Hej!

Vi ska slipa våra trägolv, men har aldrig gjort det tidigare så tar tacksamt emot nyttiga tips.

Vi ska hyra en sån oscillerande maskin från ett företag och tänkte slipa utan att ta bort golvlisterna då rummet nyligen målats om. Vilka förberedelser bör vi göra? Är det bara att dammsuga och sedan köra? Finns en del spikar så de antar jag att man slår ner en bit innan man börjar slipa.

Sedan är jag osäker vilken typ av trä det är i golvet, men det kanske är lätt att se för ett vant öga?
Lägger till några bilder också

Trägolv med skugga och fläckar, vagnshjul, vägg, diskret belysning, hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med knutar och skruvar, viss reflektion och skugga, delvis synlig möbelben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett trägolv med en spricka och en liten svart fläck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med skruv, kvistar och skugga vid väggkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med synliga ådringar och en mörk mellanrumsspringa. Naturliga färger, inomhusmiljö, uppifrån perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan iaf bidrar med att jag är ganska säker på att det är ett furugolv åtmindstonde ett par brädor.
Beroende med vad det behandlat med så varierar tillvägagångsättet för slipping. Ett lackad golv kräver grövre korn för att få bort.
Vartefter byter man till finare papper. Slarva inte och hoppa över ett steg det påverkar slutfinishen.

Helt rätt att slå ner spikarna så kommer du spara in på papper
 
  • Gilla
Yourti
  • Laddar…
S
Jag ser bara granbrädor.

Se till att hyra en maskin med dammutsug och en riktig industridammsugare till.
 
  • Gilla
Yourti
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag ser bara granbrädor.















Bild 3 med kärna utesluter gran men det kan mycket väl vara blandat (furu endast ytved utan kärna kan se ut som gran) antalet kvistar är ej en tillförlitlig metod, vanligtvis brukar granens kvistar vara ljusare än furan men undantag finns.
 
Det spelar ingen roll att jag får denna fråga dagligen det endast sättet att veta är att skicka ett prov till skl för artbestämning. I detta fall kanske det inte spelar nån roll eftersom man inte tänkt laga i någon del.
 
T Torkad gubbe skrev:
Bild 3 med kärna utesluter gran men det kan mycket väl vara blandat (furu endast ytved utan kärna kan se ut som gran) antalet kvistar är ej en tillförlitlig metod, vanligtvis brukar granens kvistar vara ljusare än furan men undantag finns.
Utveckla gärna! Jag vill lära mig!
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Gran = jämn i färgen oftast flera men mindre i storlek
Furu = oftast en kärna röd/rosa, varierande storlek på kvist beroende vilken del av tallen som används.
Det är rent generellt och undantag finns (inte kärna mej veterligen skulle försvåra mitt jobb väsentligt)
bilden
4 varianter golv 2 prover vänster gran 30x112mm + 30x225mm 2 prover höger furu 30x87mm + 30x112mm
 
  • Träpaneler uppradade vertikalt med synliga ådringar och kvistar, möjligtvis för golv eller vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Torkad gubbe skrev:
Gran = jämn i färgen oftast flera men mindre i storlek
Furu = oftast en kärna röd/rosa, varierande storlek på kvist beroende vilken del av tallen som används.
Det är rent generellt och undantag finns (inte kärna mej veterligen skulle försvåra mitt jobb väsentligt)
bilden
4 varianter golv 2 prover vänster gran 30x112mm + 30x225mm 2 prover höger furu 30x87mm + 30x112mm
Tack, alltid intressant. Lite koll har jag.

Undrade mest hur du kunde helt utesluta gran tack vare bild 3. Är det på grund av att färgnyansen ser ut att gå lite mot rött, eller var det något annat?
 
Det var det röd/rosa som gör att jag tror det är furu eller blandat
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
S
Ser varken röd/rosa kärna eller furu på bild 3.
Vad är sannolikheten att i ett grangolv som är jämnt i färgen skulle det finnas två furubrädor? Extremt liten.

Jag håller förvisso med om att det inte spelar någon roll om ändå inte tänkt laga i.
 
Jag ser även rosa ton i bild 2 på dom närmaste plankorna.
 
S
Det säger inte så mycket utan referens. Kamerans gissning av vitbalans och färgtemperatur ger olika färgton.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Brädan närmast på bild två är kapad och tillbakalagd, eller varit med om något liknande då ådringen fortsätter över sågsnittet. Det gör att jag mycket väl kan tänka mig att golvet är lappat och lagat och då kanske fått en blandning av träslag.

Fast det spelar ingen större roll får TS. Däremot tycker jag att man ska ta bort socklarna innan slipning. Vi har golv som varit med om många slipningar och där är det en ordentlig backe upp mot socklarna. Intressant och det visar lite av golvens ålder, men snyggt är det inte.
 
  • Gilla
Yourti
  • Laddar…
Tack för input och intressant diskussion om det är gran eller furu. Verkar inte helt lätt att avgöra, men spelar som ni säger inte så stor roll egentligen heller då.

Ska ta bort socklar i det rum vi inte råkat måla om redan, känns mest rätt att göra det egentligen.

Slår ner spikarna, tar bort socklar och testar att slipa helt enkelt. Så ser vi hur det blir och lär av eventuella misstag :)
 
Jag är ingen expert på området men har slipat ett par furugolv i min lägenhet vid olika tillfällen och kan sammanfatta hur jag har gjort.

Som redan har sagts tidigare så behöver du börja med grövre papper och gå mot finare. När jag har slipat med oscillerande golvslip (Edge) har jag börjat med 24-papper och avslutat med 120-papper, med ett par steg däremellan. När du jobbar med en oscilerande golvslip är det också viktig att då går väldigt långsamt över golven med maskinen. Går man (eller snurrar runt) för snabbt kan det uppstå synliga slipmärken i golvet - det är i alla fall min erfarenhet.

Du kommer även att behöva en mindre slipmaskin för att komma åt i hörn och nära golvlisterna. Förslagsvis en handhållen deltaslip eller en liten festool rotex.

Mina furugolv var väldigt ojämna och gropiga (aldrig slipade tidigare) - så jag inledde faktiskt med att köra några vändor på diagonalen med en mer klassisk golvslip (av bandslip-modell). När golven var hyffsat plana avslutade jag med Edge och fick ett perfekt resultat. I mitt fall fungerade detta jättebra - men tror att man i de flesta fall klarar sig bra med bara en av maskinerna.

Efter slipning behandlade jag mina golv med lut + osmo hårdvaxolja (vitpigmenterad).
 
  • Älska
Torkad gubbe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.