Behöver hjälp med två enkla frågor!
Tänkte isolera en nybyggd Friggebod, både i väggar och tak. Det pekar åt 95 mm i väggar och 140 mm i tak.
Friggeboden kommer att värmas upp vid några få tillfällen under året.
Som näst sista skikt (innan vägg/takskivorna) inåt rummet, ska man ju sätta en fuktspärr/ångspärr. Men om jag sätter färdiga panelskivor av MDF, som har folierad yta mot rummet, behöver jag ändå sätta fuktspärr? I så fall blir ju MDF-skivan omsluten av två tätskikt. Känns ju inte bra, eller?
Alternativ till de färdiga panelskivorna är ju att sätta upp t ex finsågad träpanel som målas, och då känns det ju det självklart att ha fuktspärr, eller?
 
Ångbroms räcker , ej plast!
 
  • Gilla
mattoys
  • Laddar…
Tomture61
L lioteknik skrev:
Behöver hjälp med två enkla frågor!
Tänkte isolera en nybyggd Friggebod, både i väggar och tak. Det pekar åt 95 mm i väggar och 140 mm i tak.
Friggeboden kommer att värmas upp vid några få tillfällen under året.
Som näst sista skikt (innan vägg/takskivorna) inåt rummet, ska man ju sätta en fuktspärr/ångspärr. Men om jag sätter färdiga panelskivor av MDF, som har folierad yta mot rummet, behöver jag ändå sätta fuktspärr? I så fall blir ju MDF-skivan omsluten av två tätskikt. Känns ju inte bra, eller?
Alternativ till de färdiga panelskivorna är ju att sätta upp t ex finsågad träpanel som målas, och då känns det ju det självklart att ha fuktspärr, eller?
I vilken ända av Sverige bor din frigga , kanske nära kusten ?
Frågar för att få en uppfattning om klimatet där friggan ska bo .

Om friggan ska isoleras bör värme tillföras till byggnaden , 7/24 , byggnadens förväntade livslängd förkortas drastiskt + risk för mögelskador annars .

Diffusionsplast används i byggnader där det bor folk (badrum , kök , tvättstuga mm) plus att byggnaden är försedd med mekanisk ventilation .

Sommarstugor som bebos mindre frekvent och värms till strax över nollan kan tex ej förses med diffusionsplast .

Att isolera en byggnad är tyvärr ej en enkel fråga .
 
Friggan bor i södra Skåne, 300 m från havet.
 
Det behövs ingen plast. Tvärtom så skadar den i ditt fall.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ångbroms räcker , ej plast!
Ursäkta min okunskap, men är ångbroms samma sak som diffusionsplast? Alltså ett material som släpper genom luft men inte ånga/vattendroppar. Är vindskyddsplast samma sak? Lite snurrigt med begreppen.
 
Tomture61
L lioteknik skrev:
Friggan bor i södra Skåne, 300 m från havet.
Hög luftfuktighet då , från utsidan av byggnaden .
Vilket sprider sig till insidan av en byggnad .
Isolerar och plastar man + inte värmer 7/24 + inte ventilerar , så är risken mycket stor för problem ang sjuk byggnad med mögelproblem .
 
surris
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hög luftfuktighet då , från utsidan av byggnaden .
Vilket sprider sig till insidan av en byggnad .
Isolerar och plastar man + inte värmer 7/24 + inte ventilerar , så är risken mycket stor för problem ang sjuk byggnad med mögelproblem .
Håller med. Ingen plast I detta fall. Gränsfall på mängden isolering också tycker jag. Det lär nog uppstå problem ändå.
Nån underhållsvärme krävs alltid i byggnader som är ämnade att bo i. Om man vill ha en frisk och hållbar byggnad.
 
Tomture61
L lioteknik skrev:
Ursäkta min okunskap, men är ångbroms samma sak som diffusionsplast? Alltså ett material som släpper genom luft men inte ånga/vattendroppar. Är vindskyddsplast samma sak? Lite snurrigt med begreppen.
Diffusionsspärr = spärrar luft + fukt
Ångbroms = sitter på den varma sidan i tex yttervägg (bromsar luftrörelser och fukt men kan andas)
Vindduk = sitter bakom ytterpanelen (träpanel) med en luftspalt mellan trä / isolering (bromsar luftrörelser och fukt + andas bättre än ångbroms)
 
surris
L lioteknik skrev:
Ursäkta min okunskap, men är ångbroms samma sak som diffusionsplast? Alltså ett material som släpper genom luft men inte ånga/vattendroppar. Är vindskyddsplast samma sak? Lite snurrigt med begreppen.
Ne det du beskriver är vindpapp, de är diffusionsöppna men vindtäta. Diffusionspärr, plastfolie (finns många olika benämningar ) är både vindtäta och diffusionstäta. Ångbroms är vindtäta men inte diffusionstäta, de släpper igenom vattenånga (lite åt vindpapp hållet), det finns lite olika ångbromsar som släpper igenom olika mängd vattenånga.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det behövs ingen plast. Tvärtom så skadar den i ditt fall.
Hej, behöver nog ett förtydligande. Menar du att det är ok att sätta folierad MDF direkt mot isoleringen, utan plastfolie bakom?
Är det samma sak om jag sätter träpanel direkt mot isoleringen?
 
surris surris skrev:
Håller med. Ingen plast I detta fall. Gränsfall på mängden isolering också tycker jag. Det lär nog uppstå problem ändå.
Nån underhållsvärme krävs alltid i byggnader som är ämnade att bo i. Om man vill ha en frisk och hållbar byggnad.
Hej, bara så jag förstår rätt, det blir lätt dumma frågor från amatör.
Jag kommer inte att ha underhållsvärme kontinuerligt, utan bara värma upp vid det ett fåtal tillfällen, vår, sommar och höst. Är det då säkrast att skippa både isolering och diffuionsspärr/ångbroms, och bara sätta upp ett ytskikt inåt rummet (t ex folierad MDF).
Sen behöver jag också få förtydligat "Det lär nog uppstå problem ändå."?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hög luftfuktighet då , från utsidan av byggnaden .
Vilket sprider sig till insidan av en byggnad .
Isolerar och plastar man + inte värmer 7/24 + inte ventilerar , så är risken mycket stor för problem ang sjuk byggnad med mögelproblem .
Hej, om jag förstår rätt, så menar du att den säkraste lösningen (mot mögel) är att skippa både isolering och diffuionsspärr/ångbroms, och bara sätta upp ett ytskikt inåt rummet (t ex folierad MDF)?
 
En byggnad som oftast är kallställd är allra enklast att inte isolera alls.
Vill du isolera så brukar många förorda cellulosa isolering. Dock är den dyrare.
 
Redigerat:
L lioteknik skrev:
Hej, behöver nog ett förtydligande. Menar du att det är ok att sätta folierad MDF direkt mot isoleringen, utan plastfolie bakom?
Är det samma sak om jag sätter träpanel direkt mot isoleringen?
Ja så länge du inte kommer ha det uppvärmt för jämnan skall du inte ha plast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.