Jag skall måla mitt garagegolv med en 2-komp epoxy och vill givetvis få ett så slätt och fint golv som möjligt med lagom mycket arbete/kostnad.

Plattan är gjuten för ca 2år sedan och ej behandlad. Ska jag vara ärlig är jag inte helt säker på om dom körde med helikopter på den eller om dom bara skrapade ut betongen. Tror det sistnämnda dock.

Detta gör att plattan inte är helt hundraprocentigt slätt utan har lite knölar här och där. Visst, det är helt ok och hade jag bara nöjt mig där och syrat plattan och sedan målat hade det säkert blivit bra.
Tom kanske det är bra om det är lite ojämnt för att man inte ska halka omkring därinne efter att man har målat? (nej jag vill inte ha sand eller flingor)

Men hur stor skillnad skulle det bli om jag tar mig arbetet att slipa plattan själv? Är det värt det extra arbetet? Är det möjligt för mig att få det riktigt blankt och fint då?

Hur svårt är det att slipa det själv? Har läst runt lite och det verkar vara väldigt delade meningar om detta, vissa säger att det är ett hästjobb och mycket svårt och jobbigt. Vissa säger att det är lätt som en plätt?

En annan sak är ju att jag har precis målat alla väggar och vill helst inte damma ner hela garaget så mycket. Hur funkar det med en betongslip, våtslipar man och har en dammsugare tillkopplad? Då kanske det inte dammar så mycket trots allt?

Garaget är inte så stort, bara 35kvm.

Tacksam för lite input.
 
Åsa Lund
Eller lägg granitkeramik på?
 
Nej, det tilltalar mig inte med ett rutigt golv med massa fogar i garaget.
Slätt skall det vara....

Dessutom kommer underarbetet att vara i princip densamma. Samt att det är både lättare och går snabbare att måla. :)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Hej jag arbetar med både slipning och epoxi vad menar menar du med blankt superfloor eller bara en vettig yta?
 
Redigerat:
Inte superfloor, det är väl ett blankpolerat betonggolv va?

Jag vill ha ett målat betonggolv med så blank yta som är möjlig i förhållande till lagom med arbete. Hur blankt och fint blir det om jag målar med hagmans 2komp färg som har glans 80 på ett betonggolv som är halvjämnt?
Är det liksom värt att hyra hem en maskin och slipa golvet för att få det riktigt slätt innan målning?

Svårt att hitta bilder, men det här ser ju hyggligt blankt och fint ut tex: https://www.google.se/search?q=whit...hVDCiwKHd2gCCMQ_AUIBygB#imgrc=45EnG1TgfqPvyM:
 
Klart det ska slipas innan sen om det är värt att hyra maskin eller be någon göra det
 
Hyr en maskin, blir otroligt bra, det räcker att köra ett steg om du ska måla. Vill du ha finare finnish kan du naturligt vis köra två steg. (olika grovhet på diamanterna.) Jag skulle tipp M1 och eller M2 (om vi pratar HTC)

T ex en en HTC 420 (230V) eller en HTC 500 (380V) och en dammsugare till det så kommer det knappt att damma. Har du några kullar/ojämnheter kör du snabbt ner det med en handhållen Flex/Festool Eller Hilti DG. Den handhållna kör du även kanterna med. Däremot då kan det damma från den handhållna maskinen om du inte har en bra dammsugare...

Det är inte svårt, men räkna med att det tar ett tag... Är det gjutet med SKB så kan det vara lite knepigt med diamantvalet då den har en mjuk yta och sedan blir det stenhårt som gör att du måste använda andra diamanter.
 
Håller inte med om det att avsluta med m2 innan målning med den färgen är för grovt en 420 är definitivt för liten för att få ett bra resultat en HTC 500 med m2 och m4 sen behöver du en dammsugare gärna en trefas runt 4kw dg150 kantslip är en bra maskin hyreskostnad för detta en dag blir nog runt 2000 kr plus diamantskivor skulle tro att du kan hitta någon som gör det för <4000 kr
 
Målade precis mitt golv med hagmans EPV för 3 veckor sedan. Jag syratvättade först, sedan tvättade jag av golvet sedan gick jag över med liten handslip. Mitt golv var rätt slätt och fint förutom vid golvbrunnen där det var lite ojämnt så där slipade jag av ordentligt. Resultatet blev otroligt bra.

