inte vilja att nån kom i närheten av mig..varken känd eller okänd.. och definitivt skulle jag inte vilja riskera att smitta ner hela landet bara för att ligga dödssjuk ett par dagar till.. :surprised:

..ebola är min mardröm och innan mina organ var helt makulerade hade jag tagit saken i egna händer..så att säga.. huvva..
 
peternicklas skrev:
Det tråkiga är att Ebola har varit känt i många år, varför har de inte tagit fram något skydd?
För att det har drabbat fattiga människor i ett fattigt land. Ingen som har råd att köpa vaccin alltså. Att ta fram vaccin och mediciner mot sjukdomar som drabbar rikare länder/människor är mycket mer ekonomiskt och därför mer åtråvärt.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Troligen för att det bara varit i fattiga Afrika det funnits. Läkemedelsbolagen vill inte lägga pengar på att forska fram nåt de inte kommer kunna ta rejält betalt för. Nu när det riskerar att sprida sig kommer rika I-länder vara intresserade av vaccin, d.v.s. det går att tjäna pengar på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.