9 156 läst · 41 svar
9k läst
41 svar
Slutbesiktning utan att jag som köpare var kallad, får man göra så?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Japp menar tekniskt samråd, fel ordval.R RoBo skrev:
Ja och vid slutbesiktningen skall vissa intressenter närvara och därför kan det vara bra att få grepp om vad som hänt och om TS är byggherre eler inte.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
TS är ju per definition byggherre. Det är inte en roll som nan blir tilldelad av någon. Den placerar man sig själv i.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Jag minns inte från mitt bygge, jag förtränger dessa saker eftersom de är totalt osexiga.R RoBo skrev:
Men jag har fått en bunt dokument från kommunen där det står att jag är byggherre. Sen att slutbesiktning och slutsamråd inte har med varandra att göra vet jag men jag vill veta vad TS gjort under resans gång.
Allvetare
· Stockholm
· 1 793 inlägg
Enligt PBL blir du troligen byggherre vid godkänt startbesked därav uppfattningen om att man tilldelas titeln. Det är ju svårt att vara byggherre om man inte får bygga
Vet inte om PBL ändrats nu men för några år sedan stod det att vid tekniskt samråd skulle kontrollansvarig medverka och byggherren skulle vara kallad.
Inspektören var mycket irriterad när byggherren inte kunde komma. Kontrollansvarig var där och gjorde sitt jobb däremot.
Inspektören var mycket irriterad när byggherren inte kunde komma. Kontrollansvarig var där och gjorde sitt jobb däremot.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Jag som byggherre var tvungen att medverka vid vårt samråd, annars hade jag inte fått startbesked. Det var ju till och med jag som bokade in det.Åsa Lund skrev:
Liknande trådar
-
Varmvattenberedare utan säkerhetsventil (med hydropress)
Vatten & Avlopp -
Är det klokt att lämna lagfart till köparen utan att få betalt?
Köpa & Sälja hus -
Pumpa sjövatten utan el
Vatten & Avlopp -
Måla tak utan att sedan måla väggarna?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur kan man skapa fall utanför duschzonen med storformatiga plattor?
Badrum