Vill bara haka på tråden men en riktig nybörjarfråga: Om man ska renovera en vardagsrum (tapetsera, slipa parkett, sätta väv i taket, nya lister och måla): ska man fixa golvet först eller sist?
 
Golvet brukar man ta först, och sedan täcka över. Tror att det är för att det dammar rätt mycket när man slipar, men jag tycker egentligen att det känns lite bakvänt.
 
Holyanna: Man ska göra som så att man tar golvet sist eftersom oavsett hur mycket man täcker över det så kommer det alltid skit ner under skyddet från färg och liknande.

Ja det dammar ganska mycket men det är inte väldigt mycket eftersom man använder en maskin som suger upp mycket av dammet.

För att återgå till dig som startade tråden så rekommenderar jag att du anlitar nån för ska du göra det själv så dels tar det längre tid och blir inte hälften så bra plus att du kommer bara gå dig att störa på det om det inte blir bra om du gör det själv.

Sedan är det olika vad en golvslipare tar men du kommer tjäna på att anlita någon i längden
 
Dessutom får man inte täcka eller lägga in mattor på ett ny lackat golv förens absolut tidigast 2 veckor. Så att ta golvet sist kan ju vara att föredra.
 
Precis haft en firma hemma som slipat parketten på 23 kvadrat. Trodde det skulle damma en hel del men det gjorde det inte alls. 3000 betalade jag efter rot, lackat och klart. Blev skitsnyggt och är givetvis helnöjd :)
 
Allt som oftast så får man hyra grejer till golvslipning, det är en del saker man bör ha för att utföra jobbet själv, och jag vet inte om kostnaden med rot avdraget är värt det med tanke på att man troligen får ringa golvsliparen efter att man är missnöjd med sitt eget jobb. Många kan nog få till det ok för eget öga men det är inte så lätt.
Tror nog att det är klart mer lönsamt att ringa golvsliparn direkt och få ett perfekt resultat utan egen ansträngning.
MVH Texastaz
 
Hade hemma en golvslipare idag, han körde grannens golv igår. Aldrig att jag skulle slipa själv efter ha sett honom i arbete. Men vad han sa var att anlita en renomerad golvslipare. Deras firma får åka på många jobb där snickare etc som är duktiga på annat har slipat golv med taskigt resultat. Jag gillar att jobba själv men här såg jag ingen anledning. 20 kvm golv kostar en hel del, om det nu inte är fulparkett och att då riskera att sabba det känns rätt onödigt.

/Sture
 
anilov skrev:
Min åsikt efter att både ha slipat själv och anlitat folk är att det inte är värt att göra det själv. Resultatet blir inte alls lika bra, det är ett jävla jobb och man sparar inte många kronor. Jag är faktiskt glad över att vi har flyttat ifrån den lägenhet där vi gjorde det själva....
Känner till en golvslipningsfirma (Kalmar Betongbearbetning.se) som gjort bra arbeten i vår företagslokal. Kolla alltid runt på nätet efter recensioner och dylikt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.