Skulle det inte vara "att tala innan man tänker" eller är jag helt borta? I övrigt är jag helt me'/LOB
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
billy_baver skrev:
Sistnämnda är i praktiken redan infört. Du behöver bara öppna ett ISK.

Men bortsett från detta är huvudregeln att inkomstslagen arbete och kapital beskattas separat. Underskottsavdraget går ut på att den som har mindre intäkt än kostnad av kapital får kvitta förlusten mot arbetslön. Detta är ett undantag från huvudregeln. Skulle man skrota undantaget kommer kapitalkostnader ändå att bli avdragsgilla, i den mån man kan kvitta dem mot kapitalintäkter.

Det här undantaget kostar i dagsläget staten mer än dess totala budget för landets samlade familjepolitik. Man beräknar att skuldränteavdraget år 2016 kommer att kosta staten netto 155 miljarder kronor.

Wikipedia säger:

"År 2012 omfattade ränteavdragen cirka 32 miljarder kronor då svenskarna hade sammanlagda ränteutgifter på cirka 108 miljarder kronor. I medeltal hade varje låntagare som gjorde ränteavdrag en total årsräntekostnad på 21.400 kronor och gjorde således i snitt ett ränteavdrag på 6420 kr."

Råntan var högre då, och jag tror inte sammanlagda volymen lån har tiodubblats på 3 år. Var hittar du dina uppgifter?

Bygger på den här artikeln i SVD.

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/ranteavdraget-kostar-staten-32-miljarder_8828120.svd
 
lob skrev:
Skulle det inte vara "att tala innan man tänker" eller är jag helt borta? I övrigt är jag helt me'/LOB
Jo, där blev det en vurpa :D
 
-MH- skrev:
Wikipedia säger:

"År 2012 omfattade ränteavdragen cirka 32 miljarder kronor då svenskarna hade sammanlagda ränteutgifter på cirka 108 miljarder kronor. I medeltal hade varje låntagare som gjorde ränteavdrag en total årsräntekostnad på 21.400 kronor och gjorde således i snitt ett ränteavdrag på 6420 kr."

Råntan var högre då, och jag tror inte sammanlagda volymen lån har tiodubblats på 3 år. Var hittar du dina uppgifter?

Bygger på den här artikeln i SVD.

[länk]

Jag hänvisar till ekonomistyrningsverkets septemberrapport, tabell 9.
Korrekta siffran är 105 (och inte 155) miljarder avdrag för utgiftsränta för år 2016.
Beklagar skrivfelet.
 
billy_baver skrev:
Jag hänvisar till ekonomistyrningsverkets septemberrapport, tabell 9.
Korrekta siffran är 105 (och inte 155) miljarder avdrag för utgiftsränta för år 2016.
Beklagar skrivfelet.
Tabell 9 visar väl svenska folkets sammanlagda deklarerade utgiftsräntor som 105 miljarder och inte statens kostnader för desamma. Eller läser jag tabellen fel?
 
Korrekt, det är skatteunderlaget.
 
Förklaringen ligger i sjunkande räntor. PLUS avdragsrätt. Enligt prognosen kommer hushållens skuldsättning från 2012 till 2016 att ha ökat med omkring 25 procent.
 
A
billy_baver skrev:
Sistnämnda är i praktiken redan infört. Du behöver bara öppna ett ISK.
Det där väl inte helt sant ändå? Kapitalinkomster från t.ex. onoterade bolag (eget företags aktieutdelning t.ex.), räntor från "högräntekonton", t.ex. Resursbank m.fl, hyresinkomster från uthyrning av privatbostad, schablonintäkt från uppskov, inkomster från försäljning av egenproducerad el, för att nämna några, är svårt att ha i ISK och kan i vissa fall klart överstiga kapitalinkomsterna från en ISK.
 
bra-byggare skrev:
Det där väl inte helt sant ändå? Kapitalinkomster från t.ex. onoterade bolag (eget företags aktieutdelning t.ex.), räntor från "högräntekonton", t.ex. Resursbank m.fl, hyresinkomster från uthyrning av privatbostad, schablonintäkt från uppskov, inkomster från försäljning av egenproducerad el, för att nämna några, är svårt att ha i ISK och kan i vissa fall klart överstiga kapitalinkomsterna från en ISK.

Världen är full av sociala orättvisor. Du får väl starta ett alternativt "Situation Djursholm" ;)
 
A
billy_baver skrev:
Världen är full av sociala orättvisor. Du får väl starta ett alternativt "Situation Djursholm" ;)
Nu är jag lite trög som iofs, men jag förstår inte riktigt hur min kommentar kring ditt påstående att kapitalinkomstbeskattningen i praktiken är borttagen iom införande av ISK har med sociala orättvisor att göra så du får väldigt gärna förklara
 
bra-byggare skrev:
Nu är jag lite trög som iofs, men jag förstår inte riktigt hur min kommentar kring ditt påstående att kapitalinkomstbeskattningen i praktiken är borttagen iom införande av ISK har med sociala orättvisor att göra så du får väldigt gärna förklara


Rättvist eller ej. Att man mildrat beskattning av kapital genom att införa investeraravdrag och ISK innebär inte att man helt avskaffat all beskattning av kapital.

Om jag inlett dig i denna falska förhoppning beklagar jag misstaget.
 
A
billy_baver skrev:
Rättvist eller ej. Att man mildrat beskattning av kapital genom att införa investeraravdrag och ISK innebär inte att man helt avskaffat all beskattning av kapital.
Tack... antar jag... men mig gav du inga falska förhoppningar om du trodde det så det är lugnt. Men du kanske gav någon annan falska förhoppningar, därav min invändning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.