P Plutus skrev:
En trädfällare jag pratade med sa att de alltid använde fil på fältet för att skärpa eggen, men om de kom åt en spik eller sten bytte de kedja och på verkstan fixade flera kedjor på en gång i en slip
Slog av 3st tänder sist. Då jag hitta nån gammal spik med sågen. Blev extremt många fina ord kommande minuten, sen tillbaka och hänga på ny kedja.
 
P Plutus skrev:
En trädfällare jag pratade med sa att de alltid använde fil på fältet för att skärpa eggen, men om de kom åt en spik eller sten bytte de kedja och på verkstan fixade flera kedjor på en gång i en slip
Låter vettigt! Bökigt att dra fram maskinella slipmaskiner så fort det bara ska skärpas till litet, har man inte tid/ork till.
 
Cheesen
F fribygg skrev:
Det går snabbare med maskin, men inte behöver man investera i en riktig kjedjeslip om man bara hugger ved och virke för eget bruk, då duger filarna gott.
Nu vill jag verkligen att du utvecklar hur det kan gå snabbare med maskin? Jag har ju antagligen filat mer än halva kedjan innan du har tagit loss kedjan från sågen.

Har numer två sådanhär kit (ett till varje såglåda). funkar utmärkt och det blir ordning i skogen.
https://amzn.to/3SG8Jtp
Röd svart verktygsrulle, sågkedjefilssats, OREGON, fickor, trähantag, köptes 12 juli 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nimhed nimhed skrev:
Någon som testat något likt denna jigg?
[bild]

Funkar det?
Den ska heta Timberline.. jag har inte testat den själv, men när jag kollat på youtube så verkar det rätt krångligt att få den att slipa jämnt, snabbt och bra. Enklare med fil och filmall
 
Redigerat:
Vad tycker ni om dessa:
En saxhuvud av metall och plast för STIHL beskärningsverktyg, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en men har knappt provat den än.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
[bild]
Jag har en men har knappt provat den än.
Den är suverän. 👍
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Nu vill jag verkligen att du utvecklar hur det kan gå snabbare med maskin? Jag har ju antagligen filat mer än halva kedjan innan du har tagit loss kedjan från sågen.

Har numer två sådanhär kit (ett till varje såglåda). funkar utmärkt och det blir ordning i skogen.
[länk]
[bild]

Den ska heta Timberline.. jag har inte testat den själv, men när jag kollat på youtube så verkar det rätt krångligt att få den att slipa jämnt, snabbt och bra. Enklare med fil och filmall
Det är väl inte min sak egentligen, jag klarar mina filningsbehov med rundfil och flatfil. Om jag däremot skulle skärpa 20 skördarkjedjor varje vecka skulle jag säkert skaffa en bra stationär slip.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad tycker ni om dessa:
[bild]
Jag har en men har knappt provat den än.
Riktigt bra!
 
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
Finns det litet mer info om varför denna skulle vara så bra?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad tycker ni om dessa:
[bild]
Jag har en men har knappt provat den än.
Sågar så lite så hinner aldrig få in knycken på frihand, kör med denna mall o den e suverän!

Du får vinkeln i mallen, metallstängerna gör att man inte går för djupt och fyrkantsfilen håller ryttaren på en konstant och framförallt en jämn nivå
 
  • Gilla
AndersS och 4 till
  • Laddar…
Jag filar nog lite väl djupt ibland, dock om nån tand inte blir perfekt tycker jag inte direkt märks. Skillnad när dom är borta dock 😂
Sen fördelen med att fila på frihand är att det går testa lite ryttarhöjder, hur mycket orkar man jobba med i form av skärhastighet. Sen sätter iofs maskin själv begränsningarna.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Jag filar nog lite väl djupt ibland, dock om nån tand inte blir perfekt tycker jag inte direkt märks. Skillnad när dom är borta dock 😂
Sen fördelen med att fila på frihand är att det går testa lite ryttarhöjder, hur mycket orkar man jobba med i form av skärhastighet. Sen sätter iofs maskin själv begränsningarna.
Du köpte väl en ny stark såg, borde inte märka så stor skilnad.

Om jag tar min lilla Hq 238 till kapning märker jag direkt om jag tagit ned ryttarna för hårt eller har ovasst, med Hg 550 eller 346 märks inte brister i skärpan lika fort.
Villl och orkar bära kan man ju ha en stor såg till vedkapning och fällning och en lätt varvvillig till gallring och kvistning.
 
F fribygg skrev:
Du köpte väl en ny stark såg, borde inte märka så stor skilnad.

Om jag tar min lilla Hq 238 till kapning märker jag direkt om jag tagit ned ryttarna för hårt eller har ovasst, med Hg 550 eller 346 märks inte brister i skärpan lika fort.
Villl och orkar bära kan man ju ha en stor såg till vedkapning och fällning och en lätt varvvillig till gallring och kvistning.
Stämmer väl, har en stark 70cc såg. Med låga ryttare 😉
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad tycker ni om dessa:
[bild]
Jag har en men har knappt provat den än.
Mycket bra, men... Jag har tre stycken, eftersom man måste ha en specifik till varje kedjetyp. Tyvärr är de inte färgkodade eller så, utan alla ser precis likadana ut. Det hade de kunnat göra bättre.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Mycket bra, men... Jag har tre stycken, eftersom man måste ha en specifik till varje kedjetyp.
Är det något annat än rundfilens diameter som skiljer? Nog för att den skillnaden är stor nog...
 
Jag vet faktiskt inte. Jag har bara en av dem hemma. De andra två vid skogsfastigheten. Rimligen borde avståndet mellan glidstängerna skilja i och med olika delning?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.