D dam-dam skrev:
Jag är ingen expert på området men har slipat ett par furugolv i min lägenhet vid olika tillfällen och kan sammanfatta hur jag har gjort.

Som redan har sagts tidigare så behöver du börja med grövre papper och gå mot finare. När jag har slipat med oscillerande golvslip (Edge) har jag börjat med 24-papper och avslutat med 120-papper, med ett par steg däremellan. När du jobbar med en oscilerande golvslip är det också viktig att då går väldigt långsamt över golven med maskinen. Går man (eller snurrar runt) för snabbt kan det uppstå synliga slipmärken i golvet - det är i alla fall min erfarenhet.

Du kommer även att behöva en mindre slipmaskin för att komma åt i hörn och nära golvlisterna. Förslagsvis en handhållen deltaslip eller en liten festool rotex.

Mina furugolv var väldigt ojämna och gropiga (aldrig slipade tidigare) - så jag inledde faktiskt med att köra några vändor på diagonalen med en mer klassisk golvslip (av bandslip-modell). När golven var hyffsat plana avslutade jag med Edge och fick ett perfekt resultat. I mitt fall fungerade detta jättebra - men tror att man i de flesta fall klarar sig bra med bara en av maskinerna.

Efter slipning behandlade jag mina golv med lut + osmo hårdvaxolja (vitpigmenterad).
Så bra tips ju och skönt att höra dina erfarenheter! Ska kanske hyra en mindre slipmaskin direkt då också. Använde du den mellan att du bytte grovlek på slippapper eller körde du med den efter du slipat klart stora golvytan? I så fall skulle vi kunna ta med den efter när vi ser hur det blir med den stora.

Vi har också tänkt behandla med osmo hårdvaxolja, men inte bestämt nyans ännu. Ska klura lite mera på det.
 
Yourti Yourti skrev:
Använde du den mellan att du bytte grovlek på slippapper eller körde du med den efter du slipat klart stora golvytan?
Jag provade båda varianterna vid olika tillfällen. På mina första golv jobbade jag med stora + lilla direkt efter varandra och blev därmed helt klar med en given kornstorlek efter varje runda. Svårigheten med den metoden är att komma ihåg på vilka ställen man gått på med den lilla. Det är så att säga enklare att se skillnad mellan en helt oslipad och en slipad del av golvet - än att urskilja en 60-slipad från en 80-slipad del.

Eftersom att mina golv var ganska ojämna och den stora maskinen inte kom åt på flera ställen (även mitt på golven) - bytte jag strategi till mina senare golv och körde klart stora maskinen helt och hållet (alla kornstorlekar) innan jag började komplettera med den lilla maskinen på de ställen den stora hade missat. Tyckte den strategin fungerade bättre för mig då det var enklare att komma ihåg på vilka ställen jag gått på med den lilla maskinen.

Ska man behandla med transparent olja eller lack efteråt spelar det hela ingen större roll - då slipmärken från grövre papper ändå knappt syns. Men har man tänkt lägga på pigmenterad osmo t.ex. skulle jag säga att det är viktigare att hela golvet är jämnt slipat med samma kornstorlek - och att det inte finns några "fläckar" där man t.ex. glömt gå på en sista vända med 120-papper. Pigmentet från oljan fastnar nämligen i ojämnheterna i golvet - och en yta slipad med grövre papper drar åt sig mer pigment än omgivningen och det blir en fläck.
 
  • Gilla
Yourti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.