Nu har de fått sparken!!
Droppen var igår när vi kom för att checka av allt.
Då hade de dängt in en färgburk(oöppnad) rakt in i väggen så burken spruckit och nästan all färg runnit ut.
Så det var färg på golvet, på gipset samt på ytterpanelen som vi redan målat i en annan färg >:(
Sedan hade de slängt burken på vår nya presenning utanför.
I huset låg en förtorkad gammal pensel...

Sen så låg all råspont oskyddad, + det lilla de gjort på taket var oskyddat....
Så vi hade lite att göra igår innan vi ringde deras boss som bara sa "jaha" typ....
Idag var de dit och plockade bort sina saker.

I går hade vi dessutom dit en ackordmätare som ska bedöma rimlig byggtid.
Det är hans uppgifter som bestämmer vad, och ens OM vi ska betala för vecka 4-6.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Fy fasen alltså....:( Har de "snickarna" varken moral eller skam i kroppen??? :surprised:

Man blir mest ledsen för eran skull.....hoppas ni hittar nya bra snickare och inte behöver betala för dessa klåpare.....men fömodligen så kommer de att skicka en duktigt saltad sluträkning som avslutning på det skitjobb de gjort....

 
Se till att skicka in en notis till kronofogden om tvist så fort som möjligt.
Då behöver ni inte betala fakturor innan allt är löst.(med avseende på betalnings anmärkning etc)

Henrik

 
tallmilan skrev:
Se till att skicka in en notis till kronofogden om tvist så fort som möjligt.
Då behöver ni inte betala fakturor innan allt är löst.(med avseende på betalnings anmärkning etc)

Henrik

Låter intressant.
Hur går man tillväga?
Någon som vet???
 
C
http://www.kronofogden.se/svarpafra...sanmarkning/5.14db52b102ed4e5fe380005009.html

Du behöver inte kontakta kronofogden i "förebyggande syfte". De kontaktar dig om ärendet skulle hamna där och du får då möjlighet att bestrida betalningsföreläggandet.

Men se till att du bestrider fakturorna enligt konstens alla regler innan du håller in någon betalning och se till att du har koll på hur mycket du har rätt att hålla inne.
 
tack!

Vi kommer vänta in ackordmätarens beräkningar på hur mycket jobbet de utfört är värt i timmar.
Utifrån det betalar vi, om det finns något mer att betala efter den första fakturan.
 
Skicka en faktura till dem för förstört material, sanering av färg och utbyte av väderskadat material. Sen kvittar du den mot deras slutfaktura.
viktigt är att bestrida alla fakturor skriftligt.
 
Bestrid och skicka gärna rekomenderat. Då behöver det aldrig bli diskussion att du bestridit fakturorna. Lycka till
 
Detta var verkligen ingen rolig läsning.

Då de tydligen slarvat med det mesta så skulle jag i ditt ställe begära fuktmätning av virke som ska byggas in. Tex syllen, golvspån mm som varit utsatt för väta. Det får inte överstiga 18%, om det gör det så måste det bytas. I annat fall bygger du in fukt som kommer att få möglet att frodas på ditt virke. Våran husleverantör var långsamma (11 dagar) med att få på tätt tak och slarvade med täckande av taket så de fick vackert byta ut syll på de ställen där vi uppmätte 20 eller mer i fuktighet. Våran husleverantör har dock alltid varit medgörlig och lyssnat på våra synpunkter och åtgärdat dessa efterhand. Man ska ha klart för sig att det råder högtryck på byggsidan och inte alla snickare som är "i farten" är noggranna hantverkare, tyvärr.

Betala inget förrän du har en tydlig uppfattning av vad deras snickare ställt till med. Seadn presenterar du dina kostnader, utbyte av virke, arbetskostnad mm och be dem kreditera detta. Om de inte är medgörliga så tillsänder du dem en faktura på dina kostnader och bestrider deras faktura.
 
Helt jävla otroligt! Visserligen skrattade jag när du skrev att dom ritat en lem på väggen, men annars så är det ju avrättning som borde tillämpas.

Jag hoppas inte att detta var i Norrland för då blir jag både otrevligt förvånad och skäms till jag dör. Det finns säkerligen rötägg även i Norrland, men mig veterligen så har hantverkare från norr gott rykte.

Synd att du måste genomgå detta, hoppas det löser sig.
 
[quote author=Smile.75 link=1159462000/15#26 date=1162978905]Ingen rolig sits de här.............

Hur har de gått för dig har ni kommit överens nu?

quote]

Vi har fått utlåtandet från ackordmätaren och arbetet är värt 147 timmar.
De har fakturerat 470 timmar!!!!!!!!

Dessutom fick de nya snickarna lägga ner 1,5 dags jobb på att rikta om alla sneda takstolar, felmåttade fönster mm

Så de första misstagen till snickare får inget mer betalt, om jag säger så.
Vi har betalat för 190 timmar någonting, men då har vi lagt in hyra av byggställning och elskåp.

Fast de är skyldiga oss pengar om man ska vara korrekt >:(
Men jag tänker inte strida för 10-15.000:-
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Har inte hört ett ljud ifrån dem.
Pratade med Vi i villa som ev skulle ta bort deras annonsplats pga detta.
De vill inte ha oseriösa byggfirmor på sin hemsida.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Severus Severus skrev:
[quote author=Smile.75 link=1159462000/15#26 date=1162978905]Ingen rolig sits de här.............

Hur har de gått för dig har ni kommit överens nu?

quote]

Vi har fått utlåtandet från ackordmätaren och arbetet är värt 147 timmar.
De har fakturerat 470 timmar!!!!!!!!

Dessutom fick de nya snickarna lägga ner 1,5 dags jobb på att rikta om alla sneda takstolar, felmåttade fönster mm

Så de första misstagen till snickare får inget mer betalt, om jag säger så.
Vi har betalat för 190 timmar någonting, men då har vi lagt in hyra av byggställning och elskåp.

Fast de är skyldiga oss pengar om man ska vara korrekt >:(
Men jag tänker inte strida för 10-15.000:-
Hej gammal tråd men undrar var du fick tag på ackordmäatern, sitter lite i samma sits..
 
Jag undrar mer hur allt slutade? Fick ni till huset som ni ville till slut?
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.