Du har inte funderat på hagmans tjockfilmsfärg om golvet är lite ojämnt? Så länge det inte rör sig om centimeter så inbillar jag mig att den borde klara av dina ojämnheter.
 
  • Gilla
Roland58
  • Laddar…
Jag har kikat på Tjockfilmsfärgen också, men den kommer inte släta ut så mycket ojämnheter. Tjockleken på denna är ca dubbel mot den vanliga EPV som du målat med. Däremot har dom en färg som heter HP+ som är självutjämnande, den lägger man i ca 3mm skikt. Däremot är den inte diffusionsöppen vilket gör att jag får absolut inte ha någon fukt som kommer upp ur golvet. Iom att jag har platta på mark så tror jag att jag har det, men skall tejpa fast en plast på golvet för att se om plattan släpper ur fukt så får vi se.

Har dock inte kollat pris, men den är säkert riktigt dyr!

När du säger att ditt golv var "rätt" slätt... vad snackar vi om då? Några millimeter här och där? För det är nog vad mitt golv är också, det handlar kanske om max 3mm vid några ställen.

Bifoga gärna bild på slutresultatet på ditt golv! :)
 
Redigerat:
Det är så svårt att återge golvet, antingen ser det ut som världens salsgolv eller så ser det förjäkligt ut. Bifogar lite bilder. Det är skit som ligger löst ovanpå golvet på ena bilden, det är inget skräp som sitter i färgen:)

Det är absolut inte HTC superfloor slätt, däremot ser det jäkligt bra ut, både på håll och nära. När plattan göts kom det lite barr i och de spacklade jag igen innan målning. Kan ordna bättre bilder i helgen!

Nyrenoverat garagegolv med jämn och slät yta, upplyst garage med kabelrör och vit vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålat, blankt betonggolv med löst skräp ovanpå och två små fönster på väggen i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Hur halkigt blir det där golvet med lite snö under skorna?
 
E
Jag skulle inte våga byta bromsbelägg om mitt garagegolv såg ut så där.
 
  • Gilla
Vangelin
  • Laddar…
Emil_K skrev:
Jag skulle inte våga byta bromsbelägg om mitt garagegolv såg ut så där.
Haha jodå, det är riktigt tåligt! Jag kör en del enduro, ska renovera upp en 205 gti där inne så det måste tåla en del stryk. Sedan kanske man inte tar och kör med dubb med 8 mm utstick över golvet men ska testa lite vad det tål i helgen så återkommer jag.

Jckssn skrev:
Hur halkigt blir det där golvet med lite snö under skorna?
Det är väl möjligtvis det som man kan klaga lite på, skulle inte vilja komma springa över en fläck med olja på golvet för då ligger man raklång på golvet. Blir lite småhalt med vissa skor tyvärr.
 
Jckssn skrev:
Hur halkigt blir det där golvet med lite snö under skorna?
Väldigt.

Jag hyrde den största golv slipen som gick på 230. Har för mig den vägde runt 150 kg. Tyngre är bättre.
- Fuktade golvet och körde över 3-4 gånger och det blev jätte slätt och fint. Såg ut som elefanthud innan.
Fukten gör att det sliter lite mindre på diamantslipen. Har för mig att jag slet 0,5mm, dvs knappt mätbart.
- Högtryckstvätt, damsög bort det blöta.
- Torka i 4-5 dagar med gott om värme, dammsög vanligt när det va torrt.
- Två lager hagmans inom 24 timmar.
Första lagret sög nåt otroligt och gick åt nästan det dubbla. Andra lagret gick det åt lite mindre än spec.
Vissa färger kan man blanda i lite vatten i första lagret. Detta hade jag nog gjort i efterhand men efterssom jag köpte till 60kvm istället för 50 så räckte det fint.
Blev jätte bra och är jätte lätt att hålla rent.
Nackdelar är att det blir otroligt halt med lite snö/vatten under fötterna och det ser snabbt skitigt ut med ljus golv. Men att det är så lätt att sopa rent väger upp för det.
 
  • Gilla
robber och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.