Cirs skrev:
Väldigt.
Blev jätte bra och är jätte lätt att hålla rent.
Nackdelar är att det blir otroligt halt med lite snö/vatten under fötterna och det ser snabbt skitigt ut med ljus golv. Men att det är så lätt att sopa rent väger upp för det.
Som Chriss säger, det är lättare att städa i garaget än inomhus med detta golvet. Kom faktiskt på att jag gjort ett litet märke i golvet, hade blivit som en färgbubbla på ett ställe som jag drog en maskin över och då släppte färgen på det stället. Vet även att Chriss lyckats med motsvarande men då var det en burnout som åstadkom skadan.

Halva rejsa forumet här?:)
 
Robert Gladh skrev:
Som Chriss säger, det är lättare att städa i garaget än inomhus med detta golvet. Kom faktiskt på att jag gjort ett litet märke i golvet, hade blivit som en färgbubbla på ett ställe som jag drog en maskin över och då släppte färgen på det stället. Vet även att Chriss lyckats med motsvarande men då var det en burnout som åstadkom skadan.

Halva rejsa forumet här?:)
Japp billiga men roliga hobbys med hus och bil :D

Och står man stilla med bilen och gör en burnout inomhus så sliter man bort färgen ;)
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Robert Gladh skrev:
Halva rejsa forumet här?:)
En bra rejsbil kräver ett bra garage så det faller sig antagligen naturligt :)
 
Spelar ingen roll vad man målar med om det brister i underarbetet jag skulle rekommendera om det inte är nån budget variant du är ute efter slipa med tex m2 lägg ett lager TF dvs en tjockfilmsfärg sen mattar du ner den dagen efter och lägger ett lager med hagmans epv så slipper du det gnisslade ljudet när man går på golvet mvh Andreas
 
Intressant, mitt golv gnisslar inte, har jag bra skor kanske :) vrider man ratten kan det nog låta lite dock
 
Kan bero på skorna kanske märker skillnad beroende på vilken färg vi använder
 
Tack för bilderna, ser riktigt fint ut! Att det blir halt med våta skor förstår jag, men jag har ingen tanke på att köra in och ut min bil i garaget. Det kommer endast användas för hoj meckandes. Således kommer det inte in mer snö än vad jag har på skorna, och det löser jag med en dörrmatta och lite tankeverksamhet innan jag går in i garaget. Jag vill hellre ha ett slätt och lättstädat golv än att gå på ett sandpapper golv...

Och upplever jag det någonsin som ett problem, så kan man alltid strö sand och lägga en klarlack ovanpå.

Tack för tips om maskiner och val av slipklossar. Blir nog en 400V HTC på 150kg plus saneringsmaskin OM jag nu bestämmer mig för att slipa!

Robert Gladh: Har du kanske även någon bild på hur golvet såg ut innan, där man ser eventuella ojämnheter? Hade varit intressant att kunna jämföra med mitt egna golv! :)
 
Lånar tråden lite.
Går i samma tankar, dvs att slipa ett betonggolv själv. I mitt fall är det ett ca 40 år gammalt vardagsrumsgolv som jag tänkte ge mig på. Försökt leta efter någon som vill göra det men inte helt enkelt. Dels så är det på en övervåning vilket gör att någon tackat nej pga att maskinen var för tung. Jag har fått ett ca pris på 40000 för ca 30m2 vilket är för mycket för min budet. Detta var då ett superfloor.
Har tänkt slipa golvet till det blir halvmatt och sedan skydda det.
Mina funderaringar är följande:
  • Går det att få till en fin yta med en HTC 420. Läste att det krävs en 500 för bra resultat på större ytor men den blir för tung att bära upp (150 kg).
  • Går det att slipa med vatten för att motverka damm eller är det dammfälla som gäller?
  • Hur slipar man i hörn för att få det snyggt?
  • Vad ska man använda för medel för att skydda golvet efter slipning.
  • Något som man skall tänka på när man använder golvslipen för att få ett bra resultat? Vill undvika att få gropar mm om det är en risk vid slipning
 
  • Gilla
JonasGBG
  • Laddar…
Superfloor är ju inte dumt alltså, var priset så uppåt väggarna? Är det i ett vardagsrum skulle jag helt klart överväga det. I ett garage kan man leva med lite defekter men i ett vardagsrum skulle jag nog vilja ha det 100%igt.

Vatten skulle jag undvika som lekman.
Lättaste sättet att få hörna snygga är att ta bort väggen:) De brukar köra mindre maskiner i hörnen för att få det snyggt.
 
Ha ha, får börja riva då:)
Har du någon egen erfarenhet av att slipa betonggolv med HTC. Någon firma som jag var i kontakt med sa att det var mycket svårt att få till det bra om man inte hade en massa erfarenhet medans hyrfirman menade på att det inte alls var svårt och att dom haft många nöjda kunder.
 
Ingenting mindre än htc500 det går att dela maskinen så man kan få upp den på övervåningen vad man ska skydda med beror ju på vad man vill skydda mot ett alternativ är htc stain protection som inte ändrar utseendet så mycket men skyddar mot fläckar
 
Jämfört med 40k är det lätt värt att testa själv.
- Större (tyngre) slip är bättre för de ligger ju mer stabilt. Men du ska få upp den till lägenheten plus att de kräver tre fas. Jag tyckte det gick bra med 150kg enfas maskin till mitt betonggolv. Du lär få köra några extra repor och kanske olika slipmatrial för att uppnå den finnish du söker.
- Jag fick till mig att slipa med vatten för att slippa damm och så skulle de slita mindre på slipmatrialet. Fungerade fint.
- Hörn är för hand med mindre maskin.
- Medel får du välja efter dina krav på utseende, tålighet och skötsel. Jag målade med epoxy färg men det finns dammbindare för betong look.
- Är du noga och slipar i omgånger så blir det bra. Men är det mycket porer i betongen så får du tänka efter om du ska slipa enda ner till botten av porerna tills golvet blir helt slätt eller om du kan acceptera ett golv med lite porer i. Jag slipade slätt och de porer som fanns fyldes med färg.

Efterssom tråden är nåt år gammal kan jag medela att hagmans golvfärg har hållit jätte bra. Enda stället färgen är skadat är från hjulspinn på bilen som inte är att rekomendera ;)
 
Gick inte att få tag på en 500 i göteborgsområdet. Blev rekommenderad en maskin från Scanmaskin i stället. Någon som har erfarenhet av dessa? Damm skulle inte vara något större problem om man använde damsugare vilket lät bra.
Hur svårt är det som förstagångsslipare få till ett fint resultat? Om jag förstått det rätt så är det lättare med en större och tyngre maskin.
 
Har kört både scanmaskin och htc fördrar htc men scan har motsvarande maskin i storlek lite sämre med utbudet på segment
 
Är det svårt att få till ett bra resultat som nybörjare. Slipat trägolv tidigare men aldrig betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.